GTs nye Grade – bedre både på veien og i terrenget
GT var grussykkelpionerer med sykkelen Grade i 2014. Nå kommer en ny versjon som er forbedret på alle måter. Vi har prøvesyklet den på en variert tur rundt Girona.
PRØVESYKLET: Vi fikk 60 km på variert veier og underlag på GTs helt nye Grade. Sykkelen er både penere og bedre enn forgjengeren.
Lesetid: 10 minutter
GT Grade kom i forkant av resten av bransjen da de allerede i 2014 lanserte den grusgående blandeveissykkelen Grade i 2014. Den var da en av de aller første grussyklene med karbonramme på markedet. Nye Grade er forbedret og endret på en rekke områder.
GT har kanskje vært mest kjent for sine terrengsykler opp gjennom årene, men de har også levert banesykler til det amerikanske OL-laget og vært sykkelleverandør for profflaget Lotto-Adecco på landeveien.
Den nye GT Grade ser ganske så lik ut som den gamle, i hvert fall på avstand. GTs signatur, trippel triangel-utformingen er på plass, akkurat som den har vært på terrengsykler, BMX-sykler og landeveissykler siden 80-tallet.
Utformingen som opprinnelig ble konstruert for å gjøre trianglene i terrengsykkelrammer mindre, og dermed stivere, hadde også den bieffekten at de lavt monterte setestagene bidro med noe ekstra støtdemping. Lave setestag er en trend vi virkelig har sett på landeveissykler de siste årene, da både fordi det har vist seg å være aerodynamisk gunstig, og fordi det gir litt demping, da seterøret kan flekse bakover i større grad.
Med nye Grade tar GT trippeltriangel-konstruksjonen et hakk videre. De ekstremt tynne setestagene passerer forbi seterøret på vei til overrøret uten å festes i seterøret. Dette gjør at både setestagene og seterøret kan flekse vesentlig mer enn hvis setestagene hadde vært forankret både i seterøret og i overrøret.
De tynne setestagene er i tillegg konstruert av lange glassfiber. Setestagene er ikke engang rør, de er massive. De består av superfleksible lav-modulus glassfiberstenger innerst og et tynt lag med avstivende karbon ytterst. Den nye konstruksjonen gir i følge GT 20 prosent mer bevegelse i bakrammen enn på forrige generasjon Grade.
Seterøret er også konstruert med tanke på støtdemping. Det er ganske flatklemt nedover mot krankhuset der det ligger nærmest hjulet. Det ser nesten ut som seterøret på en aeroramme der det ligger rundt bakhjulet. Det utskårede seterøret gir også både ekstra dekk-klaring, og mulighet til å ha kortere kjedestag.
Karbonrammen skal i følge GT veie 980 gram i størrelse medium. Det er ganske så imponerende for en sykkel som kan sykles ganske så røft i terrenget.
Ny gaffel
Den superfleksible bakrammen er bare en av flere nyheter på nye GT Grade. Foran har GT utstyrt gaffelen med et vendbart akselfeste. Det kan minne litt om løsningen på polske Rondo Ruut, men har en litt annen funksjon. GTs vendbare feste flytter hjulet mer vannrett enn loddrett, slik festene på Rondo gjør. Løsningen gjør at du kan veksle mellom gaffelfremløp på 57 mm, som gir slep på 57 mm, eller fremløp på 70 mm som gir slep på 40 mm. Innstillingen med hjulet festet i fremre stilling er først og fremst tenkt brukt når du har mye bagasje på gaffelen.
Høyden på gaffelen og dermed også styret forblir tilnærmet uendret selv om du flytter forhjulet fram. På Rondo Ruut er justeringen der for å senke fronten, i tillegg til å kvikke opp styringen.GT har lange tradisjoner for justerbar styregeometri og hadde en tilsvarende løsning med langsgående spor i gaffelen på en terrengsykkel allerede i 1992. GT understreker at løsningen ikke er tenkt brukt for å justere geometrien underveis på tur, men som en tilpassing man kan gjøre før man skal på tur med mye bagasje.
Under vår testtur syklet vi kun med hjulet montert i bakre stilling, altså der fremløpet er minst og slepet størst.
Slep er for ordens skyld avstanden mellom dekkets kontaktpunkt med underlaget og en rett linje gjennom sykkelens styrerør. Når man svinger dreier man alltid rundt sykkelens styrerør. Slepets lengde, som er et resultat av styrerørsvinkel og gaffelfremløp har derfor stor innvirkning på en sykkel styrerespons og stabilitet. Kort slep gir kvikk styring i lav fart og mer selvsentrering i høyere fart. Begge deler kan være fordelaktig med tung bør på sykkelen.
GTs nye Grade har det GT kaller smart cable routing. Den er tilpasset både mekaniske og elektronisk gir, og både dobbel og enkel krank. Di2-ledninger går inne i rammen, mens bremseslanger går utenpå. I tillegg er rammen tilpasset bruk av fjernstyrt heve/senke-setepinne. Med Di2 kan girbatteriet plasseres både i setepinnen og i underrøret hvis du velger å bruke senkepinne.
Som blandeveis- og grussykler flest har nye GT grade et vell av fester på rammen for bagasje og flaskeholdere. GT kaller det MPG – Mountain Points Galore. Det er flaske- og bagasjeholderfester på begge gaffelbeina, på seterøret og både over og under underrøret. I tillegg kan man også montere taske eller flaskeholder i skruehullene fremst på overrøret.
Raus dekkklaring
GT selger Grade som en sykkel med 700c-hjul, men den kan også settes opp med 650b-hjul og da enda litt breiere dekk. Med 700c-hjul er det plass til 42mm brede dekk. Med 650b-hjul er det rom for 47mm dekk. Dette betyr at du ikke går plass til reale terrengpiggdekk, men til grussykling har du rikelig med muligheter for å montere dekk som både gir feste og god rull.
Nye Grade er, nær sagt selvfølgelig, utstyrt med flatmount-fester for skivebremskaliperne. Men GT har gått et hakk videre ved å tilpasse festene bruk av enten 160 mm skiver, eller ekstra store 180 mm skiver. Ekstra store skiver kan igjen være smart hvis du skal sykle med mye bagasje. Ønsker du å snu festet i gaffelen må du også bruke en adapter på forbremsfestet.
Avtagbare skjermfester
GT Grade er ikke bare en sykkel for de lange ekspedisjonene og de turene der du ikke bryr deg om du blir vått. Mange vil nok også bruke Grade som pendlesykkel. Derfor er det gledelig at sykkelen er utstyrt med gjengede skjermfester ved hjulakslingene, og kommer levert med en avtagbar skjermfestebro til å montere mellom setestagene. Denne broa, laget av nylon-plast festes enkelt med kraftige gummistrikker.
Moderne geometri
GT er raske til å innrømme at forrige generasjon Grade kanskje ikke traff hundre prosent på geometrien, i hvert fall ikke i alle størrelser. Den var kort for høyden og forholdet mellom rammehøyde og –lengde var ikke lineært oppover i størrelsen. Nye Grade er både lavere og lengre i rammen. Dette gir bedre egenskaper som landeveissykkel, men bevarer også egenskapene i terrenget.
Ønsker du å sykle raskt på fin vei kan du nå i stor grad etterape sittestillingen på en standard-racer ved å snu stemet og montere det helt ned på rammen, uten avstandsringer. Ønsker du høyere front har du gode muligheter til det med avstandsringer og oppovervinklet stem. Den slake styrevinkelen vil gjøre at jo høyere opp du monterer stemet, desto kortere blir avstanden frem til styret.
En størrelse 55-ramme har for eksempel oppgitt rammelengde/reach på 394 mm og rammehøyde/stack på 590 mm. Dette er ikke så langt unna målene til flere vanlige landeveissykler. Grade er til gjengjeld tenkt brukt med noe kortere stem enn det man vanligvis bruker på mer rittorienterte landeveissykler. Avtanden frem til styret vil derfor være litt kortere.
Vi fikk i underkant av 60 kilometer på den nye GT Grade på grusveier, stier og asfaltveier rundt Girona i Katalunya. Testsyklisten på 184 cm med setehøyde på 77 centimeter fant seg godt til rette på en størrelse M/55. Jeg monterte styret lavt på kronerøret, med kun 1,5 cm med avstandsringer under stemet, men med stemet fortsatt vinklet oppover.
Underlaget vi syklet på både gjørmete jordbunn, stier med røtter og steiner og fin, hard sportsgrus. Vi syklet selvfølgelig også en del på asfalt. Runden inneholdt ingen lang klatring, men korte kneiker både på asfalt og i terrenget.
