LITT DIVERSE: Dette er noe av det utstyrsåret 2023 har å by på. Foto: Bianchi/Trek/Specialized
Lesetid: 9 minutter
Bianchi har lenge og hardnakket holdt på sine tradisjoner og metoder, men har litt etter litt innrettet seg etter resten av sykkelverden, med aero- og gravelsykler, skivebremser og nedtoning i bruk av celeste-fargen.
Denne høsten har de lansert en ny utgave av toppmodellen og aerosykkelen Oltre RC – og der gjør italienerne noen modige valg.
Ved første øyekast er dette en sykkel som minner mye om Cervélo S5, bare med mindre vinkel på overrøret. Fra overrøret går man inn i et bratt vinklet helstøpt styre, som også er slående likt Cervélos V-formede styre.
Setestagene er også senket godt ned på seterøret, som er krummet og gjemmer bakhjulet. Flere ganske drastiske endringer fra årets modell av Oltre.
Men, det mest spektakulære er selvsagt vingene med luftinntak på styrerøret. Luftinntakene skal ifølge Bianchi redusere luftmotstanden mot ramma, og følgelig gjøre sykkelen raskere. Formel 1 er selvsagt inspirasjonen her.
Ifølge deres egne målinger så sparer sykkelen 17 watt ved 50 km/t i forhold til den forrige modellen. Sykkelen skal spare 45 sekunder over 40 kilometer, påstår italienerne. Faktisk går de så langt å hevde at den gir en 30 prosent fordel over de beste aerosyklene på markedet under variable vindforhold.
Det franske WorldTour-laget Arkéa-Samsic skal sykle på denne sykkelen i 2023 – men uten vingene, luftinntaket eller hva du vil kalle det. De er nemlig ikke UCI-godkjente.
Prisene på den nye Oltre starter på omkring 60 000 kroner.
Mens Trek Madone tidligere har hatt IsoSpeed-demping, har man fjernet disse for å få ned vekten, og heller fått en “innebygd” demping i seterøret.
Seterøret har fått en slags Z-form, og har samtidig et hull hvor luften kan strømme igjennom. Trek har kalt det for IsoFlow. Ifølge Treks designere skal hullet sørge for å akselerere luften som kommer rundt styrerøret.
Totalt skal den nye modellen være 300 gram lettere, og 19 watt spart/60 sekunder raskere over en time sykling.
Prisen på den nye Madone SLR starter på 91 000 kroner, men man får også en SL-variant for cirka 25 000 kroner mindre. Da må du imidlertid klare deg med den gamle IsoSpeed-dempingen.
Specialized Diverge STR
Specialized var de første til å virkelig satse på eventyrsykling og gravel da de lanserte Diverge for rundt et tiår siden. Den amerikanske produsenten er en velkjent innovatør i landeveissyklingen, men har nok ikke revolusjonert noe som helst med den nye Diverge STR. Vi har sett dempergafler på flere gravelsykler allerede, men Specialized har som vanlig gått litt sin egen vei.
For å gjøre sykkelen mer komfortabel har de nemlig slengt på dempere på den. FutureShock-dempingen i styrerøret/styrelageret er allerede kjent fra Roubaix-sykkelen deres, og i tillegg har de også bygget en demper inni seterøret som skal gi opp til 30 millimeter vandring.
Sykkelen er bygger for å gi mer komfort og muliggjøre lengre turer, hvor du også kan få litt juling. Nedsiden er imidlertid en tyngre sykkel, som også er ganske dyr. Den billigste modellen koster 81 000 kroner.
Canyon Ultimate
Canyon kom med en etterlengtet ny generasjon av deres svært populære Ultimate, som ikke hadde vært nevneverdig endret siden 2015.
Den nye utgaven skal ha «perfect balance» i følge Canyon. Rammen er blitt tyngre, men nå er den mer aerodynamisk. Canyon sier de har lagt på 30 gram ekstra i «high stress areas» for å gjøre sykkelen mer robust.
Sykkelen baserer seg på Colnago V3Rs, som Tadej Pogacar vant sine to Tours de France på, men kommer med de sedvanlige forbedringene rundt aerodynamikk og vekt.
Fjeldskaar fikk en krevende oppgave med å forbedre sykkelen, samtidig som den skulle beholde mye av den velkjente identiteten og uttrykket til det italienske merket.
Men gjennom subtile forandringer blant annet på rørene, som nå er mer vingeformet, skal man ha klart å gjøre rammen raskere. De hevder den gir en besparelse på 5,2 watt i 50 km/t i forhold til V3Rs.
Mens Tadej Pogacar tidligere har sverget til felgbrems-utgaven av V3Rs grunnet vekten, syklet han i sommerens Tour med V4Rs, en klar indikasjon på at sykkelen nå er lettere. I følge Colnago er selve rammen et par gram tyngre, men gaffelen er blitt lettere og med et lettere aerostyre, er totalvekten gått ned.
Colnago har også vært treige med å sørge for bra med klaring til brede dekk, men har nå fått på plass en gaffel som har plass til 32 mm brede dekk.
Prisen bare for rammen starter på rundt 60 000 kroner.
Cervélo S5
Aerosykkelen Cervélo S5 er av de aller raskeste på markedet, og vi har sett Wout van Aert vinne massespurter på den i Tour de France.
I løpet av 2022 kom også en ny modell av rammen, som ikke er dramatisk annerledes, men først og fremst kommer med forbedringer.
S5 skal først og fremst være rask og konkurransedyktig, men har både for mekanikere og hvermannsen vært en krevende affære.
Med det spektakulære, V-formede aerostyret, integrerte kabler og to-delt utvendig gaffel, var det bare noe av det som kompliserte sykkelen veldig.
