Han er bare 165 centimeter høy og 22 år gammel, men har i år vunnet seks av åtte cyclocross-ritt på proffenes kalender. Vi tok en titt på syklene til den lille, store stjerna fra Belgia.
Utenfor bobilen til Eli Iserbyt står det fire sykler, og et ukjent antall hjulsett med diverse ulike Dugast-dekk. De fire syklene er satt opp identisk, dekkene er satt opp med mellom 1,3 og 1,6 bar, alt for å finne det perfekte dekktrykket.
En skulle kanskje tro at dette ble gjort på forhånd, Eli gjør det heller underveis.
– Det er utrolig viktig å ha de riktige folkene i piten. De må vite alt om hvordan jeg vil ha ting og når, og du må kunne kommunisere godt med dem. Jeg bruker alltid den første delen av rittet på å finne riktig dekk og dekktrykk, og da må jeg ha noen som forstår meg.
– Men hvordan løser du dette i praksis – I piten har vi et titalls hjulsett med ulike dekk og forskjellig dekktrykk. Kanskje 1,4 bar er best, kanskje 1,3, eller kanskje mer. Du skulle kanskje tro jeg kunne gjøre det før start, men jeg må kjøre et par runder i selve løpet før jeg har funnet den perfekte kombinasjonen. Så sier jeg fra hva jeg trenger, og så bytter jeg.
– Hvordan får du gitt den beskjeden? –Under verdenscupen i USA kunne jeg rope fra løypa hva jeg ville prøve neste runde, og vi kunne kommunisere begge veier. Men i Belgia er det så mye folk og så mye bråk at det er umulig. Da må jeg inn i selve piten for å rope beskjeden. Man kan ikke sykle gjennom piten uten å bytte sykkel, så det er viktig at alt blir riktig når jeg først er der inne.
– Og i piten står det tre sykler, i tillegg til den du sykler på? – Ja, det stemmer.
– Det er en del lesere som er nysgjerrige på størrelsen på de syklene? – Jeg bruker størrelse 48, det er vel XS, og det passer perfekt. Jeg har testet å sykle med XXS, men da fikk jeg ikke sykkelen over skulderen, for albuen slo i ramma.
– Det ser ut til at du har tatt et customgrep for å få styret lavt nok, har du frest ned koppen på styrelageret? – Det er faktisk broren min som har gjort det, han kan cnc-frese det meste. Jeg ville ha styret litt lavere og da var det like greit å bare gjøre det selv. Vi prøvde med andre toppkroner, men det kom litt i konflikt med de innvendige vaierne som brukes på sykkelen.
– Betyr det at du kjører et unormalt smalt styre også? – Hehe, nei, det gjør ikke det. Jeg kjører 36 cm på landeveien, men her kjører jeg 40 cm bredde. Det er heller litt for mye mener noen, men jeg føler jeg har litt bedre kontroll med et litt bredere styre.
Styret på sykkelen er et standard Forza-styre i karbon fra Ridley, festet til et 70 mm langt stem. Laget kjører Di2, men Iserbyt er den eneste av rytterne på laget som kjører endelt oppsett. Ett drev på kranken var tidligere populært, men flere ryttere har sluttet med det av ulike årsaker.
– Jeg liker ikke å gire ned på lilleskiva, selv om det pleier å gå helt bra. Men jeg orker bare ikke tanken, og kjører heller endelt. Jeg er den eneste på laget som gjør det. Jeg er uansett ikke sterk nok til å kjøre med en storskive med 46 tenner, så endelt oppsett passer meg veldig bra.
– Du kjører standard 42-skive? – I denne løypa gjør jeg det, men jeg bytter alt ettersom. Jeg kjører alltid med 11/30-kassett, for da har jeg de samme girintervallene hver gang. Jeg kjører alt mellom 38 og 44 tenner på kranken, avhengig av løypa og forholdene.
– Og da har du det som trengs for å vinne? – Uhm, jeg har nok sykler hvertfall.
– Hehe. Lykke til i dag. – Takk. Hehe.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.