SKOLEFLINKE: Frivillige løypevakter har lagt ned nesten 11 årsverk på skolebenken for å imøtekomme veimyndighetenes nye krav til løypevakter i sykkelritt. Foto: Ingeborg Scheve
Lesetid: 3 minutter
– Vi er mektig imponert over det engasjementet grasrota har vist for å utdanne vakter til å kunne gjennomføre sine sykkelritt, sier Per Erik Mæhlum, som er kommunikasjonssjef i Norges Cykleforbund.
I 2016 ble det vedtatt nye forskrifter for sykkelritt på vei. Forskriften trådte i kraft 1. januar 2018, men allerede da den ble lagt fram i fjor vinter kom Norges Cykleforbund, rittarrangørene og klubbene på banen med sine bekymringer for konsekvensen av forskriften.
Etter det nye regelverket fra vegdirektoratet, er vakter i sykkelritt nå definert inn i fire nivåer:
1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk. 2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov. 3. Mobile private vakter (motorsykler). 4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser.
Vakter på laveste nivå kan ta kurset som e-læring i løpet av et par timer, mens vakter på nivå to må gjennomføre et 10-timers kurs. Mobile vakter på nivå tre må også ta et tilleggskurs på ytterligere 6.5 timer.
19000 timer – 11 årsverk For å etterkomme veimyndighetenes nye krav til opplæring av løypevakter, har NCF utviklet tre ulike kurs som gir ulik kompetanse og myndighet ute på sykkelritt.
Løypevaktkurset går over to timer, og 4244 personer har så langt tatt dette kurset over E-læring eller i klasserom.
Kurs for å bli stasjonær vakt tar 9,5 timer, og til nå har 1063 personer gjennomført dette.
I tillegg har 42 personer tatt et kurs på ytterligere 6,5 timer for å bli mobile vakter.
Totalt har de frivillige brukt nær 19 000 timer på opplæring i form av kursing. Omregnet til årsverk, tilsvarer dette arbeidsinnsatsen til nesten 11 årsverk.
– NCF opplever at flere klubber som en direkte følge av disse ikke makter å få arrangert sine ritt i 2018. Selv om opplæringen har blitt forenklet noe etter diskusjonene i fjor vinter, mener vi fortsatt at kravene til opplæring er for omfattende, sier Mæhlum.
Se også stor reportasje om de nye reglene og konsekvensene i neste nummer av magasinet Landevei.
Forventer snarlig evaluering og revidering Mæhlum forklarer at helt siden ny forskrift og læreplan ble fremlagt av veimyndighetene, har NCF vært pådriver for en ny revidering til det bedre for sykkelsporten. Veimyndighetene har på sin side også sett behov for en revidering, men har først sagt at den nye forskriften må prøves ut i praksis for å høste erfaringer.
– NCF forventer at det settes i gang en evaluering- og revideringsprosess høsten 2018, slik at vi basert på erfaringer og tilbakemeldinger fra klubber og regioner kan tilpasse både forskrift og læreplan til det bedre for alle parter, sier Mæhlum.
– Spør oss i tide Mæhlum oppfordrer alle klubber som er usikre på det nye regelverket eller som har utfordringer med sine ritt om å kontakte NCFs administrasjon for å få veiledning og råd.
– Den nye forskriften stiller større krav til at planleggingen av rittet må starte tidligere enn før. Det er avgjørende at NCF blir kontaktet i en tidlig fase, og vi oppfordrer klubber til å starte planleggingen av ritt som omfattes av forskriften senest seks måneder før rittstart, sier Mæhlum, og minner om at søknadsfristen til veimyndighetene er fire måneder før rittet.
BISTÅR GJERNE: NCF vil hjelpe de klubbene og arrangørene som trenger bistand til det formelle rundt sykkelritt og vaktregler. Foto: Pål Westgaard
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.