Hallaisen alle sammen! Nå skal jeg ta dere igjennom den siste uken og hva som skjer i ukene fremover.
Først og fremst kan vi vel starte med overskiften. Som syklist har du garantert fått spørsmålet mens du sykler på fjorårets toppmodell av en Giant, Specialized, eller hvilken som helst annen sykkel tidlig på vårparten av en ny sesong: Hvilken sykkel skal du kjøre på i år da? Altså du får spørsmålet om hvilken sykkel du skal kjøre på denne sesongen, selv om sykkelen du har så vidt er blitt seks måneder gammel. Den er jo knapt nok innkjørt etter manges mening.
Les også: Dette er Fjæra
Når du får spørsmålet føler du deg kanskje litt dum, for planen din var jo denne sesongen å kjøre på den samme sykkelen, så du svarer gjerne: Nja, jeg vet ikke, får se hva jeg kommer over, mens du febrilsk tenker ut hva du kan si for å komme over på ett nytt tema. For du vil absolutt ikke stille samme spørsmålet tilbake, da du nesten garantert vet at kompisen din har kjøpt seg ny hoj.
Les også: Knallhard samlingshelg
Jeg personlig solgte min 2014 Giant Propel med Di2 i helgen for en god slump med gullmynter. Propelen har jeg vært meget fornøyd med da den er stiv, rask og responsiv. Kanskje ikke den beste oppover, men det var vel heller ikke tanken da den gikk fra tegnebrettet til fabrikken. En aero-ramme fortjener jo noen ordentlig høye sko for å ta seg best ut. Har du for eksempel sett en Venge med lavprofil? Neppe, og du kommer nok aldri til å se det heller. Enkelt og greit fordi det ser dust ut.
OVER OG UT: André har pushet sine siste watt med denne Propelen fra Giant.
Nå har jeg bestilt meg en ny hoj. Jeg skal jo representere Team Bikeshop i år og da falt naturligvis valget på en av Bikeshop's merker. Jeg har valgt meg ut en Gavia Zoncolan SR1 med Di2 og noen Aerolite-hjul med 56 mm profil. Matt sort, stilren og klassisk, men med høyere profil enn på bildet. Vekten havner på ca 6.8 kg med Di2, men med muligheter for noen lettere pedaler, stem, styre og sadel. Så her er det muligheter, men stresser ikke med det helt enda. Planen er først og fremst å få dyret hjem og ta det derfra.
ÅRETS LEKETØY: André måtte selvsagt ha ny sykkel til sesongen som kommer. Foto: Bikeshop.no
Forrige onsdag innledet jeg sesongen med å kjøre Sykkelboden Vårcup, hvor det skulle kjøres en runde på 7 km x 5 runder. Her var det mye bra ryttere med fra NC og en haug med andre wattmonstere. Ola Morken var selvfølgelig på plass med kamera! Det gikk hardt fra start med nye støting.
Underveis skulle det vise seg at den jernbaneovergangen Orset hadde lagt inn i runden kanskje ikke var så smart likevel. På 3 av 5 runder ble nemlig bruddet stoppet og alle ble samlet. Gentlemens agrement var tydeligvis ikke en regel denne onsdagskvelden. For her fikk ikke bruddet avstanden de egentlig hadde for å si det slik. 40 sekunder ble for eksempel til 12.
Ole Forfang tok til slutt den sykt viktig seieren og sikret seg de sykt viktige poengene i den ekstremt prestisjefylte vårcupen. Jeg personlig trodde målgang var der hvor start var så jeg stod jo i ramma til "mållinjen", men da var det jo 2 km igjen. Surrehue som vanlig, men deilig med en god gjennomkjøring og hadde en god følelse hele veien!
SESONGEN ER I GANG: André var med på kjøret i Sykkelboden Vårcup. Foto: Ola Morken.
Nå skal jeg fortsette den gode jobben før jeg drar til Mallorca den 16.april hvor jeg skal få 10 gode dager med mye mengde. Bør være mulig å få samlet hvertfall 35 timer disse dagene. Når jeg kommer hjem igjen er det bare seks dager igjen til vi sesongåpner med Atea i Enebakk Rundt.
Følg med og følg meg på instagram - Fjaera og snapchat -anbratli for daglige doser med klovnerier.
Fjæra, ikke lett som en fjær.