/ Sykler

COMEBACK-KIDSA

KVINNESYKLING: Et knippe resirkulerte australske ryttere er ORICA-AIS nye ess i ermet for sesongen.

Sist oppdatert: 5. mars 2015 kl 07.00
LADIES TOUR OF QUATAR var første store UCI-ritt i sesongen 2015. Foto: ORICA-AIS
LADIES TOUR OF QUATAR var første store UCI-ritt i sesongen 2015. Foto: ORICA-AIS
Lesetid: 5 minutter

ORICA-AIS

Etablert: 2012
Fra: Australia 
Ryttere 2015: Gracie Elvin (27), Katrin Garfoot (34), Loes Gunnewijk (35), Melissa Hoskins (23), Emma Johansson (31), Alexandra Manly (19), Chloe McConville (27), Sarah Roy (29), Valentina Scandolara (24), Amanda Spratt (26), Macey Stewart (20) og Lizzie Williams (31)

Sportsdirektør: Gene Michael Bates
Støtteapparat: Martin Barras (associated Sportsdirektør), Kevin Tabotta (lagrepresentant)

Utstyr: Scott sykler, Shimano komponenter, bekledning fra Craft
Sponsorer: Orica – leverer først og fremst dynamitt og sprengstoff til kommersiell gruvedrift, vei og anlegg, og er en av verdens største leverandører av natriumcyanid til utvinning av gull. Men Orica produserer også kjemikalier til en rekke formål, blant annet jordbruk, byggebransjen, legemiddelindustrien, næringsmiddelindustrien og kosmetikkbransjen, treforedling og renseanlegg for vann og avløp-
AIS – Australias motstykke til Olympiatoppen. AIS samarbeider med særforbundene og de overordnede nasjonale organene, deriblant  Australias Olympiske Komité og Ausrtalias Commonwealth Games Association og Australias idrettsforbund. Målsettingen er å utvikle olympiske og paralympiske utøvere, og bidra til internasjonal sportslig suksess for australske utøvere.

Hjemmeside: http://www.greenedgecycling.com/women

Framover vinteren kommer Landevei til å presentere de høyest-rankede kvinnelagene på det øverste UCI-nivået. ORICA-AIS er fjerde lag i serien.

ORICA-AIS Emma Johansson er verdens nest beste damesyklist. Etter sesongen 2014, var det bare ”Kanibalen” Marianne Vos fra Rabo Liv som hadde flere UCI-poeng. Nå får svensken backup fra et knippe resirkulerte australske ryttere samt et par pur unge talenter, og laget har en plan.

ORICA-AIS avsluttet sesongen 2014 som nummer fire på verdensrankingen, bak Rabo Liv på førsteplass, Specialized-lululemon på andre og Boels-Dolmans tredje, der de to sistnevnte har slått seg sammen.

– Vi var svært tilfreds med sesongen 2014, men vi vet at vi har enda mer å vise fram i år, og det jobber vi mot hver eneste dag, sa sportsdirektør i ORICA-AIS Gene Bates under lagpresentasjonen i forkant av sesongen 2015.  

– Vi har en overordnet plan for laget, men like viktig har vi individuelle mål for alle rytterne. Det gir hver og en av jentene spesifikke arbeidsoppgaver å fokusere på, og vil bidra til at de føler seg ønsket og verdsatte i laget, sa Bates.

Etter det laget viste på sine treningssamlinger i forkant av sesongen, er Bates overbevist om at jentene vil jobbe målrettet mot sesongens høydepunkter.

TRE COMEBACK-KIDS
For inneværende sesong har ORICA-AIS sikret seg tre australske ryttere som alle gjør comeback på sitt vis denne sesongen.

27 år gamle Chloe McConville, som har bakgrunn fra langrenn og representerte Australia i VM-sammenheng fra 2002 til 2009, men siden 2011 har hun satset utelukkende på sykkel. I fjor lå McConville an til å få sitt store internasjonale gjennombrudd, men fikk sesongen ødelagt av flere blodpropper, blant annet to stykker i lungene.

Etter flere sesonger preget av skader, kommer australske Sarah Roy til ORICA-AIS fra det franske laget Poitou-Charentes.Futuroscope.86, der hun hadde en viktig rolle som opptrekker. I ORICA-AIS ser sportsdirektør Bates for seg at hun vil ha enda større oppgaver, og gleder seg til å la 28-åringen sette fart på laget i rittavslutninger.

