3T og Gerard Vroomen tok sykkelbransjen på senga med aero-gravelsykkelen Exploro. Nå lanserer de Exploro RaceMax som tar både aerodynamikken og dekkstørrelsen til nye høyder.
NY REVOLUSJON: Gerard Vroomen ønsker igjen at vi skal tenke litt annerledes når det kommer til valg av sykkel. Nye 3T Exploro RaceMax kombinerer grussykkelen Exploro med aerosykkelen Strada.
Lesetid: 8 minutter
Cervelo-grunnleggeren Gerard Vroomen opplevde suksess med minimerket sitt, Open da han litt overraskende kjøpte seg inn i komponent-merket 3T. Vroomen hadde egne ideer for 3T og mange ble overrasket da det tradisjonsrike merket plutselig kom på banen med et par sykler helt utenom det vanlige.
Gerard Vroomen var ikke fornøyd med å bare gå inn på eiersiden i 3T, han ville også designe sykler, annerledes sykler han ikke hadde laget hos Cervelo.
3T Exploroble møtt med både latter, spørsmål og begeistring da den kom på markedet i 2016. En aerosykkel for grussykling, hvem hadde noen gang ønsket seg det, liksom. Det viste seg raskt at det var mange nok. Exploro ble en suksess. Ikke bare fordi den var aerodynamisk, men også fordi den kombinerte raus dekklaring med en geometri og et sett med egenskaper som minnet om en hissig landeveissykkels.
Et par år senere lanserte 3T den like spesielle landeveissykkelen Strada. Også denne skulle by på bedre aerodynamikk enn andre sykler i sin kategori. I tillegg var det plass til større dekk enn landeveissyklister tradisjonelt hadde likt å bruke.
Strada var tilpasset dekk på 28 mm og var konstruert for å brukes uten frontgir. 3T gikk all in med Strada og sponset sykkellaget Aqua Blue sport og forbød syklistene på laget å bruke dobbelkrank. Eller de forbød det kanskje egentlig ikke, men de leverte sykler til laget der det ikke var mulig å montere frontgir.
Verden var dessverre ikke klar for 1x11 på landeveien. Aqua Blue laget gikk dukken og syklistene på laget hevdet at hele konseptet med single-krank var håpløst. Likefullt hadde 3T sådd en kime hos mang en landeveissyklist sugen på en sykkel utenom det vanlige.
Strada har siden kommet i en versjon med mulighet for dobbelkrank - Strada Due.
Velkommen Exploro RaceMax.
Det er lett å se at nye Exploro RaceMax er nærmest en kombinasjon av den vanlige Exploro og landeveissykkelen Strada. Exploro RaceMax er laget for å brukes med realt store dekk, men den er også laget for å være så aerodynamisk som mulig med store dekk. I tillegg er den laget for å by på kvikke kjøreegenskaper og en rittsykkelfølelse som få andre sykler med plass til store knastedekk kan by på.
Noe av hemmeligheten ligger i utskjæringen i seterøret. Dette er en utforming vi kjenner igjen fra Vroomens dager hos Cervelo. Ved å trykke bakhjulet inn i en bue i seterøret oppnår ikke 3T bare lavere luftmotstand rundt bakhjulet, de kan også lage en sykkel med superkorte kjedestag som også takler store dekk.
En annen hemmelighet kjenner vi igjen fra Vroomens andre prosjekt, Open; senkede kjedestag. På Open UP, som på mange måter er den originale moderne grus-raceren var kjedestaget på høyre siden senket, mens venstre staget gikk rett fra krank til bakaksling. Ved å senke kjedestaget blir det plass til bredere dekk, uten at kjedestaget kommer i konflikt med krank og krankdrev. Ved å senke begge kjedestagene slik Vroomen nå har gjort på Exploro RaceMax blir dekklaringen enda større.
Exploro RaceMax er akkurat som original-Exploroen og Open UP, laget for å kunne brukes både med standard 700c-hjul og med de litt mindre 650B-hjulene. Med standard 700c-hjul, altså den hjulstørrelsen alle vanlige racersykler bruker, er RaceMax i følge 3T raskest med dekkbredde 35-42 mm.
Det er med store, standardhjul at sykkelen får navnet Race. Dette er oppsettet 3T mener er raskest til blandeveissykling og rittsykling på finere grusveier. Ønsker du å sykle grovere grus kan du Max-e ut den nye Exploroen med 650B-hjul og med dekk opptil 61 mm bredde. Dette tilsvarer dekk oppgitt til 2,35-2,4 tommers bredde.
Hvilke dekk det faktisk er plass til avhenger av flere faktorer. Både felgbredde og dekktrykk vil påvirke hvor store dekk faktisk blir. Vroomen og 3T ønsker å få slutt på forvirringen og usikkerheten rundt dekkstørrelser og dekklaring og har kommet opp med en ny måte å oppgi dekkstørrelse på.
WAM og RAM - Bedre mål på dekkstørrelse
WAM - With As Measured og RAM - Radius As Measured skal ta bort usikkerheten når det kommer til kompatibilitet mellom rammer og dekk.
WAM er den bredden dekket faktisk har på den felgen den er montert. Er et dekk 33 mm bredt på en felg med 19 mm innerbredde vil WAM-verdien oppgis som WAM19 = 33. Blir det samme dekket 35 mm bredt på en felg med 23 mm indre bredde oppgis WAM til WAM23 = 35.
RAM fungerer på samme måte. Men mens dekk blir bredere på bredere felger blir dekk også noe lavere når de monteres på ekstra brede felger. Lavere dekk betyr mindre radius for hele hjulet.
RAM oppgis på samme måte som WAM og for eksempel Pirellis Cinturato-dekk i 35 mm oppgis av 3T til å ha en RAM19-verdi på 350 og en RAM29-verdi på 348.
3T og Vroomen håper selvsagt at disse måleenhetene skal bli standard for bransjen, slik at vi med god forutsigbarhet kan vite hvilke dekk som passer på hvilke sykler.
Geometri-magi
3T hevder at Exploro byr på følelsen av en landeveissykkel, men mulighetene til en gravel-sykkel. Geometrien er tilpasset en kvikk følelse og en ganske aggressiv sittestilling. I tillegg kommer nye Exploro RaceMax i seks størrelser, sammenlignet med fire for standard-Exploro. Dette gjør det mulig å få enda bedre passform.
En av de nye størrelsene kommer inn for de laveste av oss. Den nye XXS-størrelsen skal passe syklister helt ned til 140 cm høyde. Den andre ekstra-størrelsen, sammenlignet med standard-Exploro kommer størrelse 56 for RaceMax inn omtrent midt mellom M og L-størrelsene på Original-Exploro
56-størrelsen er kanskje en av de mest kjøpte størrelsene i Norge og mange vil nok sette pris på at Exploro RaceMax nå får en størrelse som vil matche bedre dem rett på plussiden av 180 cm.
Hvis vi tar utgangspunkt i en standard 56-størrelse ser vi at Exploro RaceMax har en rammelengde/reach på 385 mm og en rammehøyde/stack på 584 mm. Dette gir et Stack/reach-forhold på 1,51, noe som ikke er så mye høyere enn det vi finner på reinspikka landeveisracere.
Noe av hemmeligheten ligger i den spesielt korte gaffelen, som tross den store dekklaringen er kun 370 mm fra aksling til krone. Kronen på gaffelen er også spesielt lav og sitter tett opptil rammens underrør. I sum er gaffelen, i følge 3T, en hel tomme, altså 2,5 centimeter kortere enn gafler på andre gravel-sykler.
Vinklene med 72 graders styrevinkel og 73 graders setevinkel er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Mer spesielt er det at krankhuset sitter 77 mm lavere enn hjulakslingene og at gaffel-fremløp og styrevinkel gir et slep på korte 63 mm, sammenlignet med 67 mm på standard-Exploro, dette med 35 mm store dekk. Dette skal gjøre styreresponsen kvikkere.
Vi har allerede nevnt de superkorte kjedestagene på 415 mm. Også disse bidrar til grussykkelen Exploro skal kunne gi real godfølelse med blanke landeveisdekk og i høye hastigheter på nyfeid asfalt.
Hva med selve rammekonstruksjonen?
