DELE-UTFORDRINGER: Martin Olsen i Dare Bikes har rammer på lager, men ikke deler fra Shimano. Det utgjør en solid utfordring for merket som også sponser Uno-X. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 4 minutter
Uno-X har etterhvert begynt å få en stor fanskare, og norske syklister vil gjerne sykle på det samme merket som de norske proffene – Dare.
Men selv om laget stadig stiger i popularitet, kan det kan faktisk bli langt vanskeligere enn en skulle tro å skaffe seg samme sykkel.
Om du skal ha en Dare-sykkel i år må du nemlig vente en stund før du kan kjøpe en komplett sykkel. Selv om Dare er direkteleverandør på lik linje med eksempelvis Canyon eller Rose, sliter de med det samme som de større merkene. De får ikke tak i deler.
– Akkurat nå har vi rammer, men vi mangler deler. Det som det er manko på nå er girhendler, og vi mangler bremsekalipere, forteller Martin Olsen i Dare sykler.
Om du eventuelt ser en ny Dare-sykkel på vårtur, er det trolig en sykkel som er bestilt for et halvt år siden. De som forhåndsbestilte i fjor høst har sykler på vei til kunden, men om du vil ha en Dare i 2021 og bestiller nå, er det mer uklart når du får sykkel.
– Vi håper å kunne tilby sykler med Dura-Ace di2-spesifikasjon først, og Ultegra senere på sommeren. Slik det ser ut nå vil Dura-Ace Di2 være tilgjengelig i slutten av april, og Ultegra-gruppene være klare fra slutten av mai, sier Olsen.
– Det er det samme uansett hva slags sykkel du vil ha. Vi har rammer, men vi mangler deler.
– Det høres kanskje dumt ut, men er det sånn at du kan slite med å få brukt 70000 på en sykkel i år?
– Ja det kan du godt si, i 2021 kan du faktisk slite med å få brukt 70000 på en sykkel.
Dare har altså i skrivende stund svarte standardrammer på lager, men deres store problem er som resten av bransjen – delene som skal på selve sykkelen.
Lite merke – stor utfordring
Siden Dare er et mindre merke er de kanskje vant til å løse ting fortere. Men i år er deletilgangen så dårlig at de ikke har muligheten til å hive seg rundt og benytte deler de eventuelt hadde fått tak i – for deler er simpelthen umulig å få has på.
Det betyr at den fleksibiliteten de en gang hadde, ikke lenger er et konkurransefortrinn. Faktisk er deletilgangen i dag så begrenset at de delvis må gjøre om på forretningskonseptet.
– Vi er et lite nisjemerke som ikke selger et tusentall, men et hundretall sykler årlig. Men forskjellen er at før solgte vi en sykkel og så bestilte vi deler, mens nå må vi planlegge. Vi har nærmest alltid rammer på lager, så gitt at vi har resten har vi kontroll.
– Er ikke det å ta litt hardt i?
– Vi har mulighet til å ta valg på kortere sikt. Hadde vi hatt en stor portefølje og 10000 sykler ville vi vært avhengige av å ha andre produksjonsmetoder. Men når vi får levert varer kan vi bruke det med en gang, vi skrur sammen sykkelen i Oslo og sender til kunden. Men har du montasje i Taiwan eller Kina er du avhengig av å begynne der og så sende til Norge, sier Olsen.
Det er helt annerledes enn bildet enn hos verdens to av de største merkevarene i verden, Giant og Trek. De har større omsetning, større produksjon, og følgelig et langt større antall sykler som venter på deler - før de kan sendes ut fra fabrikk.
– Hva er deres største utfordring akkurat nå?
– I Dare kjøper vi bortsett fra ramma inn komponenter fra andre leverandører, og vår store utfordring nå om dagen er grupper og hjulsett. Vi bruker utelukkende Shimano og DT Swiss, og Shimano har akkurat nå veldig lang ledetid. Vi er faktisk tvunget for å sette ordre for 2022 allerede nå, sier han.
Akkurat som at Dare har Shimano som en underleverandørene med forsinkelser, har Shimano det samme problemet. Den japanske utstyrsgiganten har tusenvis av underleverandører som igjen sliter med levering, og hvor komplekst det faktisk er ville krevd en hel bok.
– Enkelte leverandører anbefaler å hastekjøpe det de kan komme over, mens andre anbefaler å vente. Hva mener du?
– Kundene må i hvert fall ta kontakt med oss så raskt som mulig. Vi må se på alternativene vi kan komme opp med, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.