Canyons nyeste aeroracer, Aeroad CF SLX, ble lansert med brask og bram før fjorårets Tour de France, og nyvinning kunne knapt ha blitt innviet på en bedre måte. Som kjent ble det nemlig to herlige etappeseire til vår egen Alexander Kristoff, begge med en fabrikkfersk Aeroad CF SLX mellom beina.
Les også: Slik tester vi sykler.
Kristoffs Tour-bragd la ikke akkurat noen demper på folkets forventninger til Canyons andre aeroracer. Oppstandelsen rundt den nye modellen har til dels vært stor ute blant forbrukerne, hvilket trolig skyldes at forgjengeren, Aeroad CF, var en så utrolig bra sykkel på mange områder. Problemet til nevnte modell var egentlig bare at den til tross for aeroracerstempelet ikke var en særlig aerodynamisk sykkel.
Dette tok Canyon konsekvensene av i utviklingen av CF SLX, hvor rammen er utviklet kun med optimal aerodynamikk for øyet. Mye av teknologien er arvet fra tempo-toppmodellen Speemax CF, som skal være en av markedets aller raskeste temposykler.
CANYON AEROAD CF SLX
Canyon Aeroad CF SLX
Størrelse og modell testet: L (58), 9.0 LTD
Pris: 48 499,- (ex. mva.)
Klatring: 5/6
Utfor: 6/6
Spurt: 5/6
Tempo: 6/6
Komfort: 5/6
Sykkelglede: 5.5/6
Total: 5,42/6
+: Ekstremt rask, rendyrket konsept, velutstyrt og bra bygget med sprintshiftere.
-: Mangler litt rå snert og klatreegenskaper for å være en perfekt allrounder.
PS: Merk at dette kun er et førsteinntrykk, en fullstendig test vil komme på et senere tidspunkt.
Om vi skal beskrive oppførselen til Aeroad CF SLX ute på veien med bare ett ord, så er det nettopp RASK! Det er så absolutt en klisjé, men dette er faktisk en sykkel som vil ha deg til å gi bånn pinne fra første til siste tråkk. Særlig når du sykler over 40km/t føles den nesten fornuftstridig rask ut.
Vi har naturlig nok ikke fått tatt den med til vindtunnelen, men vår subjektive oppfatning er at dette må være en av markedets desidert raskeste fellesstartsykler. Den integrerte styre/stem-komboen i fullkarbon er blant komponentene som skal spare mange watt ved høye hastigheter. En del er sikkert skeptiske til dette, men med litt tilvenning burde det gå helt fint.
Les også: La Primavera
En aerodynamisk sykkel hjelper likevel lite om rytteren tar mye vind. Med Aeroad CF SLX har du rett og slett ikke noe valg, du blir nærmest tvunget til å sitte aggressivt. Ser vi på geometritabellen er dette en sykkel med ekstremt lav front, hvilket selvsagt er positivt for luftmostanden om du klarer å holde deg i bukken. Er du stiv som en stokk i ryggen kan det imidlertid by på problemer.
Hvordan påvirkes så sykkelens øvrige egenskaper av det ekstreme fokuset på maksimal aerodynamikk?
De to områdene vi har noe å utsette på er klatring og akselerasjon. Dette er en sykkel som trives best i høy fart og ikke når vi snegler oss oppover bratte bakker. Så lenge du holder en jevn hastighet kjennes det bra ut, men er du av typen som liker å støte og herje i motbakken har Canyon trolig tenkt at du heller skal ha en Ultimate CF SLX. Sistnevnte er også betydelig lettere enn Aeroad CF SLX, som naturlig nok har betydelig mer gods i rammen. Vårt testeksemplar i størrelse L, veide rett over 7,0 kg uten pedaler og flaskeholdere.
Når vi skal støte på kompiser eller dra i gang en skiltpurt kjenner man også at dette er en sykkel som liker seg best når det går jevnt og fort. Vi savner litt av snerten som de fleste andre toppmodeller tilbyr. Aeroad CF SLX er liksom et godstog som trenger litt tid på å komme i gang, men når det først er oppe i fart er det umulig å stoppe. Vi mistenker dog at opplevelsen vil vært noe annerledes om vi hadde byttet ut Zipp 404 clincher-hjulene med noen kvikkere tubularhjul.
Utfor har det faktisk skjedd en signifikant forbedring sammenlignet med forrige generasjons Aeroad. Der den gamle modellen hadde et noe mykt frontparti, som enkelte fant ubehagelig i utforkjøringene, er Aeroad CF SLX en super nedoversykkel. Her er det overhode ingenting som gir etter når vi presser hardt i svingen, i stedet følger sykkelen lydig den linja du vil ha gjennom hver eneste kurve.
KRISTOFFS KOMPANJONG: Alexander Kristoff har tatt mange seire med sin Aeroad CF SLX. Foto: Cor Vos.
I denne sammenhengen må vi også nevne de fantastiske Shimano DualMount bremsene som kommer på samtlige Aeroad CF SLX-modeller. I kontrast til vanlige bremsekalipere har de to festepunkter i stedet for et, hvilket gir en bremseopplevelse vi ikke trodde var mulig med felgbrems. Her får du rett og slett mer kontroll og kraft uten noen øyensynlige ulemper.Vi ser at stadig flere produsenter velger å utstyre sine sykler med DualMount bremser, og det altså med god grunn.
De øvrige Dura Ace Di2 komponentene på sykkelen gjør som vanlig en glimrende jobb. Vi digger at Aeroad CF SLX er utstyrt med shimanos elektriske sprint-shiftere, som gjør giring fra forskjellige håndposisjoner langt enklere, kudos!
Les også: Kristoff er klar!
Komfortmessig har Canyon klart å holde på noen av de gode egenskapene til Aeroad CF, som var en klar komfortvinner innen aeroracer-segmentet. Den nye rammen varter ikke opp med samme silkemyke opplevelse, men tar like fullt brodden av vibrasjonene på dårlig underlag.
Alt i alt synes vi Canyon har gjort et stort steg i riktig retning med Aeroad CF SLX. Vi digger at noen tør å rendyrke et konsept så til de grader, selv om det gjør at sykkelen ikke nødvendigvis passer for alt og alle. Komforten er akseptabel, den er ok oppover og rå nedover. Skal du sette rekord i lagtemporitt eller herje i NC denne våren bør Aeroad CF SLX være meget langt oppe på lista, bare husk å tøye ryggen!