/ Sykler

FRISTES AV 40km/t

Problemet blir å finne nok jenter med samme ambisjoner.

Sist oppdatert: 8. april 2016 kl 04.00
Team Girlpower på trening mot Styrkeprøven Trondheim-Oslo 2014. Foto: Privat
Team Girlpower på trening mot Styrkeprøven Trondheim-Oslo 2014. Foto: Privat
Lesetid: 4 minutter

Linda Treseng etterlyser mer offensive målsettinger for de satsende jentelagene, og mener at 40km/t er innen rekkevidde for ambisiøse kvinnesyklister.

Les også: PUSLETE JENTELAG

– Det er friske utspill hun kommer med, men blir tøft å gjennomføre. Så om Treseng får med seg noen "tøffe skaller"?  Jeg tror det skal finnes noen slike der ute ja. Og det er klart det ville vært kult å ha toppet et lag for å prøve seg... Why not, sier Hanne Lock Nilsen.

Nilsen er ildsjelen bak jentesatsingen "TrønderPian med Kraft og Krutt" og trigges av tanken på et lag med offensive ambisjoner.  

– Det blir spennende å se om det blir ei knall-hard gruppe. På tide å sette noen saftige mål, sier Nilsen. 

Men hennes erfaring er at en slik målsetting er urealistisk for de fleste kvinnelag fordi det blir vanskelig å finne nok jenter som har lyst til å legge lista der. Bare å det å matche Østfoldlaget til Janne Smauget på 35km/t er tøffere enn det Nilsen og TrønderPian legger opp til.

– Å kjøre 35 km/t, slik som de legger opp til, er rimelig høy fartover 20 mil, og er ikke noe mål for oss. Tre mil i timen er jo et snitt på 30km/t, og det skal kunne gå, men det blir hardt nok over 20 mil, sier Nilsen.

Laget har Polarsirkelrittet på 240km fra Bodø til Mo som sesongens store fellesmål. Men nivået på de over 30 rytterne er for stort til at laget legger opp til å holde en forhåndsfastsatt gjennomsnittsfart. 

– Dette er et turritt, og vi kjører det uten noen form for rekordjag. Vi skal samkjøre oss, men kanskje vil dele oss i to grupper, for nivået er fra spreke spinnere som aldri har syklet racer, til terrengdamer som skal prøve seg på racer og tidligere eliteryttere. Vi har en tidligere master verdensmester og vi har ei som har vunnet Trondheim-Oslo på laget. Jeg greier ikke å telle hvor mange Trondheim-Osloturer vi har til sammen, og flere av oss har Oslo-Paris i bena også, forklarer Nilsen.

Saken fortsetter under

Hanne Lock Nilsen DSSP 2015 - Privat 900x800
Hanne Lock Nilsen målgang i Trondheim-Oslo 2015. Foto: Privat

Hanne Lock Nilsen målgang i Trondheim-Oslo 2015. Foto: Privat

Begrenses av regelverket
Nilsen ser også at begrensningene som gjelder for lag i Styrkeprøven kan gjøre det tøft å rekruttere nok ryttere. Regelen er at det skal være rene klubblag, men at det finnes unntak for kvinner, som kan stille lag med ryttere fra flere klubber så sant de alle tilhører samme region i NCF, sier Nilsen, og legger til at ingenting er umulig.

– Gutta får det jo til selv med regelen om at alle må være i samme klubb, så med litt sponsormidler er det jo i realiteten kun snakk om å melde seg inn i en klubb i tillegg til sin gamle klubb, for så å kjøre på, sier hun.

Les også: 35km/t I SNITT ER MINIMUM

Krever mye å holde 40km/t i snitt
Ingvill Merethe Stedøy-Johansen i Team GirlPower er også trigget av tanken på et racerlag, men har allerede forsøkt et liknende prosjekt. Hun håpet å sykle Trondheim-Oslo på 15 timer og 30 minutter med et rent jentelag i 2013.

– Det er jo fint hvis Linda får det til. Men jeg tror at hvis hun skal få til et damelag som skal sykle Lillehammer-Oslo med 40km/t i snitt, må laget trene sammen hele våren og ha et skikkelig treningsopplegg, sier Stedøy-Johansen.

Saken fortsetter under

GirlPower på TV - med kaptein Ingvilll Stedøy-Johansen Foto Ronnie Werner Mathisen 1400x924
Ingvill Merethe Stedøy-Johansen (midten) var kaptein på Team GirlPower som ble første rene jentelag til å Trondheim-Oslo. Foto: Privat

Ingvill Merethe Stedøy-Johansen (midten) var kaptein på Team GirlPower som ble første rene jentelag til å Trondheim-Oslo. Foto: Privat

Hennes erfaring etter flere år med jenteprosjekter på landevei, er at nivået på rytterne spriker for mye, at de bor for spredt og samles for sjelden til å klare en såpass frisk målsetting.

– I 2013 klarte jeg å få fem damer, og måtte gi opp prosjektet, sier Stedøy-Johansen.

Året etter tok en av lagvenninnene fra 2013-laget initiativet til å mønstre et nytt storlag med mål om å kjøre fort.

– Da Anita tok initiativet I 2014 var det med langt lavere ambisjoner. Jeg sa jeg bare ville være med hvis 16 timer eller raskere skulle være målet. Det var det ingen andre som ville, så jeg bestemte meg for å bli med allikevel, så fikk vi heller se på utviklingen, minnes Stedøy-Johansen.

– GirlPower er i dag en gruppe damer med veldig ulike erfaringer og veldig ulikt nivå. Vi er ganske gode sammen, men ikke supergode. Vi trener mye, men ikke sammen. Og vi har det moro, sier Stedøy-Johansen, og legger til at årets fellesmål er Kvam-Oslo og Bergen-Voss i år, samt at GirlPower stiller et lag til Onroad Finnmark der målsettingen er å vinne rittet. 

GirldPower Lofoten Insomnia 2015 - Foto Arrangøren 900x820
Team GirlPower under Lofoten Insomnia 2015. Foto: Privat

Team GirlPower under Lofoten Insomnia 2015. Foto: Privat

Publisert 8. april 2016 kl 04.00
Sist oppdatert 8. april 2016 kl 04.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen