/ Sykler

ATEA REFSES AV POLITIET

Atea får sviende kritikk av politi og trafikkpatrulje etter Nordmarka Rundt i helga.

Sist oppdatert: 26. mai 2015 kl 23.08
I politirapporten fra Nordmarka Rundt 2015 får Atea kraftig refs for gjentatt bruk av følgebil både under og etter rittet. Foto: Geir Sveum/Atea
I politirapporten fra Nordmarka Rundt 2015 får Atea kraftig refs for gjentatt bruk av følgebil både under og etter rittet. Foto: Geir Sveum/Atea
Lesetid: 7 minutter

Atea brøt rittreglene om forbud mot følgebiler, og politiet er også svært misfornøyde med lagets oppførsel i trafikken etter at laget hadde fullført sin konkurranse. Det går fram av politiets evalueringsrapport fra rittet.

I rapportens konklusjon skriver politiet:
En generell utfordring for arrangører av alle turritt er at flere av klubbene som melder på sine lag har ønsker om å gjennomføre turrittet som om det var et aktivt ritt. Utfordringen ligger i at det i kravene for sikkerhet i turritt ikke er tatt høyde for gjennomføring som aktive tritt. Rye hadde forsøkt å bøte på denne problemstillingen ved å kjøre dommerbil. Så langt vi kunne se hadde arrangøren god oppfølging av blant annet ulovlig bruk av følgebiler med ett unntak. Måten Team Pro Aktiv (ATEA) valgte å gjennomføre på påvirket sikkerheten og skapte irritasjon for øvrige trafikanter, og må vel også sidestilles som juks med tanke på konkurrentene.

Jan Olav Beitmyren, som er kaptein på Atea Pro Aktiv, stiller seg delvis uforstående til kritikken. Han var ikke klar over at lagbilen oppførte seg i strid med regelverket.

– Under rittet hadde vi bilen foran, men jeg så ikke hva som kjørte bak oss. Det ofret jeg ikke en tanke underveis, sier Beitmyren.

Etter rittet kjørte Atea mot rittretningen tilbake til Gjelleråsen, men det mener Beitmyren var uproblematisk.

– Da hadde vi bilen men det var ikke noen farlige situasjoner. Fra Grorud var det normal vei uten midtdeler, men jeg tenkte ikke over at det skulle være farlig, sier Beitmyren og understreker at han ennå ikke har fått satt seg inn i detaljene i politirapporten.  

Les også: ATEA UTKLASSET ALLE

SE DETALJENE I RAPPORTEN LENGER NED I SAKEN

Saken fortsetter under

ATEA Nordmarka Rundt 2015 - Ola Morken 1400x924
Atea vant Nordmarka Rundt med tre minutters margin. Foto: Ola Morken

Atea vant Nordmarka Rundt med tre minutters margin. Foto: Ola Morken

REGLENE VAR KLART KOMMUNISERT
– Våre dommere oppdaget bilen til Atea bak laget på Ring 3, og føreren ble bedt om å fjerne bilen, noe de i følge våre dommere da gjorde, sier rittleder i Nordmarka Rundt, Ottar Henanger.

Han ser av rapporten at politiet har gjort seg andre observasjoner senere i rittet.

Henanger sier til Landevei at de ikke kommer til å diskvalifisere Atea etter hendelsen, men at de har sendt rapporten til Ateas kapteiner og lagledelse, og bedt om en uttalelse. Henanger understreker at Ateas konkurrent Rye Expressen ikke har noe å gjøre med verken rapporten eller behandlingen av klagene.

– Vi syns dette er veldig synd, og det er den eneste klagen vi har fått på arrangementet, sier han.

– Det har generelt vært mye prat om følgebiler i turritt de siste årene, og alle er avhengige av at disse reglene følges. Nå ønsker vi å få til en dialog og få avklart om det er noe som er uklart i vår informasjon om dette med følgebiler og regler for turritt, sier han, og legger til at i forkant av rittet hadde han forsikret seg muntlig med alle rittlagene om at reglene var forstått.

KAN FÅ KONSEKVENSER FOR TURRITT GENERELT
Inge Frydenlund i politiet understreker at det er en forutsetning for å få arrangere ritt at deltakerne følger både trafikkregler og NCFs regler for turritt. Når enkelte lag velger å ikke rette seg etter reglene som gjelder for turritt, kan det få konsekvenser.

– Det er politiets oppgave å passe på at trafikkreglene overholdes. Slik kjøring kan få konsekvenser fra politiet når det er i strid med trafikkreglene og setter trafikksikkerheten i fare, sier Frydenlund til Landevei. 