Nå har Cervélo gjort flere endringer som gjør installasjon og vedlikehold mye raskere. Men sykkelen kommer nå imidlertid bare med mulighet for elektrisk giring.
Med endringer i UCIs regler, har de også gjort noen små endringer på rammeformene, som skal gjøre den noe raskere. Liker du brede dekk er det nå også mulig med opp til 34 mm brede dekk.
Factor Ostro Gravel
Factor hadde allerede flere gravel-modeller på plass, men lanserte på høsten sin hvasseste grussykkel så langt. Vi kjenner godt til Factor-merket fra Israel Premier-Tech (Carl Fredrik Hagens forhenværende lag) og det norske laget Team Coop. Factors nyeste gravelsykkel låner mye fra syklene vi har sett på landeveien.
Dette er en aero-gravel, som mer eller mindre er en landeveissykkel med 45 millimeter dekklaring. Det vil si at dersom du er på jakt etter komfort eller en fornuftig pris, er ikke denne for deg.
Prisen for rammen starter på rundt 60 000 kroner, mens med SRAM Force-gruppesett er prisen rundt 91 000 kroner.
Ridley Grifn
Ridley traff meget godt med sin gravel-sykkel, Kanzo Fast, som fikk anbefaler-stempel av Landeveis testere i 2022. Den nye Grifn er imidlertid en klassisk blandeveisracer, altså en sykkel som skal kunne fungere til alt, og skal kunne erstatte både gravel og landeveissykkelen din.
Sykkelen har en geometri som ligger midt i mellom Kanzo Fast og Fenix (landeveissykkel) med styrerørsvinkel på 72 grader, mot 71,5 og 73,5 grader på henholdsvis Kanzo Fast og Fenix.
Den har imidlertid ikke verdens råeste dekklaring, bare 38 millimeter med to-delt krank, og fester du skjermer i skjermfestene, er det bare 32 millimeter klaring.
Du kan få sykkelen med ettdrevskrank, som da vil øke dekklaringen til 40 mm. Grifn kommer med aerostyre, og med Shimano 105 starter prisen på cirka 33 000 kroner.
Scott Foil
Scotts nye modell av Foil ble lansert like i forkant av fjorårets Tour de France. Foil er en ganske rendyrket aerosykkel, og Scott lover selvsagt at den nye modellen er raskere og lettere.
Sykkelen kommer naturligvis med helintegrert aerostyre, og for å øke komforten kommer den med en todelt setepinne, som skal gi demping. Prisen starter på rundt 57 000 kroner.
Har du vært interessert i sykkelsporten og utstyr de siste 30 årene, ringer det antagelig en bjelle umiddelbart her. Cervélo Soloist ble lansert for første gang i 2002, og var den første landeveissykkelen som virkelig fokuserte på aerodynamisk utforming, og som Team CSC syklet på i sin tid.
Modellen ble etter hvert erstattet, men til 2023-sesongen har Cervélo blåst liv i navnet og legenden igjen. Fremdeles er det en sykkel med fokus på aerodynamikk, men mer rettet mot amatørensyklisten. Til tross for det ble den brukt av Jumbo-Vismas utviklingslag hele forrige sesong.
Mens Cervélo fullstendig har fjernet muligheten for mekanisk giring på S-serien, er det mulig å få Soloist med mekanisk. Med Shimano 105 er prisen rundt 35 000 kroner.
Giant Propel
Dette var i en årrekke aerosykkelen til Giant, men da den nye modellen ble lansert i høst var det med ganske mange endringer og en mer allroundsykkel som ble presentert.
Rammen skal nå veie 845 gram i størrelse medium, hele 137 gram lettere enn den forrige generasjonen.
Stivheten på rammen skal også være åtte til ti prosent bedre over hele linja. Sykkelen kommer med helintegrert aerostyre og 30 mm dekklaring.
Spørsmålet er nå om den gjør lettvektssykkelen til Giant, TCR, litt overflødig? Prisen på Propel starter i hvert fall på 47 000 kroner med Shimano 105.
Sykkelen kan du få ned i 6,6 kilo (altså 200 gram under UCIs vektgrense) og rammevekten er 799 gram i størrelse medium (54 cm). I forhold til Litening C:68X skal forskjellen visstnok bare være fem watt i fordel aerosykkelen.
Geometrien er ganske aggressiv og konkurranserettet, og dekklaringen er på 31 mm. Prisen starter på 57 000 kroner med mekanisk Shimano Ultegra.
El-racere
Det er ikke til å legge skjul på at el-racere kommer i større og større grad, og de ligner mer og mer på vanlige racere. I høst er det også lansert to elracere i premiumklassen, basert på velkjente landeveissykler, som begge to er i endurace-segmentet, som altså er en blading av landevei og gravel.
Trek Domane+ SLR
Domane+ SLR ser mer eller mindre helt lik ut som Domane SLR, altså landeveissykkelen, men inndvendig skjuler det seg en kraftig motor. TQ HPR-50 skal kunne gi en effekt på 300 watt (50 newtonmeter dreiemoment) og ha et batteri som gir deg støtte i opptil 145 kilometer i økomodus. Sykkelen kommer med 40 mm dekklaring.
Domane+ SLR starter på 94 000 kroner med elektrisk Shimano 105.
BMC Roadmachine 01-AMP
Dette er BMCs første elsykkel i endurace-segmentet. Den kommer med den samme, lille, men kraftige motoren som Domane SLR+, TQ HPR-50, og gir da altså den samme effekten og dreiemomentet. Den kommer med 38 mm dekklaring.
Roadmachine 01-AMP starter på cirka 78 000 kroner med SRAM Rival ETAP AXS.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.