Det har vært få tekniske oppgraderinger på sykkelkross-sykler de siste årene - om en ser bort fra at gir-og bremseutstyr har fått noen solide oppdateringer.
Så hva har Ridley, den belgiske sykkelprodusenten som oser sykkelkross mer enn noen andre merker, trukket opp av hatten på sin nyeste modell, Ridley X-Night RS?
Aero-optimalisering. Ridley har laget noen av de mest rendyrkede krossyklene de siste årene, og vi har mang en gang latt oss imponere av både syklene og utøverne som bruker dem.
Skjønt, at Eli Iserbyt ikke kjører fra Mathieu van der Poel eller Wout van Aert er neppe på grunn av aerodynamikk.
I en idrett der snittfarten sjelden er over 30 km/t, og store deler av rittet foregår til fots i trapper, gjørme eller sanddyner, skal det godt gjøres å komme fortere til mål med en aero-optimalisert ramme enn uten.
Aerosykler tok gradvis landeveismarkedet med storm en gang for mellom ti og 15 år siden, og snek seg etterhvert inn på grusmarkedet. 3T sin modell Aspero pekte på at aero-optimalisering var viktig, for nå kunne du «go slow faster».
Men på krossykler da? Tja. Dagens krossløyper er mindre tekniske og raskere enn de var før. Men det er nok andre ting enn aero-aspektet som gjør at X-Night RS kan være et godt valg om du er på jakt etter ny kross-sykkel.
Flere nyttige nyheter
Ridleys nyeste toppmodell har flere nyheter som det er verdt å merke seg. Vi nevner kort:
· SRAM UDH - et universelt og svært solid girøre
· Dekklaring på 42 mm. Mange krossyklister bruker sykkelen også til grussykling, men det finnes nok av krossykler med underdimensjonert dekklaring - selv om en tar hensyn til gjørma
· Custom-program! På Ridleys hjemmeside kan du designe og fargelegge sykkelen akkurat slik du vil. I samme operasjon kan du også velge nesten akkurat det utstyret du vil ha. Det er ikke mange krossykler i denne verden du kan gjøre dette med, med mindre du går full custom da.
· Et flatere overrør - skal gjøre sykkelen mer komfortabel når det humper som verst.
Men alt i alt, den nye krossmodellen til Ridley er først og fremst blitt langt mer allsidig enn krossyklene deres til nå har vært.
Ridleys modeller har vært rendyrkede krossykler - med et par mangler de nå har justert - slik at sykkelen er langt mer anvendelig til landevei eller grussykling.
Nå har du eksempelvis muligheten til å ha på to flaskeholdere. Tidligere kom toppmodellene uten dette, for i et timelangt krossritt der du ofte bærer sykkelen, vil flaskeholdere bare være i veien.
Men hvorfor frata muligheten, når mange gjerne tar sykkelen ut på grus? Ikke nå lenger, altså.
Nede ved kranken har du også et avtagbart feste til frontgir. Noen syklister elsker to klinger i sykkelkross og gravel, andre hater det. Nå har du hvertfall mulighet til å velge helt selv hvordan du løser oppsettet, om du ikke skulle være fornøyd med sykkelen slik den står.
Om du kjører endelt oppsett, er frontgirfestet også spesialtilpasset kjedefører fra Wolf Tooth.
Oppsummert? Tja, små endringer til det mer allsidige er kanskje det som gjør at noen vil vurdere sykkelen, gitt at de trenger en ny.
Akkurat aero-optimaliseringen, den tror vi nok heller blir en god meme enn en reell fartsøkning.
Sykkelen vil være tilgjengelig hos Ridley-forhandlere i løpet av høsten 2024.