GJØRMEBAD: Ridley X-Night trives aller best når det er gjørmete og teknisk krevende.
Lesetid: 7 minutter
Denne sykkelen er testet uten å bli direkte sammenlignet med andre modeller i samme prisklasse. Testresultatet kan derfor fremstå noe annerledes enn i store gruppetester, der vi har mellom seks og ti sykler som sammenlignes direkte. Vil du vite mer om hvordan vi går frem når vi tester sykler, anbefaler vi deg at du leser saken «slik tester vi sykler».
Det er fem år siden sist vi var i Gavere i Flandern, og like mange år siden vi testet daværende toppmodell med samme navn.
Kjørefølelsen på Ridley X-Night har ikke endret seg nevneverdig på de fem årene, om noe. Dette er fortsatt modellen for deg som driver med sykkelkross, ikke deg som vil ha en cx til vintersykling, pendling eller grus.
Det er hovedsaklig når vi tar en nærmere titt på utseendet at vi finner de store forskjellene.
Det er når vi ser på styret at vi finner den store forskjellen. Ridley har integrert absolutt alt av kabler, vaiere og strømper – nå er det ingenting som er i veien lenger.
Alt dette er løst ved bruk av et helt ordinært stem, kun styret er av en spesiell form. Dette betyr at du slipper å kjøpe et helintegrert styre, eller en løsning som kun er tilgjengelig via Ridley. Det er lett å sette pris på, særlig når en ser hvor dyrt det kan bli å skifte stemlengde med integrerte løsninger.
Det er flere ulike måter å tre gir-og bremsevaiere og ledninger gjennom en ramme på. Ridley har gjort det så enkelt som overhodet mulig. Om vi titter på bildet av gaffelen ovenfra, ser vi at gaffelrøret at en D-form – i stedet for en vanlig rund form. Vaiere og strømper ledes fra styret gjennom stemet, og så i forkant av gaffelen, helt ned til gaffelrøret møter underrøret på sykkelen. Her ledes begge deler videre gjennom rammen, før ledninger og strømper kommer ut ved gir og bremsekalipere.
Et stort pluss om du kjøper en X-Night, er at du kan integrere strømper og vaiere også om du kjører mekaniske gir og skivebremser med vaiertrekk. Bra løst!
Sykkelkross er en del av Ridleys DNA, likevel har de sjelden vært spesielt innovative på nye løsninger, og de har tatt i bruk tilgjengelig teknologi sent. Vi nevner kort at det meste er på plass nå: Det er gjennomgående akslinger foran og bak, det er flat mount kaliperinnfestning på både ramme og gaffel (selv om de lærde strides om dette er den beste måten å feste bremser på)
Ridley sier: «Dette er en superaggressiv konkurransesykkel utelukkende for sykkelkross. Topp designnivå, helt ned til minste detalj». Vi mener: En av markedets mest rendyrkede krossykler, og en av våre favoritter i segmentet. Detaljnivået kan heves et par hakk. Vil vi anbefale denne sykkelen? Helt klart ja, dette er en skikkelig rittmasking i gjørma.
Har det en praktisk funksjon?
Et ryddig styre ser fantastisk ut, men det har vitterlig mange praktiske funksjoner også. Den viktigste egenskapen gjelder for løping og bæring. Uansett hvilken bæreteknikk du måtte foretrekke, er det til stor hjelp å bli kvitt strømpene.
Det ene er at strømper og vaiere ofte kan være i veien når du bærer sykkelen på skulderen. Du kan fort hekte hansker og fingre, og vips går hjulet feil vei og hekter i en gjerdestolpe, eller annen utøver.
Det andre er at det nå ikke er noe som presser styret i en eller annen retning når du bærer. Dette er kanskje ikke et kjempeproblem, men i en presset situasjon vil vi absolutt ikke at styret faller i feil retning før vi får tak i det.
Integrerte strømper og vaiere gjør også at en minimerer behovet for vedlikehold.
Vår testmodell var utstyrt med Di2 og hydrauliske skivebremser, et oppsett som uansett ikke krever spesielt mye vedlikehold.
RENDYRKET KROSSYKKEL
Etter at verden noen tiår etter nordmenn fikk øynene opp for grussykling, har vi sett at produsenter med få sykler i produktporteføljen har gjort krossyklene sine mer grusvennlige – og følgelig ikke fullt så egnet til sykkelkross. Ingen har derimot gjort det motsatte, for cyclocross er og blir en nisjesport.
La oss ta en lynkjapp forklaring i sykkelgeometri.
En krossykkel skal ideelt sett være lynkjapp i skarpe svinger, suveren å hoppe over store og små hindre med, den skal være lav i front og den skal være lett å bære. En sykkel med disse egenskapene er ikke så godt egnet som langtursykkel. Enkelte produsenter har derfor gjort krossyklene mer grusvennlige, andre har laget egne grussykler.
