Da UCI kom med nye regler for sittestillinger implementerte de også nye regler for maksimal dekkbredde i ritt. Men den dårlig formulerte regelendringen gjør at gravel-sykler i prinsippet blir forbudt i ritt.
REGELBRUDD: Langt på vei de fleste gravel-sykler blir nå forbudt å bruke i ritt. En dårlig formulert lovendring hos forbundet vil trolig endres til høsten. Illustrasjonsfoto: Kristoffer Kippernes.
Lesetid: 4 minutter
Tidligere i år kom UCI, det internasjonale sykkelforbundet, med flere regelendringer som skulle ivareta sikkerheten til syklister bedre. Blant annet ble det forbudt å sitte på overrøret i utforkjøringer, i tillegg til at tempostilling der en ikke har hendene på styret, ble forbudt.
Samtidig stilte de også krav til bedre sikkerhet i spurter, og de endret også flere regler for å gjøre selve sykkelen sikrere. Men en uheldig konsekvens av regelendringen for sykler er at gravel-sykler i følge deres nye regelverk ikke er sett på som «sikker nok» for bruk i ritt.
Maks tillatte dekkbredde i ritt har alltid vært 32mm, og det internasjonale forbundet kunne fint ha spesifisert at dette var regelen. I stedet gjorde de det vanskelig for seg selv, og spesifiserte et gitt mål på gaffel og ramme.
Det er for de fleste sykler på markedet snakk om noen få millimeters avvik, men dette er altså nok til å forby sykkelen totalt.
– Dette er en uheldig og høyst utilsiktet konsekvens av regelendringen. Målet var å unngå crossykler i landeveisritt. Regelen skal selvsagt endres så fort som mulig, men inntil den er endret er vi nødt til å følge det internasjonale regelverket. Det er vedtektsfestet i NCFs lovverk, sier kommisær i Norges Cykleforbund, Heidi Stenbock-Haakestad.
Så kan en selvsagt stille spørsmålet: Men hvem stiller til start med en gravel-sykkel i et landeveisritt? Det kan en godt si, men moderne gravelsykler fungerer godt til racersykling, så lenge dekkene er smale nok.
Men i typiske turritt som Enebakk rundt, Bynæset-Klæbu, Bergen-Voss eller Trondheim-Oslo stiller utøvere til start også med gravel-sykkel.
Det blir nå ikke mulig. Men den komplette ironien i regelendringen er like fullt at gravelsykler blir forbudt - også i gravelritt. Forstå det den som kan.
Hvorfor kan ikke regelen endres umiddelbart?
– Problemet er at når det internasjonele sykkelforbundet vedtar regelendringer, er de vedtatt som lover. Det gjør dem absolutte. De kan ikke endres før neste gang enten UCI har årsmøte, og det avholdes i forbindelse med VM i september, sier Stenbock-Haakestad.
– Men er norske rittarrangører pliktig til å følge dette regelverket?
– De er desverre det. Her er det vår plikt og vårt ansvar å se til at det regelverket følges, og det kommer vi til å følge tett.
– Men kan ikke Norges Cykleforbund lage egne lover? Det er jo flere lover og forskrifter hos NCF som er særnorske?
– Vi kan fint lage våre egne lover og regler, men disse må vedtas på Sykkeltinget, NCFs høyeste organ. Neste sykkelting er ikke før i 2022, og vi antar UCI endrer regelen høsten 2021. Foreløpig gjør vi ingenting, sier hun.
Det betyr i praksis at ritt som Grenserittet for bukkestyre, Birken for bukkestyre, internasjonale gravelritt som Dirty Kanza, Grinduro California, Grinduro Scotland eller Berlin Gravel Jam 'til Death ikke har lov til å la noen med gravelsykkel starte.
Men akkurat den problemstillingen er ikke Stenbock-Haakestad bekymret for.
– Det er uansett korona. Det kommer ikke til å bli arrangert gravelritt før denne regelen er endret.
– Hva om det åpnes opp for gravel-ritt før UCI får endret regelen?
– Da får man bruke en annen sykkel.
– Hva om man bare har en sykkel?
– Jeg kjenner ikke til noen landeveissyklister, verken voksne eller barn, menn eller kvinner, som bare har en sykkel. Det er strengt tatt et regelbrudd i seg selv, svarer Stenbock-Haakestad.
Vil i hodedsak gjelde mannlige syklister
Regelendringen til UCI er uhyre komplisert, og om en titter på detaljene ligger det an til at det er enkelte sykler som slipper unna forbudet. Dette vil dreie seg om sykler i størrelse XXS, X, S og noen få Mediumrammer.
Ettersom UCI ikke har spesifisert maks dekkbredde, men heller forholdt seg til mål på gaffelens volum målt opp mot rammens triangelstørrelse. Det betyr at kortere syklister, og da i hovedsak kvinner, vil kunne fortsette å bruke gravelsykler i ritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.