Tittelforsvarerne og rekordholderne i Mivai Express, som i fjor het Catsj 4:59:59, tar imot østlandsgutta i Kjekkas til kamp om det 210 kilometer lange Color Line Tour fra Kristiansand til Hovden på lørdag.
LES OGSÅ: Endelig under fem timer
Kaptein Erik Tandberg frykter de oransje rytterne fra Østlandet, som ble nummer tre i fjor men fikk grundig bank av sørlandsgutta. Kjekkas ble slått med 10 minutters margin. Det skjer nok neppe i år, mener Tandberg, som har fulgt med på hva rivalen i øst har levert så langt denne sesongen.
– Vi frykter Kjekkas i år. Det er med all ydmykhet slik at jeg for første gang på tre år kan si det er en favoritt til å vinne Hovden i år, og det er ikke oss. Det er gøy at Kjekkas prioriterer dette rittet, og vi gleder oss, sier han.
Det er flere grunner til at Tandberg tviler på at hans menn vil forsvare seieren på lørdag. For det første vil Mivai Express mangle flere av sine sterke ryttere på lørdagens ritt. Mens laget hadde 35 mann til start i fjor, vil de i beste fall ha 23 til start i år. Noen er sjuke, noen må følge opp barnas aktiviteter og noen må prioritere mer trening. Og de som stiller gjør det med kropper stinne av mengdetrening. I år er det ikke før i juni de skal være på topp, sier Tandberg.
LES OGSÅ: Kongene av Hovden i Østerled
Samtidig vet Tandberg at rytterne i troppen hans er som sirkushester: Når de lukter sagmugg så vet de hva de skal gjøre og kommer til å kjøre det remmer og tøy holder oppover dalen. Kjekkas får ingen enkel reise på det som er lagets satsingsritt for sesongen.
Saken fortsetter under
SISTE FINPUSS: Laget som knekte femtimersgrensa i fjor med god margin på siste fellestrening før helga. Foto: Mivai Express
REVANSJESUGNE
Kjekkas stiller formtoppet og med fullt mannskap i Kristiansand.
– Det er dette vi har ladet for siden i fjor høst. Vi gleder oss vanvittig, og vi kjører for å vise at vi er et annet lag enn slik vi fremsto her i fjor, sier Aleksander Stijelja, som er kaptein i Kjekkas.
Kjekkas åpnet sesongen med å slå Rye Expressen med over fire minutter på Enebakk Rundt 1. mai, og fortsatte med seks minutters seiersmargin på Nordmarka Rundt sist helg. I fjor ble Kjekkas slått med ti minutter på Hovden.
LES OGSÅ: Har fått nok juling
Color Line Tour er noe annet enn oppkjøringsrittene på Østlandet, der Nordmarka Rundt på 148km er det lengste så langt og Kjekkas tidligere sesongmål har vært Lillehammer-Oslo på drøyt 180km. På lørdag venter 210km med en helt annerledes løypeprofil. – Det er fem timer med bånn gass og minst en time lenger enn Lillehammer-Oslo. Løypa her er tøff og kupert på starten og igjen på slutten fra Bykle, men i midten er det 15 mil med relativt flatt terreng og det er der vi må sette farten, sier Stijelja.
Samtidig samlet Kjekkas noen erfaringer i fjor, og de vil de ta med seg inn i årets utgave.
– Vi må være flere enn 19 mann til start, vi må ha rutine på langing og næringsinntak, og vi må vurdere hvordan vi skal disponere kreftene, sier Stijelja.
Han legger til at også Sandnes SK, som tok andreplassen med god margin foran Kjekkas i fjor, kan bli seige å slå på lørdag.
Saken fortsetter under
KLARE: For Kjekkas er Color Line Tour til helga sesongens høydepunkt. Foto: Ola Morken
PRESTISJEOPPGJØR RUNDT RANDSFJORDEN
Rye Expressen og Aurora Borelis, aka Sykkelridderne, hadde begge lagt opp til å kjøre Color Line Tour i år, men de to lagene som satser på Trondheim-Oslo landet til slutt på et mer kortreist alternativ. Dermed er det duket for prestisjeoppgjør mellom lagene som har kjempet om resten av pallen bak Kjekkas så langt i år, samt at det gjerne dukker opp flere lag som har ligget litt under radaren på starten av sesongen.
– Vi regner med at Ridderne kommer til å bite skikkelig i fra seg, og at Lillehammer CK er sterke, så det kommer sikkert til gjøre vondt denne gangen også, sier Rune Holden, som er kaptein i Rye Expressen.
LES OGSÅ: Utklassing på Nordmarka Rundt
Rye ble nummer to og slo Aurora Borealis både på Enebakk Rundt og Nordmarka Rundt, men avstanden mellom lagene krympet på Nordmarka Rundt, blant annet fordi laget var involvert i en stor velt på tampen av rittet. Ulykken gjorde at Rye mistet en av rytterne for resten av sesongen, men de andre som gikk ned på søndag er klare til start i helga.
– Gutta som var i bakken har børstet av seg støvet og pleiet skrubbsår å blåmerker, fått fikset opp utstyr og stiller sterke og klare på Randsfjorden, sier Holden.
Saken fortsetter under
KLARE: Rye Expressen har kommet seg etter velten på Nordmarka Rundt sist helg. Foto: Ola Morken
Jan Olav Beitmyren, som er kaptein i Aurora Borealis, sier laget ser på Randsfjorden Rundt som trening og oppkjøring, og understreker at det er først i 2018 det skal gå skikkelig fort i Styrkeprøven fra Trondheim. I år satser laget på en ny runde Lillehammer-Oslo mens de bygger seg opp mot forsøk på rekord fra Trondheim neste år. Samtidig stiller de heller ikke til start for å bli listefyll.
LES OGSÅ: Alt handler om 2018
– Ambisjonen med rittet er å kjøre godt teknisk sammen, kjørt hardt lenge og holde helt inn og gi rye kamp. Men vi blir nok ikke flere en 15-16, og forventer å kjempe mot en horde av Rye-syklister. De er nok dobbelt så mange som oss, sier Beitmyren.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
TRENING: Aurora Borealis bruker Randsfjorden Rundt som en del av oppkjøringen mot Styrkeprøven 2018. Foto: Ola Morken