Den nye Grade er kvikk i styringen. Samtidig føles den stabil i utforkjøringene. Under stående klatring pendler den fint fra side til side. Bakrammen er merkbart fleksibel i høyderetningen, men oppleves ikke som myk sideveis. Vi kjørte tidvis ganske hardt i terrenget med sykkelen og fikk også noe luft under hjulene ved flere anledninger. De gode Ultegra-bremsene og det feilfrie Di2-drivverket oppgradert med RX-bakgiret med stram kløtsj var tilnærmet lydløst under hele sykkelturen. Giring fungerte fint både med kraft på pedalene og uten, opp og ned kassetten og mellom tannhjulene på kranken. Vi opplevde ingen kjedesubbing.
Vaierne går som før delvis utenpå karbonrammen. Vi opplevde ingen klapring fra dem på vår tur. På vår Di2-utstyrte testsykkel var det kun slangen til bakbremsen som gikk gjennom solide fester langs underrøret.
Setepinnen er av den litt klønete typen med tommelhjul for justering av den fremre setebolten, men vi klarte å få setet i riktig vinkel likevel. Styret med 10 graders utsving/flare føles ikke lenger så rart som det gjorde i 2015. Det gir god balanse i terrenget og en god stilling på hendlene.
Det er behagelig å holde i, selv om GT-mekanikerne hadde bommet en del på vinkelen, slik at nedre del av bukken pekte ganske mye nedover. Vi satt for det meste på hendlene under turen, men også litt på styreflaten og i bukken.
Vi fikk dessverre ikke veid sykkelen komplett, men sykkelen føles veldig lett dekkstørrelsen tatt i betraktning. Vekten ligger anslagsvis rett rundt 8 kilo. Den lette rammen gjør det mulig å bygge denne sykkelen ganske så lett. Vår sykkel var satt opp med slanger i dekkene, men både felger og dekk er klargjort for slangeløs sykling. Vi syklet med ca 3 bar/45 psi i dekkene.
Vi ble glade av å sykle på den nye GT Grade-sykkelen. GT har truffet en fin balanse mellom stabilt grusoppsett og lett og kvikk landeveisfølelse. Støtdempingen fra bakramma er best i klassen, uten at sykkelen føles slapp i fisken eller vinglete. Vi opplevde ingen logring bak. I terrenget er den lett å håndtere både opp og ned. Den oppfordrer til leken og uvøren sykling på grus- og jordunderlag, selv om dekkene raskt pakker seg med gjørme og våt jord. De er ikke et førstevalg til sykkelkross-lignende sykling.
Alle mulighetene for oppakning og muligheten for å justere styregeometrien oppleves som klare pluss, spesielt for en så lett ramme og sykkel.
GT Grade har fortsatt litt mer grus- og komfortsykkelfølelse enn for eksempel Focus Paralane og Cannondale Synapse, men så er den også en mye grovere sykkel. Likevel føles det som om GTs nye Grade helt fint vil kunne fungere som en super racersykkel med smale 28mm dekk den ene dagen og som en robust og komfortabel markasykkel den neste.
Tre karbonmodeller
Nye GT Grade vil komme i tre varianter med karbonramme og gaffel med vendbart feste, og tre varianter med alu-ramme og gaffel med fast hjulakslingsfeste. Den norske importøren, Beach Mountain vil først og fremst satse på karbonmodellene og har valgt å prise disse såkalt offensivt.
Den dyreste modellen, GT Grade carbon Pro vil komme med Ultegra Di2-drivverk og bremser, inkludert RX-bakgiret med kløtsj for ekstra kjedestramming, karbonsetepinne, Fabric Scoop-sete og WTB KOM Light i23-hjul med WTB Riddler 37mm dekk med skinnfargede sidevegger. Den vil få en veil pris på 31 999 kroner
Mellommodellen, GT Grade Carbon Expert kommer med Shimano 105-drivverk og hydrauliske skivebremser, karbonsetepinne, Fabric Scoop-sete og de de samme WTB-hjulene som på Pro-modellen. Grade carbon Expert vil ha en veil pris på 21 999 kroner
Den rimeligste modellen, GT Grade Carbon Elite kommer med Shimano Tiagra-drivverk med 2x10 oppsett og hydrauliske skivebremser, aluminiumssetepinne, Fabric Scoop-sete og de samme hjulene som på de to andre syklene. Veil pris for Elite-modellen er 17 999 kroner. Her kan du altså få en nyutviklet karbonsykkel som ikke koster mye mer enn tilsvarende utstyrte aluminiumssykler fra kjedemerkene.
Syklene blir tilgjengelig i norske forhandlere i september.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.