SPENNENDE: Fara F/GR er en spennende nykommer på gravel-markedet. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 2 minutter
Det norske entusiast-merket Fara fortsetter sitt inntog i sykkelverdenen med nok en nyskapende sykkel. Fara har en liten kolleksjon, bestående av tre modeller, men har i løpet av få år markert seg som en produsent med annerledes filosofi, elegante sykler og unike løsninger.
Nye F/GR har en rammedesign som minner en del om Faras spennende blandeveissykkel, AR. Setestagene går i stor bue rundt bakhjulet og åpner opp for store dekk. F/GR skal være Faras groveste sykkel.
Dette er sykkelen du bruker på uflidde grusveier og stier på langtur. F/GR er en nesten som en terrengsykkel med bukkestyre å regne. Samtidig skal geometrien gjøre at den føles som en kvikk bukkestyresykkel på veien.
Integrert vaierføring
Som moderne sykler flest kommer F/GR med integrert vaierføring gjennom styrerør og ramme. Rund setepinne i tynn og støtdempende 27,2 mm dimensjon skal øke komforten.
Gaffelen har ekstra bagasjefester. Girøret er av typen SRAM Universal Derailleur Hanger som vil gjøre det lett å reparere sykkelen, også i fremtiden.
F/GR har større akselavstand og slakere vinkler enn Faras andre sykler, AR og landeveisraceren F/RD.
Vi har tidligere testet Faras forrige generasjon sykler, både den testvinnende grussykkelen Gravel-R og den eksklusive landeveissykkelen F1Disc. Begge har imponert oss med kvikke egenskaper og presise og tidsriktige sjangertolkning.
Kjempeklaring
Nye F/GR har anbefalt dekkstørrelse på 43 mm, men sluker så brede dekk som 50 mm, på 700c-hjul. Fara har altså valgt å droppe den mindre 650B-hjulstørrelsen de tilbød på Gravel-R og har i stedet økt dekklaringen rundt 700c-hjul.
Akkurat som på blandeveissykkelen AR vil F/GR komme med Faras helt unike veskefester. Integrated Bikebacking System er Faras egen løsning for montering av bikepacking-vesker uten bruk av stropper og reimer som riper opp sykkelen. IBS som systemet kalles fester vesker til rammen med spesielle magnetfester.
F/GR er også utstyrt med et oppbevaringsrom i rammens underrør. Rammen kommer klargjort for bruk av den allsidige T47-standarden for gjengede kranklager og er også klargjort for bruk med skikkelige heldekkende skjermer.
F/GR vil koste fra 3500 euro med mekanisk Shimano Ultegra-gruppe.
Sykkelen vil også tilgjengelig med Campagnolo EKAR og dyrere Shimano-grupper.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.