Vi er allerede en god uke ut i oktober, og det funker fint med glatte dekk en liten stund til, men glatte og snødekkede veier er jammen ikke langt unna.
For min egen del begynner det å bli på høy tid å gjøre dette, og at det tikker mot sesongbytte, er en god anledning til å fikse det.
Jeg tok meg i det her under en tur nylig, og tenkte: Hvor lang tid er det siden jeg bytta klosser under skoa egentlig?
Etter litt fundering, kom jeg frem til at det i hvert fall er halvannet års tid siden.
Det har ikke føltes ut som et stort problem, men tidvis har jeg hatt litt irritasjon i hofter og knær de siste månedene.
Når vi nå kommer til vintersesongen, er det lett å tenke at kjedet og kassetten, det holder gjennom vinteren. Og i hvert fall styretapen!
Og innendørs er det jo lite slitasje på sykkelen ellers.
Men det er tingene som skaper slitasje på kroppen din, du må passe på. Sittestillingen din, en god sykkelshorts og klossene.
Ikke gå inn i vintersesongen med nedslitte klosser. Hvorfor?
Sykler du veldig mye, sykler du kanskje 5-600 timer i året, og da passerer du isåfall lett 10 000 kilometer.
Det er 10 000 kilometer med friksjon og bevegelse mellom kloss og pedal, hvor den gradvis er slitt ned.
I tillegg har du også traska inn på butikker, bensinstasjoner og markastuer.
Jo mer den slites ned, jo mindre kontakt får klossen med pedalen og jo mer bevegelse får du. Ikke bare float i pedalen, men mangelen på kontakt gjør også at du får bevegelse sideveis og fremover og bakover.
Kanskje du kjenner litt irritasjoner som meg, og begynner å justere litt på setehøyden din, men det er i beste fall en quick fix.
Går du inn i rullesesongen, hvor den fysiske belastningen på kroppen er mye større, som følge av den statiske syklingen og konstante tråkken, risikerer du fint å kjøre på deg noen belastningsskader.
Så, gjør som meg: Bytt klosser.
Her er noen gode tips til hvordan du best løser det når du skal bytte klosser: