Fara hevder å være den første produsenten i verden som har greid å lage et helintegrert oppsett for bikepacking. Vi har tatt en titt på Fara AR, den nye sykkelen fra den norske produsenten.
USYNLIG BIKEPACKER: Nye Fara AR er i følge Fara den første sykkelen med et helintegrert oppsett for bikepacking.
Lesetid: 7 minutter
Fara begynte å lage landeveissykler i 2015.
Likevel de fant raskt ut at gravel og bikepacking skulle bli deres spesialitet.
Modellen ved navn AR ble raskt deres best solgte - og nå kommer den i ny utgave.
Fara har også samarbeidet med den eksklusive rammeprodusenten Factor for å lage landeveissykkelen Fara F1Disc2. Det norske merket har ambisjoner utover det å bli enda et standardmerke på det norske markedet. Med både Thor Hushovd og Aksel Lund Svindal engasjert i merket er ambisjonen og målene hårete.
Her lover ikke Fara rent lite. Sykkelen skal være den første med et helintegrert veskeoppsett i verden. Men hva innebærer egentlig det?
Om du har levd under en stein de siste årene: Bikepacking handler om det samme som backpacking, å reise lett og langt. Sekk er byttet ut med sykkel, og da boomen kom for cirka fem år siden var løsningen følgende:
Vesker plassert i sykkelens hulrom, altså under setet, i styret og i rammetriangelet ble stroppet fast til ramme, setepinne eller styret. Den store fordelen er at alle vesker passer så godt som alle sykler - ulempen er selvsagt riper, det kan være litt styrete å ta dem av eller på, i tillegg til at det kan føles litt rart å stroppe en bag med klær fast på en sykkel til 50 000 kroner.
Vi har med tiden sett sykler med skruefester som lar deg skru bager eller vesker fast til sykkelen, og vi har sett løsninger med magneter for å holde på plass mindre vesker. Sykkelprodusenten Niner har også laget proprietære vesker til sine nye el-sykler, der veskene skrus fast for et mer permanent oppsett.
Det som skal skille den nye AR-modellen fra alle andre sykler og oppsett på markedet, er at veskene på en AR kan tas av med klips. Det vil si at veskene sitter bom fast mens du sykler, men de kan tas av og settes på i løpet av sekunder.
Samarbeidet med veskeprodusent
Det finnes altså bager og det finnes sykler, men skal vi ta Fara på ordet er det ingen som har satt seg ned på tegnebordet og designet begge produktene sammen. Fara har designet nye AR for å være god til å sykle langt – raskt. Den vil oppføre seg som en landeveissykkel, den vil ha skikkelig kvikke egenskaper og være mer lik en racer enn en gravel-sykkel.
Like fullt skal dekklaringen være på 38 mm. Rammen skal være i karbon, og etter det vi kan se fra 3d-tegningene vil sykkelen også kunne leveres med helintegrert styre. Rammevekten er på 980 gram, mens gaffelen skal veie 390 gram.
Det er selve sykkelen. Fara har videre satt seg ned med veskeprodusenten Roswheel, en produsent de har solgt bager fra de siste årene, både i nettbutikken og i butikken på Skøyen i Oslo. De har sammen laget både ramme-og setevesker som skal kunne tas av og på i løpet av sekunder, uten bruk av stropper. Selve styrevesken vil være mer tradisjonell med stropper rundt styrerøret og styret.
Setevesken og styrevesken skal altså bare «klipses» på sykkelen, og så er du klar for tur.
Om du skulle lure på behovet for å ta bager av og på hele tiden. Litt avhengig av hva slags bikepacking du driver med, men det er ikke alltid like lett å finne klær og ting i veskene når de henger på sykkelen. Mange hoteller nekter deg å ta med sykkelen på rommet, og sykler du langt hver dag kan vi skrive under på at det er noe ordentlig herk å måtte styre med veskene morgen og kveld.
I tillegg er det ganske fleksibelt å kunne sette på en rammeveske i løpet av sekunder. Plutselig kan du ha med vesentlig mye mer på en langtur, noe som definitivt ikke skader ved skiftende vær og temperaturer, om du planlegger å handle middag på vei hjem eller lignende.
