Det er Chorus, Record og Super Record som får mekaniske oppdateringer: Ny krank, nytt bakgir, nytt framgir og reviderte kontrollhendler. Som vanlig er det ingen funksjonell forskjell på de tre nivåene, kun materialvalg, vekt og blingfaktor. Bremsene forblir som før, med mulighet til å velge bakbrems med ett eller to omdreiningspunkter, der sistnevnte bremser kraftigere og er tyngre.
Krank
Ut med de tradisjonelle krankene med skjult femte tannhjulsbolt, og inn med et firearmssystem som likner mye på Shimanos, der armene peker den veien belastningen er størst. Man bruker 8 bolter, altså 4 til hvert kranktannhjul, og samme krank tar 50/34, 52/36 og 53/39. Krankarmene er som før i karbon, og det eminente Ultra Torque krankakselsystemet beholdes heldigvis. Over Torque-systemet for spesielle krankhus videreføres også.
Ettersom man går oppover i pris blir krankarmene hulere, stål viker for titan i aksling og bolter, og vekten går nedover.
Bakgir
Man har parallelforskjøvet den bevegelige delen av bakgiret oppover slik at øvre trinsehjul kommer nærmere kassetten. Dette, sammen med endret geometri i parallelogrammet, skal gi mer presis giring på de største tannhjulene og mindre slitasje på kassetten fordi flere tenner kommer i kontakt med kjedet.
Også her går vekten ned, det blir mer karbon og flere uthulinger, og mer titan ettersom man beveger seg oppover i pris.
Forgir
Også her har man lånt fra Shimano idet dragarmen er forlenget for å gi mer presis giring med mindre kraft. Formen på girburet er også forandret. Det blir spennende å se om færre brukere velger å nedgradere fra Super Record til Chorus med det nye forgiret.
Igjen øker karbon- og titanmengden når man går oppover i hierarkiet, og vekten ned.
Kontrollhendler
Bremsebladene og formen på grepene er uendret. Hettene er laget i et nytt materiale som skal være snillere mot allergikere. Man har endret litt på anleggsflaten mot styret slik at de skal være enklere å tilpasse forskjellige styregeometrier enn de var, men det er fremdeles ingen mulighet til å trekke bremsebladene nærmere uavhengig av grepsplasseringen slik både Shimano og SRAM tilbyr. Motsatt sitter hurtigutløseren for bremsene fortsatt i bremsehendelen, slik at man fremdeles kan gjøre plass for et hjul med kast uten å miste bremseeffekt.
Man har endret innmaten på forgirskifteren slik at den skal passe det nye forgiret bedre, og det skal være enklere å få til presis giring og trim enn det var tidligere. Campagnolo sier ikke om de har endret kabeltrekket på bakgiret.
Forskjellen på Chorus, Record og Super Record ligger stadig i antall huller i bremsebladene, og Super Record får som før litt karbonfibervev på utsiden av opp-girspaken. Dobbeldumpfunksjonen i de tommelopererte girspakene er selvfølgelig beholdt. Det hadde blitt ramaskrik om den forsvant.
Chorus EPS
EPS på Chorusnivå, ganske enkelt. Fansen har etterspurt det, og Athena EPS har liksom ikke tatt av. Chorus EPS har samme elektronikk og polaritet som storesøstrene, og Chorus-mekanikk forøvrig. Det vil si mindre titan og karbonfiber og litt mer vekt.
EPS-gruppene får ikke den nye bak- og fremgirgeometrien til de mekaniske gruppene foreløpig.