Ridley tviholder på en rendyrket krossykkel, og X-Night SL er så rendyrket som den kan få bli.
Ridley X-Night SL
Pris: 54.999 kroner Importør: Racing Depot
PASSER FOR: Krossentusiaster som vet de liker og tåler sykler med europeisk geometri.
Pluss: Integrert styreoppsett, stort triangel gjør det lett å bære, standard stem. Minus: Fint lite med selve sykkelen – men dette er og blir en rendyrket krossykkel. 11/28-kassett er idiotisk tungt, be butikken om en annen kassett – eksempelvis 11/32.
La oss se om ikke litt tall kan hjelpe på forklaringen, og vi sammenligner den her med både med landeveissykkelen Helium, samt grussykkelen Kanzo. Alle tall er fra sykler i størrelse Medium, ikke XL som redaksjonens gigant har testet.
Om vi ser på fronten av sykkelen, er en X-Night hele to centimeter lavere i front enn Helium, og tre centimeter lavere enn Kanzo. Overrørslengden er også kort, den er 12 mm kortere enn på en helium og 6 mm kortere enn Kanzo.
Videre kan vi titte på krankhushøyden. På en X-Night er den hele 8 mm høyere enn på grusmodellen Kanzo.
Noen vil kanskje tenke at dette ikke er voldsomme sifre, men på en sykkel i størrelse medium gir dette store utslag på kjøre-egenskapene.
I praksis vil dette bety:
· Et høyere tyngdepunkt gjør det lettere å hoppe over hindere. · Brattere styrevinkel og lavere front gjør det enklere å foreta veldig krappe manøvrer. Sykkelen vil overstyre mer jo lenger styret vendes. · Kort og lav front gjør at du får sykkelen mer «under» overkroppen. Sykkelen blir lettere å styre i lav fart på ujevnt underlag, siden du får mer vekt på forhjulet.
Om du skal bruke sykkelen utelukkende til cx, mener vi dette er positivt. Men ha i bakhodet hva dette betyr om du skal bruke den til mer enn cyclocross:
For denne sykkelen er sabla lav i front, og så lettstyrt at mange vil oppleve den som veldig nervøs.
Etter flere år med testing av grussykler stilte vi oss spørsmålet om hvorvidt det egentlig er så stor forskjell på grus og CX. Den forskjellen er stor, det skal vi understreke med en gang. Skal du kjøre ett krossritt i året og resten av sesongen på grus, velg en annen sykkel. Dette er et rittverktøy, ikke en pendler. Dette er en krossykkel for de som aktivt skal bruke den til det, ikke en grusracer til deg som ikke konkurrerer.
Denne sykkelen vil for mange oppleves nervøs og utrygg i høye hastigheter på grus, eksempelvis i lange nedkjøringer.
Kan vi si at sykkelen har et begrenset bruksområde? Helt klart, men det har temposykler også. Enkelte sykler må få lov til å være seg selv fullt og helt.
UTSTYR
Vår testmodell ble testet med Ultegra Di2, men utover dette finner vi deler fra langt flere leverandører enn Shimano.
Hovedlaget til Ridley denne sesongen, Pauwels Sauzen-Bingoal, har en sponsoravtale med Rotor, og følgelig leveres også denne toppmodellen med 36/36-krank fra den spanske leverandøren.
Denne modellen er tungt gira, helt hinsides dustetungt. Kassetten som står på sykkelen er 11/28, noe som gir en tyngre utveksling enn flere av proffene valgte i løypa dagen etter vi testet sykkelen. Be forhandleren om en lettere kassett, ellers må du belage deg på å løpe mye når det blir bratt.
Pauwels Sauzen-Bingoal kjører med hjul fra DT Swiss, men denne modellen leveres med noe enklere Rapid Red-hjul fra Fulcrum, med modellbetegnelse Rapid Red 500.
Dette er for ordens skyld aluminiumshjul med en noe bredere profil.
Vår modell er testet med Vittoria Terreno Mix-dekk, og utgjør ikke en spesifikk del av omtalen. Dekktypen er som navnet indikerer et allround-dekk.
Oppsummert
Ridley X-Night SL er en av de mest rendyrkede krossyklene tilgjengelig på det norske markedet, og her tør vi nesten si sykkelen overleverer. Om du har lyst på en dedikert krossykkel, som er lynkjapp i svingene, enkel å manøvrere på små flater og som også oppleves som enklere å hoppe med, dette er modellen du vil ha.
Den estetiske oppgraderingen har også en praktisk funksjon, det hjelper å bli kvitt strømper og vaiere når en skal bære sykkelen.
Sykkelen er rendyrket til kross, med høyt krankhus, bratt styrevinkel, lav front og kort akselavstand.
Denne sykkelen er laget for å sykle fort i 180-graderssvinger. Det gjør den til gagns.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.