Lizzie Williams er også tilbake på hjul etter nesten ti år utenfor elitesirkuset. Men etter å ha gjort ferdig studier og annen business, fant 31-åringen ut at hun slett ikke er klar for å legge sykkelkarrieren bak seg.

– Jeg gjenoppdaget syklingen og merker at både driven og motivasjonen er tent igjen, og sulten etter å nå helt til topps er tilbake. Jeg vil opp på toppen av pallen igjen, sa Williams under lagpresentasjonen

MISTER SJEFEN
Samtidig er det også klart at ORICA-AIS vil miste kaptein Loes Gunnewijk etter sesongen 2015. Da har nederlenderen syklet på øverste nivå i 15 år, for seks ulike lag. Men årets sesong blir ikke en gradvis nedtrapping, advarer 34-åringen.

– Jeg skal gå ut med et smell. Jeg skal gi full gass, nyte hvert eneste ritt, og jeg elsker gode resultater, sa Gunewijk da hun offentliggjorde at hun skal legge opp tidligere i vinter. 

(Saken fortsetter under)

Loes Gunnewijk - ORICA AIS 2015 - Foto ORICA-AIS
KAPTEIN Loes Gunnewijk gir seg etter inneværende sesong. Foto: ORICA-AIS

KAPTEIN Loes Gunnewijk gir seg etter inneværende sesong. Foto: ORICA-AIS

SATSER LANGSIKTIG
Men selv om kapteinen gir seg, er det nye koster på trappene. To av lagets mest spennende nye ryttere for 2015 er tredobbelt juniorverdensmester Macey Stewart og Alexandra Manly, som er dobbelt juniorverdensmester. De to, som er henholdsvis 20 og 19 år gamle, blir en del av ORICA-AIS 2015 etter mange forhandlingsrunder med det australske banesyklingslandslaget.

Avtalen gjør at jentene vil sykle for landslaget i banesykling og for ORICA-AIS på landevei kommende sesong, og de vil dermed få en unik mulighet til å utvikle sine talenter på begge arenaer, sier Bates, som gleder seg til å se hva lagets to nye australske talenter har å melde denne sesongen og lenge framover.

– Vår felles oppfatning er at som unge utviklingsryttere på banelandslaget vil både Alex og Macey ha god nytte av å få en kontrollert tilvenning til landevei, og at ORICA-AIS representerer en ideell mulighet til å lære av de beste i bransjen, sa Bates.

– Og vi nølte selvsagt ikke med å slå til da sjansen til å være med å utvikle disse rytterne bød seg. Vi har stor tro på deres kapasitet og potensial, og mener at dette samarbeidet vil bidra til å gjøre dem enda bedre i banesykling og øke deres sjanser til å hente hjem medaljer for Austrialia under OL i Rio, sa Bates.

SPISSE ALBUER
Det blir stadig flere konkurransemuligheter i kvinnesykling, og det gir utslag i både økt rekruttering til sporten så vel som flere sponsorer, selv om det fortsatt er tøft å fullfinansiere kvinnelagene på samme nivå som herrelagene. Det mangler selvsagt ikke på mål å strekke seg etter for jentene i ORICA-AIS.

Boels-Dolmans powered by Specialized-lululemon stiller ett av feltets sterkeste lag på papiret, og det nederlandske laget har mål om å kapre pallen på både endagersklassikerne så vel som i etapperittene og i VM.
Les mer om damens som elsker vårklassikerne

Velocio-SRAM, som har vunnet lagtempo i VM så lenge VM har vært åpent for profflag (dog under flere forskjellige teamnavn), har forsterket stallen med flere nye ryttere for å være bedre rustet i alle typer ritt og være en sterkere kandidat til sammenlagten på etapperittene.
Les mer om tempogrossistene 

Og selv om Marianne Vos i Rabo Liv var skadet i starten av sesongen, er Kanibalen og resten av hennes lag definitivt innstilt på å forsvare stillingen som UCIs topprankede kvinnelag også i 2015.
Les også: Gullstandarden 

Publisert 5. mars 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 5. mars 2015 kl 07.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen