/ Sykler

FINNES IKKE MISUNNELIG

VIKINGBLOGGEN: Første etappe av Viking Tour 2016 ble sink or swim, bokstavlig talt.

Sist oppdatert: 6. august 2016 kl 20.43
FRISKT: Det var vått fra alle kanter på vei over Valdresflya, og temperatur på rundt 6 pluss på første etappe av Viking Tour 2016. Foto: Ingeborg Scheve
FRISKT: Det var vått fra alle kanter på vei over Valdresflya, og temperatur på rundt 6 pluss på første etappe av Viking Tour 2016. Foto: Ingeborg Scheve
Lesetid: 3 minutter

Første etappe var Beitostølen-Lom-Juvasshytta, 133 kilometer til timing-linja. Det var meldt rundt null grader og nedbør av ikke flytende karakter på Juvasshytta, som skulle vært rittets målgang på etappe en. Rittstart ble utsatt til klokka 10 for å unngå de verste skybruddene. Og målgang ble lagt ned under snøgrensa, 7,5km før originaltraséen.

Og etappen gikk uten Landeveis utskremte med startnummer på ryggen. Men det var - utrolig nok - ikke en lett avgjørelse å stå over første etappe av Viking Tour. Etter omfattende runder med meg selv, ble avgjørelsen fattet med følgende begrunnelse: Ved å stå over dagens drivende regn gir jeg meg selv større sjanser til å kjøre de seks neste.

Les også: SLUDD OG NORDAVIND 

Med 6 til 8 grader, jevnt striregn og konstant motvind av varierende styrke over Valdresflyet, vurderte jeg situasjonen dithen at å legge ut på dagens etappe ville gi overhengende fare for:

a) å krasje: det ville i så fall være katastrofalt etter å ha operert et komplisert underarmsbrudd jeg pådro meg under ni-trening mot ultrarittet Offroad Valdres 23 juli. Offroad Valdres skulle blitt min rittdebut som stisyklist. 

b) alvorlig nedkjøling, utmatting og dermed ytterligere økt risiko for dårlige avgjørelser og enda større risiko for a krasje. Med bruddet, som slett ikke er ferdig grodd, har jeg forbud mot å belaste armen. Det betyr altså at jeg ikke kan lene meg på styret, ikke kan gire mellom storklinga og lilleklinga foran (kjedet står permanent på storklinga) og ikke kan bremse med venstre hånd (altså forbremsen).

Derfor kom jeg etter mange runder med meg sjøl i løpet av natta fram til at dagens etappe måtte dekkes på fire hjul. For å gi meg sjansen til å dekke de neste på to hjul.

Saken fortsetter under

Belgians rear - Valdresflyet - Scheve 1400x933
FJELLHEIMEN: Jotunheimen gjemte seg delvis i skodde og regn, da de belgiske rytterne i Viking Tour kjørte over Valdresflyet. Foto: Ingeborg Scheve

FJELLHEIMEN: Jotunheimen gjemte seg delvis i skodde og regn, da de belgiske rytterne i Viking Tour kjørte over Valdresflyet. Foto: Ingeborg Scheve

Og sjelden har jeg vært så lite misunnelig på de som slet seg gjennom etappen.

– Vann skal være kilden til liv, men i dag føltes det mer som at alt vannet suget livet ut av meg, meter for meter, sier Landeveis kameramann Kent Murdoch, som syklet etappen med stil.

Murdoch vant sin aldersklasse, og ble nummer 13 totalt, knappe fem minutter bak dagens raskeste rytter Bob van den Hengel fra Grandfondoteam Netherlands.

Fullstendige resultater alle klasser 

I morgen antyder yr.no at det vil være vesentlig tørrere. I hvert fall fram til de neste lavtrykkene velter innover Vestlandet. Det skal angivelig skje fra mandag.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Bob van den Hengel - Grandfondoteam Netherlands - Kent Murdoch 1400x933
RASKEST TIL JUVASS: Bob van der Hengel fra Grandfondoteam Netherlands var førstemann til målstreken på veien mot Juvasshytta, som på grunn av fare for sludd og snø var flyttet 7.5km lenger ned i lia. Foto: Kent Murdoch

RASKEST TIL JUVASS: Bob van der Hengel fra Grandfondoteam Netherlands var førstemann til målstreken på veien mot Juvasshytta, som på grunn av fare for sludd og snø var flyttet 7.5km lenger ned i lia. Foto: Kent Murdoch

Publisert 6. august 2016 kl 20.43
Sist oppdatert 6. august 2016 kl 20.43

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen