/ Sykler

– DET ER JO FARLIG

Jonas Strømberg fra Team YT-Torshov Sport mener et forbud mot følgebiler utgjør et stort sikkerhetsproblem.

Sist oppdatert: 19. mars 2014 kl 13.17
FRUSTRERTE: Team YT-Torshov kan i år måtte sykle uten følgebiler. Foto: Privat
FRUSTRERTE: Team YT-Torshov kan i år måtte sykle uten følgebiler. Foto: Privat
Lesetid: 2 minutter

Diskuter også saken på vårt forum: Forbud mot følgebiler

Kaptein Jonas Strømberg i Team YT-Torshov Sport rister på hodet over politiets forslag om å forby følgebiler i Styrkeprøven, og kaller det et sikkerhetsproblem.

– I fjor hadde vi en situasjon der ryttere skadet seg i velten. Hadde vi ikke hatt en bil bak hadde han jo bare blitt liggende i veien! 

Laget har opplevd flere stygge velt der følgebilene har kommet til sin rett. I tillegg til å hjelpe med tekniske uhell har de bistått skadede ryttere. I fjor veltet halve feltet 20 minutter etter start, og flere av rytterne ble liggende på bakken. Noen kom seg videre, noen ble kjørt til legevakt og noen brøt.

Laget trener for å vinne Lillehammer-Oslo, et ritt som nå kan bli rammet av politiets ønske om å forby følgebiler på alle rittene som omfattes av Styrkeprøven.

– Det går jo på sikkerheten løs. Vi er tredve mann som kjører med samme snittfart som de gjør i en Tour de France-etappe, og der er det både lege-og lagbiler som følger rytterne. Det er få lag det gjelder, og det er snakk om en bil foran og en bil bak.
Strømberg mener følgebilene er nødvendig for å beskytte rytterne. Styrkeprøven er definert som turritt, og således stilles det mindre krav til sikkerhet og sperring av trafikk.

– Det er jo ikke imponerende vakthold slik det er nå, og tar vi bort følgebilene blir det jo bare dårligere. Jeg synes en slik avgjørelse er unødvendig, følgebilene er et sikkerhetsaspekt som passer på motgående trafikk og bilene bak rytterne.
Laget stiller til start i juni uansett, men Strømberg tror ikke det blir flere forsøk. Dette kan være regelendringen som får begeret til å renne over.

– Vi har jo meldt oss på for å kjøre, så får vi heller gi oss på topp. Hvis de vil ha det sånn blir det jo sånn, sier han.

Publisert 19. mars 2014 kl 13.17
Sist oppdatert 19. mars 2014 kl 13.17

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen