/ Sykler

– DET BLIR MANGE UOFFISIELLE FØLGEBILER

Kaptein i Rye-Expressen er bekymret tror ikke forbud mot følgebiler i Styrkeprøven er en god idé. Han frykter for sikkerheten i rittet.

Sist oppdatert: 19. mars 2014 kl 18.50
UTEN FØLGEBIL: Rye-Expressen har et stort apparat rundt laget, men i år kan de miste mulighetene til hjelp fra følgebil. Foto: Glenn Arvesen.
UTEN FØLGEBIL: Rye-Expressen har et stort apparat rundt laget, men i år kan de miste mulighetene til hjelp fra følgebil. Foto: Glenn Arvesen.
Lesetid: 3 minutter

Saken debatteres på vårt diskusjonsforum: Forbud mot følgebiler?

Les også:

:: Vil forby følgebiler
:: Det er jo farlig

– Vi mener absolutt et forbud mot følgebiler er uheldig. Det er nok litt som arrangøren sier, det vil bli veldig mange uoffisielle følgebiler. Det er veldig mange enkeltryttere som har foreldre og onkler som følger med i bilene. Det er slik jeg ser det ofte uoffisielle biler som kjører opp på siden av feltet og tar bilder som ødelegger, sier kaptein i Rye-Expressen, Christer Braathen.

For mens kapteinene på de store ekspresslagene som konkurrerer fra Trondheim eller Lillehammer er fullstendig klar over hva et følgebilforbud innebærer, er det trolig hundrevis av førstegangssyklister eller øvrige deltagere som ikke vil få med seg regelen, ei heller hva som faktisk er følgebil.

Braathen frykter for sikkerheten ved lagets deltagelse.

– Problemet er sikkerheten. Om det er velt eller uhell, da har vi noen bak med førstehjelpsutstyr som kan hjelpe de som har tryna. Har man ikke følgebil er det vanskelig å vite hva som skjer bakerst i gruppen. Noen kan velte uten at en får det med seg.

Uten følgebiler blir det enda vanskeligere å få kommunisert med rytterne i rulla. Flere ganger i nyere tid har noen også sabotert rittet, og beskjeder om slike hendelser kan vanskelig gis til rytterne.

– Vi har jo opplevd sabotasje med tegnestifter,  og vi trenger noen i kontakt med arrangøren. Når vi ikke får beskjed om sånne ting kan ikke vi gjøre grep underveis, sier han.

Styrkeprøven foregår over 540 kilometer på den lengste distansen fra Trondheim, og vær-og temperaturforskjellene kan være store underveis. Ryttere som bryter rittet kan få problemer om de ikke har tilgang på nytt tøy, mener Braathen.

– Vi tenker jo også på klær og temperaturforskjeller, må du bryte og ikke har mulighet til å skifte etter seks timer i kaldt regnvær så blir du stående på flekken og fryser halvt i hjel.

LIKT FOR ALLE

Sportsklubben Rye er den største klubben i Styrkeprøven. Som et forbilde for mange henger ikke Expressen med geipen av utfordringen med følgebiler. 

– Saken er uheldig, men vi skal uansett sykle. Å ikke stille er ikke et tema. De tekniske utfordringene man kan få med sykkelen kan man gjøre selv med gode forberedelser. Det handler om å feste flaskeholdere og sjekke at dekkene er i god stand.

Rye-Expressen har både jaktet og forsvart rekorder de siste ti årene, men Braathen er usikker på om forholdene nå ligger til rette for rekord.

– Sånn vi ser det kommer det å bli vanskeligere å sette rekord. Det blir mer lotteri om en kommer i mål eller ikke, har du en punktering der dekket revner kan du jo risikere å ikke å komme til mål.  

På akkurat det siste punktet er ikke Braathen bekymret. 

– Det er likt for alle og egentlig helt greit. 

Publisert 20. mars 2014 kl 06.00
Sist oppdatert 19. mars 2014 kl 18.50

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen