/ Sykler

DETTE ER FAVORITTENE I LA PRIMAVERA

Hvem vinner årets først monument?

Sist oppdatert: 18. mars 2016 kl 14.20
KRISTOFF TILBAKE PÅ TOPP: I fjor ble Alexander Kristoff slått på målstreken av John Degenkolb, nå er tyskeren borte, hva vil det bety for Alex? Foto: Cor Vos.
KRISTOFF TILBAKE PÅ TOPP: I fjor ble Alexander Kristoff slått på målstreken av John Degenkolb, nå er tyskeren borte, hva vil det bety for Alex? Foto: Cor Vos.
Lesetid: 5 minutter

I morgen starter klassikersesongen for alvor når Milan-Sanremo går av stabelen. ”La Primavera” som rittet også blir kalt er den første av totalt fem årlige monumentklassikere, som alle har hvert sitt særpreg. Monumentene er kjent som de eldste, tøffeste og mest prestisjefylte av klassikerne.

Milano-Sanremos særpreg er definitivt distansen. Årets utgave er på 291km, hvilket gjørt rittet til det klart lengste endagsrittet på proffkalenderen. Det gjør også at det blir ekstremt vanskelig å forutse. Da Peter Sagan ble spurt hva det avgjørende punktet i rittet er lo han og svarte følgende til cyclingnews.com: ”Jeg vet ikke. Hadde jeg visst det hadde jeg vunnet fem ganger allerede. Hvert år er det forskjellige ritt og været er også en viktig faktor. Når rittet avgjøres må du være der og beina må være friske."

Med røtter som strekker over 100 år bak i tid, helt til 1907 er Milan-Sanremo naturligvis en klassiker med mye historie. Franskmannen Lucien Petit-Breton vant rittets første utgave med en snitthastighet på drøye 26km/t. I rittets tidlige fase var den nesten utelukkende italienske vinnere frem til 1953, da blant annet belgierne begynte å sette sitt preg på seierslisten. Eddy Merckx er mannen som står med flest triumfer i rittet. Kannibalen fra Belgia vant hele syv ganger i en 10-årsperiode fra 1966-1976.

Rittet blir gjerne omtalt som spurternes klassiker, ettersom det har en forholdsvis flat profil. Likevel innbyr de avsluttende stigningene opp Cipressa og Poggio til angrep, så noen samlet spurt på lørdag er definitivt ikke sikkert. Rittet har de siste årene blitt vunnet både i brudd, solo og samlet spurt.

I denne sammenhengen er det verdt å nevne at klatresterke Vincenzo Nibali tok en tredjeplass i 2012, men da med klatringen opp Le Maine som ble fjernet fra ruten i 2014.

De siste årene har vi flere ganger sett at rittet har blitt påvirket av dårlig vår, og også den siste tiden har det vært mye usikkerhet rundet været i sør-Europa. Både i Paris-Nice og Tirreno-Adriatico ble en etappe avlyst på grunn av snøvær. Værmeldingen for både Campo Liguire og San Remo viser imidlertid 10-15 grader og strålende sol for morgendagen. En reprise av snøkaoset fra 2013 bør således være utelukket.

 Fjorårsvinner John Degenkolb stiller ikke til start i årets utgave etter å ha blitt skadet i møte med en bil på treningsleir tidligere i vinter.

Tre sterke kort opp Cipressa og Poggio

Den kanskje største favoritten foran årets utgave er Greg Van Avermaet. Belgieren kommer inn i rittet med en monsterform, som muligens er karrierens beste. Van Avermaet har imponert så langt med både seier i Omloop het Nieuwsblad, samt etappe- og sammenlagtseier i Tirreno Adriatico etter en sekundstrid med Sagan. Han har derimot mistet en sterk medhjelper i landsmannen Gilbert etter at han måtte stå av Paris-Nice med sykdom.

En annen som går inn i rittet med selvtillit er Fabian Cancellara, som håper på å gjenta bedriften fra 2008 da han gikk solo og vant. Årets sesong er den siste for den sveitsiske klassikerkongen, som helt sikkert ønsker å vise seg frem som den levende legenden han er. Skal han klare det må han nok satse på å ha ristet av seg de antatt sterkeste spurterne som Kristoff og Matthews før toppen av Poggio. Formen har han hvertfall inne, noe han blant annet viste ved å vinne Strade Bianche, samt en knusende seier på den avsluttende tempoetappen i Tirreno-Adriatico.

 En som vil gi Cancellara kamp opp stigningene er vår egen Edvald Boasson Hagen. Med etappeseiere i både Qatar og Oman har rudsbygdingen vist godt form så langt i år, selv om uttellingen i Tirreno-Adriatico ikke ble den helt store. Det kan dog heller ikke forventes i det som ble brukt som et oppkjøringsritt til klassikerne for Edvalds del. På den avsluttende tempoetappen viste han imidlertid veldig sterk kjøring, selv om de siste to kilometerne ble noe tunge og det endte med en 8.plass.

I et intervju med cyclingnews.com uttalte også lagkamerat Mark Cavendish at Boassen Hagen var en sterk kandidat til seieren, samtidig som han er usikker på egen form. Tirreno-Adriatico var britens første landeveisritt etter å fokusert en stund på bane-VM i London. Etter prestasjonene i Tirreno-Adriatico bør det uansett være liten tvil om at det er nordmannen det kjøres for i Team Dimension Data. 

Kan Kristoff gjenta bedriften?

Alexander Kristoff viste i år, som i fjor, tidlig form med totalt 5 etappeseiere i Tour of Oman og Tour of Qatar. I tillegg tok han en andreplass i Kuurne-Brussel-Kuurne etter å ha vunnet spurten i hovedfeltet. I Paris-Nice viste derimot Katushas opptrekkstog seg noe vaklende, særlig på den andre etappen der de surret det til for seg selv med under en kilometer igjen. Fraværet av Luca Paolini er nok Kristoffs største usikkerhetsmoment lørdag. I 2014 gjorde den kokaintatte italienerern en heorisk innsats de siste kilometerne og var helt sentral i Kristoffs triumf.

En mann som derimot imponerte stort i Paris-Nice var Michael Matthews. Med seier i prologen og den andre etappen, samt en overlegen seier i poengkonkurransen viste australieneren at formen virkelig er inne og at han blir å regne med i årets klassikere. Går det mot samlet spurt blir han mannen å slå for Kristoff.

”Det er en klassiker som passer meg bra, som jeg liker. Det er en klassiker som er større for meg enn Flandern rundt og Paris-Roubaix.” uttalte Matthews i et intervju med Het Niewsblad.

Milano-Sanremo sendes direkte på MAX fra kl 14.15, med Arild Eriksen som kommentator. 

Rittet vises også på Eurosport, men da med engelske kommentatorer. 

Publisert 18. mars 2016 kl 14.20
Sist oppdatert 18. mars 2016 kl 14.20

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen