Kort fortalt følger den lange løypa samme trasé som den tradisjonelle hoveddistansen på 145km, men blir ti mil lenger ved å kjøre to ganger rundt fjorden; den ene gangen fra Sylling til Skaret. Det er lagt inn en sperretid slik at deltakerne skal ha sjansen til å komme i mål før tidtakerne går hjem.
– Lang løype geleides ut i en egen trasé de første 11 milene. Dersom de passerer 11 mil etter sperretida, blir de geleidet rett inn i den tradisjonelle traséen og fortsetter i 145km klassen, forklarer rittleder Arild Salte.
Langdistansen er lansert på prøve med et begrenset antall startnummer, men har allerede vist seg å ha et marked. Det ble lagt ut 150 plasser til distansen og over hundre av dem er revet vekk.
– Det er langt og tøft å kjøre 25 mil og 3500 høydemeter, men det er tydeligvis en stor gjeng syklister som syns dette er gjevt, sier Salte.
Rye 15 stiller med 40-50 mann i lagkonkurransen på den lengste distansen i rittet. Videre er det også påmeldt mindre puljer og ryttere i fellesstarten. Totalt er det over 1000 påmeldte fordelt på de ulike distansene.
SISTE OPPKJØRINGSRITT
Flere av de antatt største favorittene til Lillehammer-Oslo er påmeldt til Tyrifjorden Rundt på søndag: Aurora Borealis, Rye Expressen og tittelforsvarerne fra Lillehammer-Oslo 2015 Kjekkas IF.
Slik gikk Tyrifjorden Rundt i fjor
Saken fortsetter under
LILLEHAMMER tok seieren i lagkonkurransen på Tyrifjorden Rundt i fjor. Foto: Ingeborg Scheve
Mens Aurora Borealis stiller til start med sjøltilliten på plass etter at de slo Rye Expressen på Vestfold Rundt i helga, har både Rye og Kjekkas behov for en opptur på det som blir generalprøven før Styrkeprøven.
Les også: SØKKVÅT SEIER
– Vi ser at vi kjører godt, men kommer til å bruke de siste fellestreningene til å terpe det tekniske. Grunntreningen skal jo hovedsakelig være unnagjort nå, sier Rune Holden, som er en av kapteinene i Rye Expressen.
Rye Expressen fikk stort frafall i forkant av Vestfold Rundt, og måtte derfor endre lagoppstilling fra to lag til ett i siste liten. Nå håper Holden at samtlige er på plass til sesongens siste felles oppkjøringsritt.
Rye Expressen satser i år på prosjektet ”The Double” og går for seier på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo. Troppene tas ut til uka, og Tyrifjorden Rundt avgjør i stor grad hvilke ryttere som skal kjøre de ulike distansene. Etter Tyrifjorden Rundt handler det om finjusteringer og overskudd inn mot 18. juni.
Les også: VIL VINNE ALT
Kjekkas ble slått av to lokale lag på Kristiansand-Hovden på lørdag. Selv om vinnerlaget Catsj 4:59:59 og SUB-5, som ble nummer to, begge hadde dobbelt så mange ryttere til start på rittet og er lommekjente i løypa, hadde Kjekkas håpet å holde rekorden i Kristiansand-Hovden på Østlandet. De ventes således å stille på Tyrifjorden Rundt med mye å kjøre for.
Dessuten skal ingen avskrive outsiderne, slik som Stovnerkameratene og Kolbotn, samt at det også kan dukke opp overraskelser.
Les også: ENDELIG UNDER FEM TIMER
Saken fortsetter under
KJEKKAS ventes å stille med edder og galle og mye å kjøre for på siste generalprøve før Lillehammer-Oslo etter tredjeplassen på Kristiansand-Hovden sist helg. Foto: Espen Sand
Les også: Tyrifjorden rundt flyttes
LØYPEJUSTERINGER
– Grunnet brokollaps ved Asdøljuvet blir hele rittet lagt om ved Sylling. Løypa vil nå gå på vestsidenveien og ikke 285. Her vil alle sykle til Sjåstad og ta inn på Åmotveien som fører rittet tilbake til 285, sier Salte.
Omleggingen gjør at de lange løypene blir 3-4km lenger enn tidligere utgaver, mens kort løype blir 6km lenger. Alle distanser har start og mål i Sandvika sentrum i Bærum.
SKAL FAVNE BREDT
Konseptet bak Tyrifjorden Rundt er enkelt: Kortreist og trivelig med grei logistikk og fornuftig pris.
– Det skal ikke koste all verden verken tid eller penger å være med på et turritt. Det skal være mulig å komme hit om morgenen og reise hjem igjen etter en liten koselig afterbike på ettermiddagen. Og det skal være et ritt du har lyst til å være med på neste år, sier Salte.
– Tyrifjorden Rundt er et turritt, og skal være en optimal oppladning til Styrkeprøven, som går to uker senere. Men rittet skal favne bredt. Vi legger stor vekt på å få med folk flest, både elitesyklister og mosjonister, samt at det kjøres lagkonkurranse på de lengste distansene, sier han.
Salte mener konseptet har truffet. Med en fantastisk vår og forsommer i 2014 trakk Tyrifjorden Rundt over 1000 deltakere allerede på første forsøk. I fjor kom det rundt 1200, og i år venter de en liten økning.
– Vi har klart å holde hva vi lovet. Tyrifjorden Rundt skal være en opplevelse før, under og etter rittet, sier han.
Tyrifjorden Rundt er andre del i serien Osloklassikerne, som i tillegg består av Nordmarka Rundt 22. mai, og Øyeren Rundt 14. august.
Les også: Unaas-brødrene svarer
Les også: Siste nytt om landeveissykling
AFTERBIKE i parken etter rittet med mat og drikke gir god stemning. Foto: Ingeborg Scheve