– I Norge følger vi UCI-reglene, og de sier klart at i aktive ritt så er det forbudt, forklarer Bjørn Sætre, generalsekretær i Norges cykleforbund.
LES OGSÅ: Dette sier norske turrittarrangører om skivebremser
Likevel kan du fint delta i turritt med skivebremser, uten å bli nektet start. For ordens skyld, i følge definisjonen er aktive ritt konkurranseritt, mens turritt i teorien avvikles mer som opplevelse enn konkurranse.
LES OGSÅ: Bli med på Norges første landeveisfestival, Samling 2016
Men regelverket kan være vanskelig både å forstå og tolke. Hvorfor kan proffer bruke det, norgescupryttere ikke, mens amatører kan?
Sætre utdyper videre:
– Internasjonalt har man åpnet opp for å teste skivebremser i enkelte ritt på World Tour-nivå, men dette er overhodet ikke et tema i Norge, vi har ikke tilpasset oss noe etter dette. Så kommer turrittene, der man rent teknisk skal følge det samme regelverket.
LES OGSÅ: Ridley Fenix er en av våre favorittsykler med skivebremser
Men på turritt har vi har ikke noen kontrollsystemer for å håndheve dette, og det er heller ikke noe krav til å ha dommere på plass, sier Sætre.
Nå kan det kanskje høres ut som om det er fritt frem i turrittene fordi det ikke er regelforvaltere på plass.
Sætre forklarer at dette ikke er tilfellet, og forbundet bevisst jobber for at flere skal få sykle ritt på dette nivået, uansett bremsetype.
– Vi tror ikke på rigide systemer der utøverne begrenses av type sykler i et turritt. Ingen skal komme på start med en ny sykkel til 15000 kroner og møte en dommer som gir beskjed om at sånn og sånn sykkel kan du ikke bruke. Vi prøver å ikke gjøre det så komplisert, forklarer han.
UKLART: Da vi gjorde vår første store test av skivebremssykler i 2015 var det uklart i hvilken grad syklene var lovlig, turritt eller ei. Foto: Henrik Alpers.
KATEGORIFORVIRRING
Turritt skal i prinsippet være en rekrutterings- og mosjonsarena i sykkelsporten, men i mangel på aktive ritt ser vi ofte norgescuputøvere hevde seg i disse klassene.
Sætre er likevel klar på at det er kategoriseringen som vil avgjøre hvorvidt skivebremser skal være lov, ikke nivået på de som stiller til start.
– Vi sier at er det turritt så er det turritt, og der vil det være lov. En kan jo heller spørre seg hva de (eliterytterne, red.anm) gjør der. Men kommer du med skivebremser til et aktivt ritt vil du få beskjed om å låne deg en annen sykkel, sier han.
Skivebremser er altså tillatt i turritt, selv om nivået er høyt. I de aktive klassene er det fortsatt forbudt, men trolig bare inntil videre.
– Utviklingen er entydig, og det er ingen tvil om at det kommer til å bli skivebremser i fremtiden. Men vi trenger noen tekniske justeringer, skivene trenger ikke ha knivskarpe kanter og de kan kanskje ha noen skjermer, det sitter mange smarte produktutviklere som vil komme med løsninger. Vi har vært tett på problemstillingen, og vi vet godt at neste generasjon skivebremser kommer til å bli både sikrere og bedre, forklarer Sætre.
INNAFOR: Specialized Tarmac Disc ble lansert i 2014, men konservative europeere har nølt med å kjøpe den. Foto: Henrik Alpers.