Pinarello måtte lage en helt ny cyclocross-sykkel til Tom Pidcock foran VM-rittet i USA. Nyvinningen ble kronet med historiens første VM-gull i cyclocross til Storbritania.
SUPERMANN: Best i terreng og cross - ikke bli overrasket om Pidcock vinner flere klassikere på landeveien til våren. Foto: Corvos
Lesetid: 4 minutter
Tom Pidcock er i ferd med å bli en av sykkelsportens aller største stjerner. I CX-VM i USA parkerte han et breddfullt belgisk landslag og vant overlegent.
Den britiske Ineos-Grenadiers-syklisten hevder seg i en hel rekke grener og var i fraværet av Mathieu Van Der Poel og Wout Van Aert klar favoritt til å vinne VM i cyclocross i Fayettville i USA.
En utfordring for Pidcocks allsidighet har vært at den italienske sykkelleverandøren til Team Ineos Grenadiers, Pinarello verken har terrengsykler eller moderne cross-sykler i kolleksjonen. Deres gravel-sykkel, Grevil ble vurdert å være uegnet til formålet.
Foran vinterens cross-sesong inviterte de derfor Pidcock med på råd for å lage en helt ny og konkurransedyktig cross-sykkel.
I terrengsykkelverdenscupen og i OL-rittet han vant i Tokyo valgte Pidcock å sykle på en umerket BMC Fourstroke terrengsykkel. Foran VM-rittet i cyclocross utviklet Pinarello og Pidcock i stedet en helt ny sykkel, nå kjent som Crossista F.
Resultatet har allerede rukket å skrive historie. Ikke bare har Pinarellos nyutviklede Crossista cross-sykkel vunnet VM-gull med Pidcock. Den unge briten har også rukket å vinne to verdenscupritt i cross på prototyper av sykkelen.
Selv om Pidcock valgte å starte vinterens cross-sesong ganske sent har han allerede rukket å hente hjem sine to første verdenscupseiere som senior, i tillegg til flere pallplasser.
I VM-rittet i Fayettville i USA syklet Pidcock på en siste versjon av Pinarellos helt nye sykkel. I forhold til prototypene han har syklet på tidligere i vinter skal denne ha noe endret karbonoppskrift for lavere vekt.
Pinarellos Crossista F er en ganske unik og spesialisert sykkel til cyclocross. Dette er ikke en tilpasset gravelsykkel, eller en cross-sykkel som også skal tjenestegjøre som grusracer, slik som Cannondales SuperSix EVO og Specializeds nye Crux.
Pinarello ønsket å lage en rendyrket cross-sykkel. Detaljer som vitner om dette er hvordan overrøret er buet og formet for å passe best mulig på skulderen under bæring.
Utformingen her skal ha vært et resultat av Pidcocks ønske om en bærevennlig sykkel, en sykkel han lynraskt kan slenge på skulderen og like raskt få ned på bakken igjen.
VM-løypa i USA hadde da også et av de lengre bærepartiene vi har sett i et cross-ritt på lenge. En trapp med over 30 trappetrinn måtte forseres med sykkelen på skulderen hver runde. Pidcock var konsekvent blant de aller raskeste opp denne trappa.
I motsetning til bronsevinner Eli Iserbyt, som bar sykkelen etter overrøret, ikke på skulderen, kastet Pidcock sykkelen opp på skulderen hver gang han løp opp trappa.
Også geometrien på Crossista F skal ha blitt til på bakgrunn av tilbakemeldinger fra Pidcock.
Sykkelen til Pidcock var forøvrig utstyrt med en 11-delt Shimano Dura Ace Di2-gruppe, av 2021-årgang. Hjulene er også de Shimano Dura Ace. Pidcock syklet med 140 mm bremseskiver foran og bak og bremseklosser med ekstra kjøleribber.
Han valgte i motsetning til sine konkurrenter å sykle med en flaske og flaskeholder på rammen under det meste av det varme VM-rittet. Styreoppsettet er et helintegrert styre og stem fra Pinarello-merket Most.
Både girledninger og bremseslanger er helt gjemt inne i styre, stem og ramme. Det skal ha blitt laget ekstra dreneringshull i rammen for å unngå at den kan tynges ned av vann - et vanlig problem i sølete crossritt, selv om det var knusktørt under VM.
Det opplyses at Pidcocks gullvinnende Pinarello Crossista veier 7,39 kilo, men det opplyses ikke om Shimano XTR-pedalene han bruker er inkludert i denne vekta.
Pinarello Crossista F har tydelige likheter med Pinarellos velkjente landeveissykler - Dogma F, som Ineos-Grenadiers-rytteren bruker på veien. Rørprofilene er tilsynelatende aerodynamiske. De har flere buer og bøyer på seg. Mest tydelig er den kraftige bøyen på overrøret som er laget for å passe perfekt på Pidcocks vevre skulder.
Crossista F skal komme i salg i løpet av høsten 2022, da både i en farge lik den Pidcock brukte under VM og i to andre farger som ikke er offentliggjort ennå.
Regn med at prisen blir høy. Regn ikke med at Crossista F blir konstruert med skjermfester for eventyrsøkende gravelsykling og uværspendling.
For ordens skyld: Tom Pidcock GBR (23) vant VM-rittet 30 sekunder foran Lars Van der Haar NED (31) og Eli Iserbit BEL (25)
Resultater herrer elite:
Tom Pidcock 1:01:36
Lars Van Der Haar 1:02:06
Eli Iserbyt 1:01:08
I kvinneklassen tok Marianne Vos NED (35) sitt 8. VM-gull i cyclocross. Hun spurtslo Lucinda Brand NED (33). Silvia Persico ITA (25) tok bronsen.
Resultater kvinner elite
Marianne Vos 0:55:01
Lucinda Brand 0:55:02
Silvia Persico 0:55:51
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.