Gerard Vroomens, skal vi kalle det galskap eller nytenkning handler ikke bare om en geometri som gir grussykler landeveissykkel-egenskaper. Selve rammekonstruksjonen på nye Exploro RaceMax er også noe utenom det vanlige. Rammen er selvfølgelig laget av karbon.
La oss begynne med det mest påfallende først - det ekstremt store underrøret. Dette begynner som et ganske standard kantete underrør øverst med et tverrsnitt på 47 mm. Men nede ved flaskeholderen eser røret ut til et tverrsnitt på hele 75 mm. Poenget med dette skal være å gjemme flasken bak et stort rammerør slik at underrør og flaske til sammen blir til en enda større aerovinge. Underrøret vil også fungere som en skjerm som beskytter flasken mot sprut fra veien. Praktisk når du freser avgårde på seterveier druknet i sauebæsj.
Vi så forresten noe av det samme med Torgny Fjeldskaars utforming av aerosykkelen BMC TimeMachine Road.
De tidligere nevnte kjedestagene gjør at det blir plass til både store dekk, frontgir og store krankdrev, mens det buede seterøret også bidrar til god dekklaring og lavere luftmotstand. Utformingen med setestag som treffer midt på seterøret er vi blitt vant til nå.
På Exploro RaceMax sitter ikke denne sammenføyningen bare lavt på seterøret, den er også eksepsjonelt bred. Konstruksjonen kan nesten minne litt om setestagene på den unike banesykkelen utviklet av Hope og Lotus.
Styrerøret er laget smalere enn normalt, igjen for lavere luftmotstand. Dette krever et eget styrelager nederst mot gaffelkrona for å kunne bruke gaffel med standard oversized 1,5-tommes kronerør, noe Vroomen ønsker for maks stivhet med et kort styrerør.
Vaierføringen, hvis du velger et girsystem som trenger sånt, minner om tidligere Cervelo-sykler. En luke forrest på overrøret leder vaiere og bremseslange inn bak stemen og gjennom rammen.
Kranklagerhullet i rammen er etter BB386EVO PF-standard, men 3T velger å utstyre syklene med et kranklager som skrus sammen med en gjenget hylse i midten. Dette bør gi mindre sjanse for knirk.
Som på Open MIN.D, som også er designet av Vroomen, er 3T Exploro RaceMax tilpasset bruk av 160 mm bremseskiver uten bruk av adapter mellom flatmount-festene på ramme og gaffel.
Ganske lett
Rammevekt på 3t Exploro RaceMax er oppgitt til mellom 1050 og 1150 gram avhengig av størrelse. Dette er ganske nøyaktig det samme som standard-Exploro veier.
Både Exploro Race og Exploro Max er tilgjengelig som løse rammer og som ferdig bygde sykler. Rammeprisen vil ligge på 3200 Euro - noe som nok vil konvertere til et sted på nordsiden av 35 000 kroner her hjemme.
Komplette sykler med 700c-hjul er listet som Race, mens komplette sykler satt opp med 650B-hjul er listet som Max. Med begge hjulalternativer finnes det versjoner med både enkel og dobbelkrank, både med Shimano GRX og med SRAMs trådløse AXS-grupper.
Både rene Force-grupper til Race-modellene og i Max-varianter med Eagle AXS terrengsykkelbakgir paret med gir-og bremsehendler fra SRAMs landeveisgrupper.
Komplette sykler med mekanisk Shimano GRX koster fra ca 45 000 kroner
Sykler med SRAM AXS vil koste fra nærmere 60 000.
Race-versjonen med 35 mm dekk skal veie rett over 8 kilo med SRAM Force AXS 1x12, mens tilsvarende Max-versjon med 54 mm knastedekk klokker inn rett under 9 kilo.
Fakta om 3T Exploro RaceMax
To sykler/en ramme: Exploro Race med 700c-hjul og Exploro Max med 650b-hjul
Dekklaring: opptil 61 mm med 650b-hjul, minst 45 mm med 700c-hjul
Rammevekt: 1050-1150 gram
Bruksområde: Landeveissykling, blandeveissykling, grusritt, grussykling og lettere terrengsykling
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.