Alle bilder: Canyon.
Tidligere i år så vi Alexander Kristoff publisere et bilde på Instagram av en Canyon Aeroad, merkets superaggressive aerosykkel, med skivebremser.
Bildet ble raskt tatt ned, men om dette var en ærlig tabbe fra Kristoff eller et markedsføringsstunt fra Canyon vites ei.
LES OGSÅ: Fortellingen om den første klikkpedalen
At Aeroad dog var en modell som straks ville bli lansert med skiver var rimelig klart, på Eurobike lot stjernene seg villig posere foran samme type sykkel, med skiver.
Nå er det offisielt bekreftet fra internettmerket, nå leverer de samtlige av sine landeveismodeller i karbon med skivebremser som alternativ. Det betyr at både aerosykkelen Aeroad, Ultimate CF SL og Ultimate CF SLX kommer i begge varianter fra neste år.
LES OGSÅ: Denne brillen fra UVEX skifter farge på glasset lynraskt
Eventyrsykkelen Endurace CF som ble lansert i skivebremsutgave i juni i år videreføres selvsagt.
STANDARD: Gjennomgående akslinger, flat mount og 160mm skiver vil være standard på alle Canyons skivebremsmodeller.
Alle Canyons sykler er utviklet etter den malen UCI utarbeidet i samarbeid med lagene i 2015. Dette betyr at syklene vil ha gjennomgående akslinger både foran og bak, og det vil være akselstandarden 12*142mm som vil bli brukt til baknavet. Dette er en standard som allerede er implementert hos flere merker, både Merida og Isaac brukte dette på sine sykler under fjorårets Paris-Roubaix, og som Cervélo også har konstruert på sin nye S3 Disc.
Alle syklene vil også ha den nye flat mount-standarden for montering av selve kaliperen, som altså betyr at selve bremseenheten vil festes til kjedestaget, og på den måten bli mer diskré inni baktriangelet.
Syklene vil bli noe tyngre med skivebremser, men det er i hovedsak komponentene og ikke rammene som bidrar til den økte vekten. Canyon sier selv at snittøkningen på rammevekten er på ca 70 gram. Tar vi en titt på Cervélos nye C3 Disc er rammevekten omtrent den samme, mens gaffelen faktisk er blitt lettere. Titter vi på krossykler ser vi ofte at både ramme og gaffel er lettere, ettersom krossbremser av kantilevervariant krever ekstremt mye gods i konstruksjonen for å fungere tilfredsstillende.
Men vil vi se Kristoff kjøre med dette i eksempelvis Paris-Roubaix? Canyon har foreløpig vært sparsomme med informasjonen, og heller ikke merkets norske representant har noe informasjon om hva laget vil kjøre på i de rittene skiver vil være tillatt. Men Canyon har trolig større ambisjoner enn instagrambilder.
For ordens skyld, testingen av skivebremser for proffene fortsetter i 2017, omtrent der den slapp etter Paris-Roubaix 2016.
STARTET MED SKIVER I 2006
Canyon er ingen nybegynnere hva gjelder skivebremser og landevei, prosjektet startet faktisk for over ti år siden.
Den gang lød testingen det heltyske navnet «Projekt 6.8», der målet var å lage en sykkel med skivebremser som krøp under UCIs nedre vektgrense på 6,8 kg.
Da var det snakk om en ren konseptsykkel som aldri skulle masseproduseres, tilsynelatende heller ikke sykles på med stilen i behold.
Sykkelen hadde i tillegg til helt spesielle bremsehendler faktisk to skiver på gaffelen. Dette ble gjort for å redusere varmegangen, et problem man i dag har løst ved å ha skiver med diameter på 160mm, i tillegg til kjøleribber på både bremseskive-og klosser.
Sykkelen var fullt brukbar, men om du var den tøffeste i gaten er uklart.
TIDLIG UTE: Konseptsykkelen fra 2006 veide under 6,8 kg, men spesielt lekkert var det ikke. Foto: Cyclist.co.uk