Den hellige gral for en hompetittenbukkestyresykkel finnes et sted mellom komfort og fart mener Canyon, og sier at ingen har fått det til før nå. Det tydeligste i nået er The Hover System, som er tredelt:
Slangeløstklare felger med indre bredde på minimum 22 mm, med 40 mm brede Schwalbe G-One dekk på.
Canyons allerede kjente VCLS 2.0 setepinneteknologi.
Rosinen i pølsa: The Hover Bar. Sjekk bildet under.
Canyon har laget et helintegrert dobbeltdekkerstyre, i karbon selvfølgelig. Vi kan ikke huske å ha sett noe liknende før. Noe sted. Noen gang. The Hover Bar skal gi fjæring og god demping av dunk og slag når man har hendene på toppen av styret og samtidig god stivhet når man mater på i bukken. Alle Grail-modellene bruker det samme helintegrerte styret.
Man har forlenget akselavstanden (103 cm i Medium), kortet ned framspringlengden (75 mm i Medium), og styrene er på den skikkelig brede siden (44 cm i Medium); alt for god kontroll i det røffe. Topprammen Grail CF CLX skal veie så lite som 830 g i Medium.
Hjulstørrelsen er vanlige 700c/622 unntatt på de to minste av sju rammestørrelser. Der får man 650B/584-hjul, altså samme felgdiameter som på en 27,5" terrengsykkel.
Drivverkene fra Shimano har todelte kranker og utvekslinger helt ned i 1:1 (34x34). De rimeligste 105-utstyrte modellene må dog nøye seg med det litt tyngre 34x32. Todelt vanlig kompaktkrank (50/34) er valgt for å unngå for store hopp mellom girene på en sykkel som skal kunne klatre i bratte skauen og bombe ned på asfalten.
Seks modeller er lansert: Fem bygget på Grail CF SL-rammen og én på topprammen Grail CF SLX. De to rimeligste har Shimano 105 og resten Ultegra. Toppmodellen har elektroniske gir. Prisene går fra € 2199,- for Grail CF SL 7.0 til € 4599,- for Grail CF SLX 8.0 Di2.
Canyon har i samarbeid med Topeak utviklet et lett og solid sett Grail-tilpassede bager for turene med oppakning.
Se mer på Canyons norske hjemmeside ved å trykke på denne blå skriftlinjen.