/ Sykler

GALSKAP I TRYVANN

Vår hjelperytter Erik Nordlie er i skrivende stund på sin 21. klatring til Tryvann.

Sist oppdatert: 15. mai 2016 kl 00.03
PASSE SLITNE: Her har gutta holdt på i ca 12 timer. Russen er for lengst på plass.
PASSE SLITNE: Her har gutta holdt på i ca 12 timer. Russen er for lengst på plass.
Lesetid: 4 minutter

Og om det skulle finnes en tvil, det er selvsagt ikke snakk om antall klatringer hittil i år, men hittil i dag.

I skrivende stund er det bare to ryttere igjen, Erik Nordlie og makkeren Alexander Thorsøe. De to startet syklingen 06.15 i dag tidlig, og har holdt det gående i ett, kun avbrutt av naturlige pauser.

– Frem til 23 mil har vi faktisk hatt følge av minst en rytter, noen har syklet tre, fire, kanskje fem ganger sammen med oss, sier Erik.

– Men en har syklet ti! VI har altså hatt selskap fra seks i morges til 19.30, legger Alexander til.

Så langt er det syklet 24 mil og klatret 8300 høydemeter, alt altså i samme bakke. Dette var da vi besøkte duoen klokken 22.00.

På spørsmål om hvorfor de gjør dette, er svaret enkelt.

– Hvorfor ikke.

KIRKETID: Alexander Thorsø og Erik Nordlie passerer Holmenkollen kapell i skumringen.

TRYVANN STENGT

– Vi fikk bare klatret 18 ganger til Tryvann før politiet stengte den siste strekningen fra Frognerseteren og opp, så vi får ikke slått den ekte rekorden. Nå må vi i stedet snu her. Det betyr at vi må sykle fem ganger til Frognerseteren for at det skal tilsvare fire runder til Tryvann. Vi skulle gjerne ha syklet hele bakken opp, men det går ikke sånn det er nå. Men vi setter ny rekord i antall høydemeter. Da har vi nådd sesongens mål, det er viktig å ha noe nytt hver sesong, forklarer Erik.

Bloggeren Martin Hoff syklet bakken 27 ganger i 2012, for å klatre 10000 høydemeter på en tur. Shahin Safae skal ha syklet bakken 30 ganger bare et par helger senere, men siden da har det vært langt mellom rekordforsøkene, med unntak av Carl Fredrik Hagens rekordtid på 13.36.

De rekordene som er satt fra før blir nå slått grundig om en måler i antall høydemeter, når natten er over regner duoen med å ha syklet 14000 høydemeter og 40 mil.

Han er på ingen måte fremmed for slitsomme påfunn. Han var en av de første i Norge som fullførte Knights of Sufferlandia, en 11 timers rulleøkt, og har tidligere «everestet» Alpe d'Huez, altså syklet 8848 høydemeter på en tur.

– Dette har vært spesielt for vi har hatt så fint selskap hele veien. Jeg synes ikke det er tøft, men det er kanskje fordi jeg kjenner bakken veldig godt. Vi har kjørt veldig konservativt hele veien. Wattmålern står sånn ca på 3 watt per kilo, ca 210 watt for min del. Vi kjører ca halvparten så fort som da Carl Fredrik Hagen satte pers, forteller Erik.

Duoen har brukt ca 26 minutter per klatring. En skulle kanskje tro de gikk for en superlett utveksling, men Erik har holdt seg på 39/25 i klatringene, mens Alexander har kjørt noe lettere, 36/25.

De to skal holde det gående gjennom hele natten, ennå er det litt uvisst hvordan selskapet fra russen kommer til å bli.

– Det blir jo spennende å se om det blir egg og ølflasker i hodet, eller kanskje brukte kondomer. Da håper jeg heller på en ny. Den kan jeg hvertfall bruke til noe, sier Erik.

MYE MAT

– Vi har handlet inn enormt mye mat på Meny, som vi har stående nede hos en kompis på Smestad, der står det i to kasser. Der har vi base, og vi svinger innom der annenhver time for en kaffe og påfyll, sier Erik.

– Vi har spist nok. I den første pausen som var på bare et kvarter, greide Erik å spise seks brødskiver. Rett før du kom har vi spist en stor pizza fra Dolly Dimples. Det blir mye junk. Vi har spist mye nugatti, vestlandslefse og kanelsnurr, i tillegg til en del næring fra Winforce sier Alexander.

– Når vi er ferdig vurderer vi å stikke på Holmenkollen hotell og spise buffet for 175 kroner. Det kommer til å bli et underskuddsprosjekt for dem, sier Erik.

shk-4
shk-4
Publisert 15. mai 2016 kl 00.03
Sist oppdatert 15. mai 2016 kl 00.03

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen