3 000 kroner dyrere enn konkurrenten, men de har en fordel
Garmin Rally RS200 er wattpedaler med tosidig wattmåler. De kan enkelt flyttes mellom flere sykler og har lang batteritid. Men de koster 3 000 kroner mer enn konkurrenten. Bør man velge dem?
WATTPEDAL: Garmin Rally RS200 er en videreføring av Garmin Vector 3. Foto: Knut Andreas Lone
Garmin Rally RS200
Pris: 12 949 kroner veil.
Vekt: 319 gram (begge pedalene)
Påstått nøyaktighet: +/- 1 prosent
Batteritid: Opptil 120 timer
Pedalsystem: Shimano og Look
Q-faktor: 53 mm (55 mm med den medfølgende skiven på 2 mm)
Byggehøyde: 12,2 mm
Tilkobling: Bluetooth og ANT+
Testår: 2022
Garmin var blant de aller første på markedet med sine wattpedaler Vector 3, for omtrent ti år siden. I Garmin Rally RS200 er mye videreført fra Vector, samtidig som det er kommet flere nye spesifikasjoner og muligheter
Mens man tidligere bare kunne bruke Look–klosser til pedalene, kan man nå også få dem for Shimano–klosser.
Lenge var Garmin de eneste som tilbød wattpedaler for Shimano, men siden har også Favero Assioma kommet med en Shimano–variant.
Veiledende pris på Rally RS200 er nesten 13 000 kroner, men de selges langt billigere flere steder.
Garmin Rally er også mulig å konvertere til terrengpedaler. Man kan kjøpe selve pedalkroppen, og skru av landeveisenheten og skru på terrengvarianten, slik at man enkelt kan veksle og gjøre wattmåling både på landeveien og i terrenget.
Et konverteringssett koster 3 349 kroner. Det kan selvsagt også være praktisk om du sykler mye gravel.
Mens RS200 er tosidig wattmåling, kan man også kjøpe ensidig (RS100) til nesten halve prisen, 6 999 kroner veiledende.
Utseendemessig er de i all hovedsak lik som den gamle Vector–utgaven. De har et enkelt sort/metallgrått design og ser ut som ganske vanlige sykkelpedaler.
Garmin oppgir at pedalene har en nøyaktighet på +/- 1 prosent.
Installasjon av Garmin Rally RS200
Den enkle installasjonen er en av de åpenbare fordelene med å gå for wattpedaler, og Garmin Rally RS200 er intet unntak.
Du kan mer eller mindre ta dem rett fra boksen og montere dem på. Du kan skru dem på kranken for hånd, før du strammer med en 15 mm skiftenøkkel. De skal strammes til 34 newtonmeter.
Det medfølger en enkel manual for hvordan du går frem. Når du har skrudd pedal helt fast, stikker den litt ut på innsiden av kranken. I manualen presiseres det at du må sørge for å ha minst to millimeter avstand mellom tuppen og kjedet ditt.
Det medfølger to spacere, 2 mm brede, som du kan legge på trådene før du skrur på pedalen, slik at du får det nødvendige mellomrommet.
På innsiden av kranken, på tuppen av pedalene, er det et varsellys, som gir indikasjon på status på pedalene. Et langt grønt lys indikerer at de to pedalene har funnet hverandre og er tilkoblet.
Deretter slår du på computeren din, finner programmenyen for enheter og velger koble til ny enhet. Vi testet en rekke ganger i løpet av testperioden, for å sjekke hvor godt det fungerte, og hadde aldri noen problemer med å finne og koble til pedalene.
En ting vi imidlertid hadde utfordringer var å få den venstre og høyre pedalen sammenkoblet. Etter en prat med Garmin forsøkte vi flere feilsøk, men lykkes ikke. Noen Google–søk viste at en rekke brukere hadde opplevd problemer med dette, og deres fasit, som også ble løsningen for oss, var å bare bytte batteriet i den høyre pedalen, så fungerte alt sømløst.
Batteriene er CR1/3N, og det er et lite hus til dem ytterst på pedalen, som du skrur opp med en 4 mm unbrakonøkkel.
Garmin Rally RS200 i bruk
Når du har fått sammenkoblet pedalene og computeren, er du klar for tur. Deretter bør du kalibrere pedalene. Dette kan du gjøre før du starter turen, men ideelt sett bør du gjøre det 10–15 minutter ut i økten, og gjør gjerne noen lette spurter før den tid. Da får pedalene tid til å tilpasse seg temperaturen og blir ikke utsatt for svingninger underveis.
Når du kalibrerer er du imidlertid nødt til å stå i ro og ha pedalene stillestående.
Utover å få sammenkoblet venstre og høyre pedal før vi skiftet batteri, har vi opplevd så godt som ingen utfordringer med pedalene.
Tilkoblingen er stabil og vi har ikke opplevd å miste kontakten. Dataene er konstante og uten noen merkbare ujevnheter eller svingninger.
De var også enkle å bytte mellom flere sykler, tilsynelatende uten at dette gikk utover dataene pedalene leverte.
Gjennom Garmin Connect–appen var det også enkelt å sjekke om programvaren på pedalene var oppdatert.
Fra dataene kan du få masse nyttig informasjon. Hvor mye kraft du produserer selvsagt, det mest nøyaktige verktøyet når du skal trene intervaller.