I tillegg til de integrerte veskene forteller Fara at både bremsestrømper og girvaiere/ledninger vil være integrert i rammen. For deg som lurer på om det eventuelt blir mye styr å tre ledninger og vaiere, Fara forteller at det vil det ikke bli. Det vil være helstøpte kanaler inni rammen som gjør jobben enkel.
Spesialskruer gjør jobben
Tusenkronersspørsmålet er selvsagt: Hvordan får vi disse bagene til å sitte? Fara har så langt vært kryptiske til hvordan det skal løses, men forteller nå om den enkle hemmeligheten.
På undersiden av overrøret vil det være tre hull, der du kan skru i spesielle klips-skruer. På veskene fra Roswheel vil du finne den andre delen av løsningen. Det er Fidlock, en av verdens største produsenter av spesialklipser til sekker og bager, som har laget løsningen. Fidlock er mest kjent for sine magnetiske hjelmklips og har i flere år også laget en magnetisk flaskeholder til sykkelbruk. Vi blir ikke overrasket hvis det også er magneter inne i bildet i løsningen til Fara og Roswheel.
Ut i fra tegningene vi ser vil vi anta at løsningen er omtrent som på bildet nedenfor.
Om det er sånn at du ikke har planer om å bikepacke på en stund, eller kjøper sykkelen for å kunne ha mulighet til bikepacking en gang i fremtiden, kan du skru av festene til hurtigklipsene. Da skal det være umulig å se at sykkelen er noe annet enn en veldig rask racersykkel.
Skruene til klipsene er av samme gjengedimensjon som flaskeholderskruer.
Skjermer og steinsprutbeskyttelse
Fara hevder de har jobbet i halvannet år med prosjektet, og i løpet av den tiden har de kommet opp med mer enn bare klipsbagene.
Du får også kjøpt spesialtilpassede skjermer til sykkelen, slik at du slipper å lete etter akkurat den eller den skjermen for å finne ut om det passer eller ikke. Det betyr at du vil ha skruefester for skjermene på ramme og gaffel, men hvorvidt skjermene er like enkle å ta av og på som veskene vet vi ikke ennå.
Selv om det er noe begrenset dekklaring på rammen, mener Fara at dette er en sykkel du skal bruke hardt på all slags underlag. På underrøret vil du kunne oppgradere med en «rock guard», en plastplate som beskytter mot steinsprut fra underlaget.
Om du bruker skjermer vil du selvsagt redusere dekklaringen noe, men Fara hevder du fortsatt kan bruke 35 mm dekk med skjermer, evt 32 mm dekk med noe mønster. Trolig vil de fleste cyclocrossdekk fungere fint.
Priser, størrelser og levering
Sykkelbransjen har lange leveringstider om dagen, og Fara vil levere ferdige sykler i løpet av mai måned. Det betinger at du bestiller sykkel så snart som mulig, syklene skal etter planen distribueres også utenfor Norges grenser.
Standardmodellen av Fara AR vil leveres med Ultegra skivebremsgruppe, Fulcrum Rapid Red 300 hjulsett i aluminium med 3T Ergonova Pro Cockpit. Denne modellene vil ha en listepris på 34999 kroner, noe som må ses på som relativt rimelig i dagens marked.
Rapid Red er forøvrivrig markedsført som et gravel-hjulsett, med 23 mm innvendig felgbredde, klargjort for slangeløst oppsett. Ønsker du å oppgradere til Ultegra Di2 kan du gjøre det for et tillegg i prisen.Fara AR vil være tilgjengelig i fire størrelser, small, medium, large og X-large. Geometritabell finner du nederst i saken. Veskene fra Roswheel vil være tilgjengelig med et totalvolum opp til 30 liter pakkvolum i følge Fara. Dette betinges i hovedgrad av rammevesken, der størrelsen selvsagt vil være tilpasset rammestørrelsen. Styrevesken skal angivelig leveres i et volum på hele 12 liter, mens setevesken skal kunne romme hele 15 liter. Rammeveskene vil være på 2,3 liter i størrelse small, 2,6 liter i medium, 3,2 liter i large og 3,6 liter i størrelse XL.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.