ANNERLEDES: Cannondale Topstone Carbon Lefty ser ikke ut som moren din sin landeveissykkel.
Lesetid: 5 minutter
Cannondale var kanskje for tidlig på banen da de i 2015 lanserte den spesielle New-Road-sykkelen Slate. Siden da har mye av bransjen kommet etter med mange av de løsningene og funksjonene Slate bød på, 650B-hjul med store dekk, dempegaffel og krank med ett tannhjul. Grussykler, eller gravel-bikes med mulighet for bruk av både 700-hjul og breiere dekk på 650b-hjul har blitt normen, snarere enn unntaket.
Cannondale har droppet Slate fra kolleksjonen, men de har lansert grussyklene Topstone i alumnium i 2018 og Topstone Carbon i 2019.
Nye Topstone Carbon Lefty er, som vi forstår av navnet en Topstone Carbon med Lefty-gaffel. Sammenlignet med den vanlige Topstone Carbon som vi har testet tidligere kommer den nye modellen altså med Lefty demper-”gaffel” og 650B-hjul. Men der Slate ikke hadde plass til hjul i 700-størrelse i tillegg til de små 650B-hjulene, har nye Topstone Carbon Lefty plass til begge deler.
Cannondale oppgir at du kan bruke Topstone Carbon Lefty med opptil 45 mm store dekk på 700-felger, eller opp til 47 mm på 650B-felger. Dette gjør sykkelen vesentlig mer anvendelig enn sin forgjenger Slate.
Som med den vanlige Topstone Carbon som kom på markedet i fjor har Lefty-versjonen også det Cannondale kaller KingPin-demping i bakrammen. Kingpin-dempingen består av et roterende ledd mellom setestag og seterør som gjør at både bakramme og seterør kan flekse opptil tre centimeter opp og ned og frem og tilbake.
Lefty-gaffelen, som er basert på terrengsykkelgaffelen Ocho, har 30 mm vandring og kommer både i karbon- og aluminiumsversjon. Lefty-gaffelen på Topstone har fått navnet Oliver, det samme som gaffelen på Slate het. Cannondale opplyser at den unike gaffelen skal være stabil og fast under tråkking, men åpne seg opp når det kommer slag fra underlaget. Den kan også låses helt med en lettbetjent bryter på toppen av beinet.
Som det er blitt beskrevet i mange av testene vårt søstermagasin Terrengsykkel har gjort av Cannondale-sykler med Lefty-gafler opp gjennom, er Lefty-gafler regnet som spesielt retningsstiv. Innebein og ytterbein glir utenpå hverandre på en lang rekke nållagre, snarere enn på vanlige glide-bushinger som andre gafler bruker.
Dette gjør at overlappet mellom inner- og ytterbein er mindre utsatt for spenning fra bøyinger i gaffelen, og at vandringen dermed kan gå mer smidid, uansett hvordan gaffelen belastes - det er i hvert fall teorien bak den spesielle Lefty-gaffelen.
Hjulfestet, som består av en kraftig aksling navet skrus inn på, gjør også at gaffelen blir ekstra retningsstabil.
Selve Topstone Carbon-ramme er uendret i forhold til sykkelen som ble lansert i fjor.
«På asfalten oppleves ikke Topstone helt som en racer, men så fort vi kommer inn i skogen får vi virkelig følelsen av at noen har tenkt, prøvd og feilet, for å gi den raske og presise racerfølelsen - på grus.»
Topstone Carbon er i standardversjon altså en grussykkel med racersykkel-følelse. Med bredere dekk, mindre hjul og stram dempergaffel kan vi bare anta at den kvikke følelsen består, men at muligheten til å gi flatt jern på grovere grus øker.
Lefty-versjonen beholder også de andre funksjonene fra den vanlige Topstone Carbon, integrert fartssensor i forhjulet, Speed Release-aksling bak, skjermfester, intern vaier- og slangeføring, samt proporsjonal rammekonstruksjon, der stivhet og rammefleks er tilpasset størrelsene.
Som på den vanlige Topstone Carbon er det også lagt til intern vaierføring til en eventuell senkepinne på Topstone Carbon Lefty.
Cannondale sier selv at Topstone Carbon Lefty er konstruert for å være den mest komfortable landeveissykkelen og den mest kapable grussykkelen på markedet. Vi satser på at vi får låne en sykkel om ikke så lenge så vi kan etterprøve Cannondales påstander.
Topstone Carbon Lefty er i salg fra i dag og kommer i to forskjellige versjoner. Begge versjonene er satt opp med store WTB-dekk på 650b-hjul.
Topstone Carbon Lefty 1 har et drivverk som kombinerer SRAMs trådløse eTap AXS-grupper Force og X01. Force er en gruppe vi kjenner fra landeveien, mens X01 er tilsvarende gruppe til terrengsykler og byr på muligheten for en kassett som spenner fra 10-50 tenner. Alle SRAMs AXS-grupper kan snakke sammen og det er lett å pare Force-hendler med X01-bakgir. Toppmodellen får også Cannondales egne Save-setepinne og det halv-integrerte Save-styret. Begge deler er laget for å øke komforten.
Topstone Carbon Lefty 1 kommer med karbon-versjonen av Lefty-gaffelen Oliver, som veier 1340 gram.
Topstone Carbon Lefty 1 koster 78 999 kroner
Topstone Carbon Lefty 3 er satt opp med Shimanos mekaniske GRX-gruppe med stor 11-42-tenners kassett og tilhørende bakgir med lang arm. Også denne modellen har krank med ett drev.
Topstone Carbon Lefty 3 er satt opp med aluminiumssetepinne og todelt styre og stem i aluminium.
Topstone Carbon Lefty 3 har aluminiumsversjonen av Lefty-gaffelen Oliver. Denne veier 1610 gram.
Topstone Carbon Lefty 3 kommer i to farger og også i en dameversjon.
Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 koster 39 999 kroner både i herre- og dameversjon.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.