I tillegg får du også informasjon om tråkket ditt. Balansen mellom høyre og venstre, altså produserer du mer kraft fra en side til en annen. Mange har bare en naturlig ujevnhet. 51/49 prosent fordeling er eksempelvis helt normalt. Undertegnedes fordeling er ganske konstant på 51/49.
Dersom du har 45/55 prosent for eksempel, kan det være en indikasjon på at du bør gjøre noen endringer, og gjerne dra på en sykkeltilpasning (bike fit) for å se om du kan sitte og tråkke mer effektivt på sykkelen.
Disse dataene kan du også få på skjermen din i sanntid, slik at du eventuelt kan prøve å justere høyde eller vinkel på setet ditt underveis på turen din, for å se om det gir utslag.
I tillegg får du også det Garmin kaller for kraftfase, altså hvor kraften starter og slutter i tråkket ditt og hvor det er på sitt kraftigste, altså peak.
Trenger man alle disse datene? Tja, du klarer deg nok fint uten, men er du nerd eller ønsker å hente marginer, er det mulig å benytte disse fornuftig.
Landevei har ikke noen lab eller enorme muligheter for å sjekke nøyaktigheten på wattmålerne vi tester, men har gjort et par enkle forsøk.
I en 2,6 kilometer lang stigning, med rundt 4,5 prosent stigning i snitt, syklet vi to ganger med Garmin Rally RS200 og to ganger med Favero Assioma Uno.
Sistnevnte har da altså bare wattmåling på én side, men produsenten hevder likefullt at de har samme nøyaktighet som Rally RS200, altså +/- 1 prosent.
Forsøket ble gjort i et tidsrom på cirka 45 minutter, og med mål om å ligge cirka på 250 watt fra topp til bunn med begge pedalsettene.
Resultatene ser du under.
Med Garmin–paret holdt vi altså samme watt (252) på begge forsøkene og hadde samme tid, mens med Favero–paret var det to watt forskjell (253 vs. 255), men samme tid, som var ni sekunder saktere enn med Garmin.
Hva forteller det oss? Tja, vi kan ikke konkludere med noe bastant, men det kan være en indikasjon på at Favero Assioma er for snill med sin watt og oppnår for lett den samme watten som Garmin, og dermed sykler saktere, siden det i realiteten er mindre watt.
Eller så kan det være at vindforholdene endret seg, uten at dette var noe vi la merke til ute på veien. Så ta disse tallene med en klype salt.
Vi har også testet pedalene sammen med en krankbasert wattmåler, en Sram Red AXS, som altså produseres av Quarq.
Der ser vi en tydeligere forskjell. Sram (Quarq) er riktignok kjent for å gi noe høye verdier, uten at det nødvendigvis betyr at Garmin er mer presis.
Sram oppgir en feilmargin på +/- 1,5 prosent på sin wattmåler, mens Garmin har +/- 1 prosent.
Vi ser at de to måler samme kadens på dragene.
Vi gjorde også noen spurter, og også der lå Sram litt høyere i snitt og litt høyere på maks.
Etter en lengre testperiode er vi trygge på at Garmins oppgitte batteritid stemmer. Batteriene er også enkle å bytte, og kjøpes på Biltema, Clas Ohlson og lignende.
Alternative produkter
Det finnes flere andre wattpedaler på markedet. De ferskeste på markedet er Speedplay, som endelig lanserte sine Powerlink Zero i fjor.
De selges til samme pris som Rally RS200, har samme oppgitte nøyaktighet, men er noe lettere: 276 gram mot Rallys 319 gram.
Samtidig er du da altså nødt til å benytte deg av Speedplays pedal– og klossesystem, som mange har et elsk/hat–forhold til.
Favero Assioma, både Uno og Duo, er vesentlig billigere. De selges til samme cirka pris som man får ensidig Garmin–wattmåler, RS100, 7 009 kroner. De er også lettere, 305 gram, med samme oppgitte nøyaktighet.
Ja - tja - nei
Prisen er stiv, og sammenlignet med med Favero Assioma Duo har de et overveldende overtak når det kommer til pris. Vår erfaring med Favero Assioma er også at de er svært pålitelige.
Samtidig har også Favero Assioma kommet med en Shimano–variant, hvor du kan kjøpe en spindel for Shimano–kropp, som er kompatibel med diverse Shimano–pedaler.
Skal du gå for Garmin gjør du det fordi du er opptatt av lang batteritid. Rally RS200 har dobbelt så lang batteritid som Favero Assioma, men sistnevnte kan du imidlertid lade gjennom kabel og må ikke kjøpe nytt batteri.
Konklusjon
Garmin Rally RS200 er enkle å montere, solide og pålitelige i bruk. De leverer jevne og nøyaktige tall, som du med god samvittighet kan stole på og bruke riktig i treningsarbeidet.
Rally RS200 er veldig praktiske med tanke på at de enkelt kan byttes mellom sykler. Samtidig gir også konversjonssettet et ekstra pluss i margen, spesielt hvis du driver med gravel eller terreng.
Når det kommer til prisen er den ganske stiv. Pedalene er av høy kvalitet, men i forhold til Favero Assioma Duo taper den på pris.
Det er ikke mange forskjellene i forhold til konkurrenten. Derfor ser vi ikke veldig mange grunner til å betale 3 000 kroner mer for Garmin.
Men det er et solid produkt tross alt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.