– Det er en utfordring når enkelte lag ikke følger reglene. På sikt kan det gi et negativt omdømme til sykkelsporten, og hvis det skjer gjentatte ganger over tid, så kan det føre til at det etter hvert vil bli vanskeligere å få godkjenning for turritt, sier Frydenlund til Landevei. 

Nordmarka Rundt er ikke første gang det er turbulens rundt bruk av følgebil i turritt. Les også:
SPIKEREEN I KISTA FOR STYRKEPRØVEN  
MØRK: PROBLEMET ER FLERDELT  
STYRKEPRØVEN MED SOLIDE FORBEDRINGER 

DETALJENE I RAPPORTEN
Politiet trekker fram at Ateas valg både under og etter rittet var en fare for trafikken og andre deltakere i rittet og også i strid med NCFs regler for turritt, som blant annet forbyr bruk av følgebil.   

Politiet er lite fornøyd med Team Pro Aktiv sin gjennomføring i måten de bevislig satte sikkerheten til andre trafikanter og deltagere i fare. Vi er kjent med at dette er et veldig godt lag og mer eller mindre er å anse som et profflag, men så lenge man melder seg på i et turritt må man ha dette som et utgangspunkt. Laget har egne uniformerte kjøretøy. I front hadde de en BMW X5 med forskriftmessig gult blinkende lys på taket sammen med skilt sykkelritt. Ikke før vi var på Ring 3, hadde de lagt sin andre uniformerte BMW med lysbøyle bak sitt eget felt. Her kjørte de med fullt gulblink. På forespørsel fra politiet ble det forklart at det var gjort etter avtale med arrangør, og at det var gjort for å ivareta sikkerheten for egne ryttere. Det ble forholdsvis raskt avklart at arrangør ikke hadde gitt laget en tillatelse til å kjøre med en slik bil.

Fører og passasjer hevdet da at de bare vare ute på en søndagstur, og at det måtte være fritt å kjøre der man selv ønsket. De kunne da hverken forklare hvorfor og hjemmelsgrunnlaget for å kjøre med gult blinkende lys på taket. Baksetet i bilen var slått ned og bilen var fylt med forskjellige hjulsett og sykkelutstyr.

Til tross for dette bedyret de to i bilen at de ikke hadde planer om å yte service til laget.

Ved utkjøring på E-16 fra Ringeriksveien, kom samme bil som første bil etter laget. Riktig nok da uten gulblink tent og med en avstand til laget på ca. 300 - 400 meter.

Utfordringen lå da i at de på E-16 la seg på samme hastighet som snittfart til laget, som på ingen måte gir god trafikkavvikling når man kjører bil og det er kun et kjørefelt i kjøreretningen.

Da laget kom tilbake til Oslo Gjelleråsen kom nok en gang nevnte BMW like bak laget sammen med ryttere som tydelig var blitt kjørt av / brukt opp i bakken opp mot Gjelleråsen. Bilen stanset i en avkjøring til nedre rundkjøring og ble et depot for rytterne som valgte og ikke sluttføre. Utfordringen var at flere av rytterne benyttet avstanden mellom de to rundkjøringene til å kjøre seg ned. For rittet er det lite gunstig at deler av rittraséen benyttes til dette, selv om man selvfølgelig ikke kan forby dette så lenge veien ikke er stengt.

Etter at Atea hadde fullført sitt ritt, snudde rytterne og kjørte med frontbil og gulblink mot rittretningen opp Gjelleråsen. De plukket opp lagets resterende avkjørte ryttere på veien, før de svingte av rittraséen og kjørte videre for å rekognosere i den nye avslutningen på Styrkeprøven som nedkjøring. Dette skapte ytterligere farlige situasjoner, og falt ikke i god jord hos politiet. 

Etter at Atea hadde kjørt i mål, møtte politiet laget kjørende samlet mot rittretningen med omtalte BMW X5. Bilen kjørte aktivt for å skjerme laget, hadde gulblink tent og skilt sykkelritt var ikke blendet. På Rv 4 ved Bånkallen kunne det ha gått riktig galt. Her er møtende trafikk ikke fysisk atskilt, og det er kun et kjørefelt i nordgående retning. Irriterte bilister ønsket da å kjøre forbi feltet, og satte således møtende trafikk og deltagere i rittet i fare. Laget var da på vei til depotbilen, som hadde stanset på Gjelleråsen. Slik kjøring med laget mot rittretningen er helt uakseptabel, skriver Politiet i sin evalueringsrapport.

Her er det snakk om ett lag som ødelegger for alle. Vi forutsetter at arrangør foretar seg nødvendige tiltak for at noe lignende ikke gjentar seg, sier rapporten videre. 

Publisert 26. mai 2015 kl 23.08
Sist oppdatert 26. mai 2015 kl 23.08

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen