Favero Assioma Uno er blant de rimeligste wattmålerne på markedet. Wattpedaler kan du enkelt flytte mellom sykler, enten du både har landeveissykkel og temposykkel, eller utesykkel og rullesykkel. Du kan også bruke pedalene på grussykler og terrengsykler i lettere terreng. Her er vår dom etter flere måneders bruk.
Batteritid: ca 50 timer sykling med fulladet batteri
Favero Assioma Uno er på ingen måte de første wattpedalene på markedet. Både Polar og Garmin har hatt tilsvarene på markedet i flere år. De første utgavene av pedaler som målte kraft i tråkket var krevende å montere riktig og hadde deler på pedalene som var utsatte i et krasj. Nyere Garmin-pedaler har i det store og hele rettet opp i disse problemene.
Favero-pedalene er et rimeligere alternativ til de mer velkjente Polar og Garmin-pedalene og watt-måler-pionerene SRM sine rådyre pedaler. I skrivende stund koster et par Assioma Uno en snau tusenlapp mindre enn tilsvarende pedaler fra Garmin.
Assioma-pedalene bruker det Favero omtaler som «instantaneous angular velocity» for å måle effekten i tråkket. Denne funksjonen måler effekten gjennom hele tråkk-sirkelen og ikke som et gjennomsnitt av en hel omdreining. Favero opplyser at Assioma-pedalene kun har 1 prosent feilmargin, uansett hvordan du trår og uansett om du bruker runde eller ovale krankdrev.
Selvfølgelig ligger det en feilmargin i det at Uno-pedalene vi har testet her kun måler venstre beins effekt, men denne feilmarginen skyldes da ujevnheter i syklistens kropp og ikke unøyaktige målinger i pedalen.
Venstrepedalen har også innebygget gyroskop slik at den teller tråkkfrekvensen din og måler presist uten at du trenger å feste en magnet på kjedestagene på sykkelen. Ønsker du å ha muligheten til å måle både høyre og venstre bein og eventuell ubalanse i tråkket må du oppgradere til Assioma Duo-pedalene.
Har du først kjøpt et sett med Assioma Uno vil en oppgradering til Duo koste deg det samme som Uno-settet kostet alene, 4999 kroner. Du bør altså bestemme deg om du ønsker doble målinger før du kjøper, da et Assioma Duo-sett koster 7999 kroner.
Vår erfaring med to sett med Assioma Uno-pedaler tilsier at de to venstre-pedalene måler likt sammenlignet med hverandre, og også innenfor feilmarginen når målt opp mot både wattmåleren på en Tacx Neo-rulle og en Rotor 2-Inpower-krank.
Favero hevder at Assioma-pedalene er upåvirkelige av temperatur og vær, noe som også vår erfaring bekrefter. Kalibrering av pedalene har gitt samme kalibreringsverdi på Garmin-computeren vi har paret dem med, både i kjølig vær og i varmt vær. Målingene har også vært konsistente i regn og innendørs kontra utendørs.
I løpet av testperioden på et drøyt år har vi flyttet to sett med pedaler rundt på mange sykler. Vi har også brukt pedalene i terrenget ved et par anledninger. Her har vi utsatt dem for gjørme, slag og tidvis brutal risting. Ingenting har påvirket pedalene i negativ retning.
Ladetiden for pedalene er god, og den medfølgende laderen er enkel i bruk. Den festes til pedalen med magnet og du kan lade pedalen både på sykkelen og løst hvis du ønsker det.
Favero Assioma har også vært den enkleste effektmåleren å pare med både Garmin-computer og Garmin-klokke på armen. Andre målere fra Stages, Quarq og Rotor har tidvis vært noe kranglete å få paret, spesielt med andre målere i nærheten. Assioma-pedalene har koblet seg på raskt og greit, og det har også vært enkelt å veksle mellom to pedaler, når vi har testet to sykler mot hverandre.
Av effektmålere vi har brukt har Favero Assioma vært både mest pålitelig og lettest å ha med å gjøre, når det kommer til selve effektmålingen.
Hva har vi så å utsette på pedalene?
Det vi opplever som mindre positivt med Favero Assioma har kun å gjøre med selve pedalfunksjonen å gjøre og ikke med målingen av effekt og watt. Look-systemet som Assioma-pedalene bruker oppleves som lite raffinert, sammenlignet med både Shimano, Time og Speedplay-pedaler. Selv om Assioma-pedalene er oppgitt til å kun bygge 10,5 mm i høyden føles de likevel høyere enn f.eks Speedplay Zero. Her ligger noe av den ekstra høyden i selve klossen og ikke i pedalen.
Vi har testet pedalene med de røde klossene de kom levert med. Dette er typen cleats som skal gi mest sideveis bevegelse, såkalt flyt, 6 grader, mens man er klikket fast.
Kommer du fra Speedplay-pedaler vil du oppleve de 6 gradene som ganske så restriktive. Kommer du fra vanlige Look-pedaler, eller Shimano vil du ikke merke noe forskjell.
Undertegnede bruker Speedplay Zero i det daglige på veien. Etter lange turer med Favero Assioma-pedalene opplever jeg økt spenning i leggene enn jeg får etter tilsvarende turer med Speedplay. Dette vil heldigvis kun gjelde noen få syklister med kresen fotstilling og skjøre beinmuskler.
Undertegnede tester opplever at det er krevende å få plassert skoklossen presist nok til at foten kan få bevege seg passelig på pedalen gjennom tråkket og gjennom en lang tur. Mange vil nok ikke oppleve dette som noe problem.
Favero Assioma Uno er en av de rimeligste watt-måler-systemene på markedet. De er også blant de aller beste og mest brukervennlige. Har du flere sykler i stallen, eller leier sykkel på feriereiser eller tilsvarende, er pedalbasert måling mer praktisk enn målere som sitter i kranken. Er du godt fornøyd med Look som pedalsystem vil du også bli fornøyd med Favero Assioma Uno som effektmåler.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.