/ Sykler

De Rosa kjøpt av amerikansk investeringsselskap

Det legendariske italienske merket har blitt kjøpt opp av investeringsselskapet Outdoor Capital Partners. Merket returnerer også til sykkelsportens øverste nivå i 2020.

Sist oppdatert: 27. november 2019 kl 14.12
ITALIENSK STÅL: De Rosa er et av få merker som fortsatt lager sykler i stål, i Italia. Her modellen Corum Disc.
ITALIENSK STÅL: De Rosa er et av få merker som fortsatt lager sykler i stål, i Italia. Her modellen Corum Disc.
Lesetid: 3 minutter

Outdoor Capital Partners (OCP) er et investeringsselskap som spesialiserer seg på å kjøpe opp merkevarer innen sport og friluftsliv. Selskapet ledes av et velkjent navn i sykkelbransjen Andrew Herrick. Herrick startet sin løpebane i sykkelbransjen ved å starte opp smøremiddel- og verktøyprodusenten Pedro’s på slutten av nittitallet. Pedro’s ble senere solgt til norske Swix. Andrew gikk videre til å lede Crank Brothers. Han fikk videre en plass i styret i Selle Royal, da de kjøpte opp Crank Brothers. Selle Royal har også Fi’zi:k og Brooks i porteføljen. 

De Rosa King
KONGESYKKEL: De Rosa KING er en del av merkets Black Label-kolleksjon som produseres i sin helhet i Italia.

Herricks siste posisjon i sykkelbransjen var som daglig leder for terrengsykkelmerket Intense. Hos Intense hadde han ansvaret for å gjenreise et synkende skip av aluminiumssykler. Intense er nå et rendyrket karbonmerke med et solid verdenscuplag i utfor og nettbestilling av sykler. 

Herrick kommenterer selv oppkjøpet på Facebook: 
«Jeg så min første De Rosa da jeg var 11 år. Slik begynte min livslange kjærlighet til sykler.»

De Rosa er av landeveissportens mest legendariske sykkelmerker. Merket ledes den dag i dag av Familien De Rosa, med den 85 år gamle gründeren Ugo som styreleder. Sønnene Christiano og Danilo leder nå sykkelprodusenten. 

NEO_PRIMATO_GREY_969X623
KLASSISK: De Rosa Neo Primato har klassiske linjer, produsert i Italia.

Herrick er ikke redd for at den internasjonale sykkelbransjen er i en bølgedal for tiden. Han mener nisjemerker som De Rosa kan gjøre det skarpt i dagens sykkelmerker og har en tanke om at De Rosa kan vinne markedsandeler i det voksende grussegmentet. 

Nettstedet Bicycleretailer beskriver en nylig hendelse fra De Rosa-kontoret i Milano. 

Christiano triller inn en ny sykkel i rommet der Ugo sitter å leser La Gazzetta Dello Sport. 

GRAVEL_CIOCCOLATO_LUCIDO_969X623
GRUSSYKKEL: De Rosa er en sterk merkevare som nå håper å vinne markedsandeler i grussykkelmarkedet.

«Hva er dette?» Spør Ugo. 

«En gravel-sykkel» svarer Christiano

Svaret kommer raskt fra Ugo - «Det er en sykkel. Vi har syklet ritt på grusveier i årevis.»

De Rosa produserer fortsatt sykler i både stål, aluminium og titan i Italia. I tillegg produserer de også noen karbonrammer i Italia.  Andre karbonrammer lages i Kina, men monteres i Taiwan, og lakkes og ferdiggjøres i Italia. 

«De Rosa står for kvalitet, innovasjon og design, og leverer sykler til flere av verdens beste syklister» sier Ugo i en pressemelding. Innsprøytningen av penger og kunnskap fra OCP markerer ifølge pressemeldingen et nytt stadie i De Rosas utvikling. 

De Rosa skal i følge den samme pressemeldingen og artikkelen på Bicycleretailer annonsere sin retur til sykkelsportens øverste nivå i løpet av de nærmeste dagene. De Rosa har de siste årene levert sykler til ProConti-laget Israel Cycling Academy. Israel Cycling Academy har foran 2020 fusjonert med Kathusja og skal i 2020 overta det russiske lagets World Tour-lisens. Det er ikke utenkelig at det er med dette laget De Rosa returnerer til World Tour neste år. 

Publisert 27. november 2019 kl 14.12
Sist oppdatert 27. november 2019 kl 14.12

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen