RASK PÅ GRUSEN: Cannondales nye gravel-sykkel, SuperSix EVO SE har utseende som en landeveisracer, men klaring til 45 mm dekk.
Lesetid: 2 minutter
Ney SuperSix EVO SE er inspirert av SuperX og basert på rør-fasongen til landeveissykkelen SuperSix. Målet har vært å lage en grussykkel som skal være raskere enn Cannondales andre gravel-modeller, Topstone og Topstone carbon.
SuperSix EVO SE har rørprofiler som ligger tett opp til landeveisklassikeren SuperSix og geometri lik den litt glemte grus- og crosssykkelen SuperX, men har samtidig plass til hele 45 mm brede dekk. SE-modellen er satt opp med SRAMs helt nye trådløse Rival AXS-gruppe med 2x12 oppsett. Sammenlignet med landeveissykkelen SuperSix er nye SuperSix EVO SE og CX kortere, slakere og noe høyere i fronten. Summen gir likevel en sykkel med sportslige egenskaper og effektiv sittestilling.
CX-versjonen er på sin side satt opp med UCI-lovlige 33 mm smale cross-dekk og SRAMs mekaniske Force 1x11 gruppe.
Cannondales nye bukkestyre-sykler har et mye mer tydelig ritt-oppsett enn deres andre gravelsykler Topstone Carbon og Topstone alu. I motsetning til Topstone Carbon har ikke SuperSix EVO noen form for demping eller fjæring bygget inn i bakrammen. Rammen på SuperSix EVO er laget for å være lett og aerodynamisk, samtidig som lave setestag og tynn setepinne med 27,2 mm diameter, bidrar med en del støtdempende komfort. Geometrien og oppsettet forøvrig virker samtidig ikke å være noe mer aggressivt enn den allerede særdeles sportslige Topstone Carbon. Vekten er dog noe lavere for SuperSix EVO SE/CX enn for Topstone Carbon.
Cannondale oppgir at SuperSix EVO-rammen i størrelse 56 veier rett under 1000 gram. Gaffelen er noe tyngre enn den på SuperX-modellen for økt stivhet. Den skal i følge Cannondale veie ca 400 gram.
Den store dekk-klaringen på hele 45 mm gjør også at SuperSix EVO kan takle slagete og grove grusveier.
Cannondale sier at SuperSix EVO SE er laget for å vinne de største gravel-rittene i USA og i verden forøvrig, mens SuperSix EVO CX er en cyclocross-sykkel for kross-ritt på høyeste nivå.
Vi kommer tilbake med en test av nyheten i løpet av høsten.
SuperSix EVO SE med SRAM Rival AXS har fått en pris på 55 999 kroner
SuperSix EVO CX med SRAM Force 1x11 selges for 49 999 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.