/ Sykler

EN UNIK BOK OM NORSKE KLATRINGER

«Bakker og berg» er et klatreleksikon som fortjenes å leses i filler.

Sist oppdatert: 7. desember 2015 kl 10.39
KJEMPERS FØDELAND: Bli med på en reise til klatringer som dette, i boken «Bakker og berg».
KJEMPERS FØDELAND: Bli med på en reise til klatringer som dette, i boken «Bakker og berg».
Lesetid: 4 minutter

Alle bildene er hentet fra boken, og tatt av Tor Simen Ulstein.

– I våre dager tråkker vi over dem.

Slik begynner boken «Bakker og berg», som har fått sitt navn etter et sitat av Ivar Aasen.

Boken lanseres på Peloton Café i Torggata torsdag 10 desember, klokken 19.00.

Der Aasen vandret i sin søken etter å lage et nytt skriftspråk, har vi syklet over de samme knauser og fjell i et forsøk på å samle norske bakker i en stor trykksak.

Ivar Aasen greide på sitt vis å samle språket, men å forene alle norske bakker til en felles form er umulig oppgave. Men forfatter Geir Stian Ulstein og fotograf Tor Simen Ulstein har gjort et solid arbeid der de har dokumentert ulike klatringer fra vårt langstrakte land.

VÅTT OG TØRT: Klatringen over Aurlandsfjellet gikk over tørr asfalt, med mange meter høye brøytekanter.

NORSK GRAND TOUR

I «Bakker og berg» har forfatteren vært ute på en tre uker lang reise med bilen full av sykler og gjester. Alene, eller sammen med selskap som Emilie Moberg, Atle Kvålsvoll eller Kristoffer Skjerping, har han klatret tusenvis av høydemeter, og skildret alle bakkene i detalj.

Boken er illustrert av store bilder, og alle seansene er trykket på tykt, glanset papir. Bakerst i boken finner du detaljerte kart og høydekurver fra alle klatringene, samt informasjon om hvor du finner god kaffe eller god mat.

Slik Aasen en gang samlet språket, forener «Bakker og berg» norske syklister om våre hjemlige klatringer. Når vi blar i denne boken er det vanskelig å forstå vår søken etter å oppleve alt som foregår i Frankrike, Italia eller Mallorca.

Dette er Brudeferd i Hardanger for syklister. Blir du ikke nasjonalromantiker med gåsehud når du leser dette er du neppe norsk og hvert fall ikke syklist. 

Boken får blodet til å bruse, alt jeg tenker når jeg leser er at jeg vil ut og sykle disse bakkene. Forbannet være den arbeidsgiver eller øvrig nådeløs forvalter av tidsklemma som står i veien for at jeg en dag skal kunne oppleve disse stigningene.

SLANGE: Hvor er vi nå? Denne slangen av en vei kan du lese mer om i «Bakker og berg».

HVA ER «DEN NORSKE BAKKEN»?

Å beskrive «den norske snittbakken» er en spennende oppgave. Det er stor forskjell på en klatring fra en fjordarm som ender på en fjellknaus, og en liten kneik som snor seg mellom blokker og eksos i hovedstaden.

Men Norge er Norge, og bakkene har mange fellestrekk.

Norske bakker er smale veier. Vi finner sjelden veiskulder, og om det først finnes en veiskulder er den smal. I mitt hode er veier parallelle, men ikke i Norge.

Har du vært i Sveits? Milde himmel, sveitserne har bygget motorvei over nesten samtlige fjelloverganger. De har gjort det Statens Vegvesen hevder er umulig.

Her hjemme er veien fortsatt humpete, ulogisk anlagt, smal og bred om hverandre. Veien som ligger der i dag er tuftet på noe annet enn moderne infrastruktur. Det var ikke bilen som skulle bygge landet.

Forfatteren begynner i sin egen hjemmebakke, Bråstadbakken, og avslutter i Målselv i Nord under Arctic Race of Norway. Underveis er vi innom 29 andre bakker, der Juvass, Trollstigen, Sognefjellet og Dalsnibba er kjente navn.

Men vi besøker også steder få av oss har hørt om, slik som Skykula, Kaperskaret, Rullestadjuvet, Kvarven og Håra Opp. Etter hvert som vi leser er det enkelt å forstå at det er en livslang oppgave å sykle samtlige.

I GOLDT LANDSKAP: Vær og vind har fått herje fritt i klatringen Skykula.

LEKSIKON

«Bakker og berg» er en bok som fortjener å gå i arv fra far til sønn eller mor til datter. Hvor lenge vil disse klatringene ligge der slik vi leser om dem i dag?

Noen av bakkene er i ferde med å forfalle og bli glemt, og andre vil straks bygges bredere. Og hvor lenge kommer norske veimyndigheter til å insistere på at veier uten skulder er det beste? Hvor mange vintre tåler Sognefjellet før veien rives opp for å vike for moderne betong?

Mange av veiene er en del av vår kulturarv, og det er noe helt eget å oppleve dem på sykkel. Det er mange klatringer i Norge og utlandet jeg kun har kjørt med bil. Aldri i verden om jeg kan påberope meg å ha «vært der» når jeg snakker med en annen syklist. 

«Bakker og berg» er selvskrevent innhold i enhver norsk syklists bokhylle. Det er på tide å slutte å se til utlandet og de hundrevis av bøker som beskriver klatringer i alpene på hvert sitt vis.

Denne boken lar tankene sveve til nye drømmer i din egen bakgård.

Drømmenes fjell er tilgjengelig på ffshop.no, eller du kan kjøpe den på lanseringen torsdag 10. Desember på Peloton Café i Torggata.

Publisert 7. desember 2015 kl 10.39
Sist oppdatert 7. desember 2015 kl 10.39

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen