Cyclocross-sesongen starter ikke før i september, men Canyon vil åpenbart være tidlig ute med sin nye utgave av Inflite. De fortsetter med det svært spesielle og kontroversielle rammedesignet, nye hjulstørrelser til kvinner og korte ryttere, utelukkende slangeløse hjul samt en helt ny geometri.
NY INFLITE: Ceylin del Carmen Alvarado har allerede prøveløpt den nye Inflite. Den er klar på markedet i dag. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 7 minutter
Etter at cx-sykler fikk skivebremser for cirka fem år siden, har det ikke vært voldsomme endringer i hvordan en tenker rundt konstruksjon av syklene.
Men den tyske nettgiganten tenkte at her måtte det være mulig å gjøre noe, særlig siden de begynte å sponse verdens desidert beste sykkelkrossutøver, Mathieu van der Poel.
I tillegg fikk de etterhvert med den nye yndlingen Ceylin del Carmen Alvarado på laget, og de begynte å tenkte nytt rundt hvordan kvinner, i tillegg til unge, korte utøvere ville ha syklene sine.
La oss gå gjennom syklene, og se hva som er endret på nye Inflite.
To hjulstørrelser
Canyon er trolig den første av de store produsentene som begynte å lage landeveissykler med mindre hjul, altså hjuldiameteren kalt 650b, på mindre sykler.
Skal du lage en liten sykkel vil det selvsagt bli en utfordring å få plass til store hjul. Hovedproblemet er at når en ramme blir liten, må geometrien endres i så stor grad at sykkelen blir ganske kjedelig å kjøre.
For at ikke forhjulet skal subbe i ramma vil geometrien simpelthen minne om en Harley Davidson, med lang gaffel.
Canyon løste altså dette enkelt med mindre hjuldiameter på mindre sykler, noe svært få produsenter har tatt etter.
Nå kommer de altså med det samme i sin sykkelkrosserie Inflite.
Inflite kommer i hele åtte størrelser, fra 3XS til 2XL. De to minste størrelsene kommer md 650b-hjul, resten av serien med vanlige 700-hjul.
Også hva gjelder bremseskiver er syklene tilpasset størrelsene.
De tre minste størrelsene kommer med bremseskiver på 140mm foran og bak. I størrelsene S – L bruker 160/ 140 mm foran/ bak, mens de to største størrelsene har 160-skiver foran og bak.
De sier rett ut at det er slangeløst oppsett de vil satse på, og at det er for mye styr med tubulardekk som må limes.
Alle syklene, uansett prisklasse, leveres med slangeløst oppsett. Syklene leveres med slange, men både dekk og felger er ment brukt med slangeløse dekk.
Alle syklene leveres med aluminiumsfelger fra DT Swiss eller karbonfelger fra Reynolds. Samtlige modeller leveres med Schwalbe X-One Allround dekk.
Tester vi har gjort viser at Schwalbe er det absolutt letteste dekket å sette opp slangeløst, og således er det gledelig med dekkvalget.
Dekket fungerer godt til det aller meste, med unntak av gjørme.
Den spesielle geometrien
Canyon Inflite har et spesielt utseende, og det var mange lite vennlige kommentarer da den ble lansert for noen år siden. La oss først gå gjennom hva slags funksjon den litt merkelige geometrien har, før vi tar for oss hva som er nytt med årets modell.
Siden sykkelkross er en gren der du ofte må løpe med sykkelen på skulderen, lager produsentene rammer som har et stort triangel. Dette gjør det lettere å få sykkelen på skulderen. Ulempen er at overrøret vil bli ganske høyt, slik at kun en kort del av setepinnen blir eksponert.
Dette gjør at syklene kan oppleves harde og ubehagelige, selv om det er lagt inn litt demping i rammen. Titter du på Inflites rammeform, vil du se at setepinnefestet er flyttet flere centimeter ned på seterøret.
En lenger setepinne kan simpelthen bøye seg mer, og gi rytteren mer komfort. Det skader ikke i en humpete og gjørmete løype.
I samme slengen er hele hovedtriangelet på sykkelen «flyttet to centimeter bakover» sammenlignet med en tradisjonell krossramme. Dette gjør to ting med bæringen av sykkelen.
Det blir for det første lettere å bære sykkelen på skulderen, ettersom det blir kortere vei til styret når en tar albuen under underrøret, slik som på bildet.
Mange ryttere tar også tak i underrøret når de løfter sykkelen på skulderen, en teknikk mange har begynt med de siste årene. De har nå altså et par centimeter kortere vei før de får tak i rammen. Den praktiske forskjellen er knapt merkbar, men det skader ikke med selv marginale forenklinger i en idrett der alt foregår i blodrød sone.
Rart utseende? Det er definitivt annerledes enn vanlig – og altså blitt slik på grunn av en funksjon Canyon ville oppnå.
Men hva er nytt med den nye geometrien sammenlignet med den gamle?
Canyon gjør nå det samme med Inflite som vi har sett at eksempelvis BMC har gjort med sin grussykkel URS.
Selve rammen er gjort lengre – mens stemet er gjort kortere. Samtidig har de gjort akselavstanden, eller hjulbasen om du vil, noen millimeter lengre.
Dette gjør at sittestillingen oppleves ganske lik, men rytteren vil ha mer kontroll på selve styringen, som vil oppleves mer responsiv. Sykkelen vil også overstyre ganske mye sammenlignet med en landeveissykkel, om en vrir styret mye. Dette er i grunn akkurat det du vil oppnå i en krapp sving i gjørma.
Vær klar over at dette er en fullblods konkurransesykkel, der styret er plassert lavt og langt frem – ikke en grusracer med oppreist sittestilling for lange dager med vesker og overnatting.
Enkelte vil oppleve sykkelen som nervøs, men skal du kjøre hardt i en lukket rundløype vil dette bety akkurat den sykkelen du vil ha.
Geometrien er inspirert av den moderne geometrien fra terrengsykler, og handler kort forklart om mer stabilitet og enda bedre respons.
Et skikkelig kinderegg? Det er små endringer til det bedre, men hvor utslagsgivende det er vil være vanskelig å si.
Smarte detaljer
Canyon har selvsagt gjort mer enn å endre geometrien de to årene de har brukt på å utvikle den nye rammen. I størrelse medium har den forøvrig en rammevekt på 940 gram i størrelse medium, eller 1300 gram for både ramme og gaffel.
Lett, men definitivt ikke lettest i klassen, Ridley X-Night Sl klokker inn omtrent 50 gram under Canyon.
Canyon er også opptatt av at sykkelen ikke skal bli tyngre underveis i et ritt, noe som faktisk er en reell problemstilling om du kjører i gjørme. På krossykler gjelder det å fjerne materiale på steder hvor det er mulig for gjørme å pakke seg.
En krossykkel kan fint bære en kilo gjørme, kanskje mer om det er god, mellomeuropeisk leire vi snakker om. Alle produsentene forsøker å skrelle vekk slike flater, og Canyon kan melde at den nye rammen har 8,5 prosent mindre areal for gjørme å pakke seg på.
Det betyr at du trolig har 100 gram mindre gjørme med deg på tur, om du bare har en sykkel.
Flere ulike prisklasser
Canyon Inflite leveres i seks modeller, fra karbontoppmodellen SLX 9 Team til innstegsmodellen Inflite 5 i aluminium.
Alle modellen er bygget med samme geometri, det er altså full racing enten du har lite eller mye penger. Vurderer du denne til grussykling som primærområde, ta heller en titt på Grail om du ønsker å velge Canyon.
Alle modellene kommer i alle størrelser, noe som er ganske sjelden. Kudos til Canyon for dette. Toppmodellen leveres med todelt Ultegra Di2-oppsett og karbonhjul fra Reynolds, mens om vi titter på den rimeligste aluminiumsmodellen, leveres den med endelt SRAM Apex-gruppe, og DT Swiss 1850-hjulsett.
Har allerede vunnet to Europa-og verdensmesterskap
Ny geometri henter inspirasjon fra terrengsykler
Leveres utelukkende med slangeløse dekk
Pris fra 19999 - 54999 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.