BEGRENSET BRUKSOMRÅDE: Retyre fungerer som piggdekk, men bruksområdet på førsteutgaven er smalere enn vi ønsker.
Retyre Urban Winter
· 587 gram per dekk i størrelse Large · 156 pigger · 649 kroner per dekk, selges for 1298 per sett · retyre.no
Det høres for godt ut til å være sant: Et piggdekk som festes med glidelås, som du tar av og på etter behov. Men med Retyre er det slik. En blå list festes til felgen, og vips tar du et piggdekkbelte av og på når det passer. Dekket er utviklet i Norge, og dette må vi vil få til?
Ja det fungerer, men listen med forbehold er lang. Les mer nedenfor, først kort om produktet:
Det avtagbare «piggbeltet» er kledd med 156 pigger, og kommer i to bredder, slik at du kan feste det utenpå ditt eksisterende dekk. Ditt opprinnelige dekk kan ha et volum på 37-42mm i størrelse M, og 42-44mm i størrelse L.
Under pendlertesten føles dekket trygt på is og slaps så lenge vi sykler rolig og svinger forsiktig, selv om det har færre pigger enn de øvrige dekkene. Her gjør dekket absolutt nytten, men vær klar over dette:
Før vi begynte og pendle hadde vi flere utfordringer, noe vi også får når vi skal ta med sykkelen ut på langtur.
1:DU MÅ HA EN FELG SOM PASSER: For å få den blå glidelåslisten til å sitte i felgen din, er det en forutsetning at du har en felg med en relativt stor mothake til dekkets kanttråd. Har du eksempelvis en felg som kan settes opp slangeløst, kan du ikke bruke Retyre. Svært mange krossykler, eventyrsykler eller landeveissykler med stor dekklaring har ikke egnede felger.
Vi måtte grave dypt i flere garasjer før vi fant egnede felger, for alle testhjulene vi hadde på de ulike kross-og eventyrsyklene passet ikke med Retyre. Har du felger som egner seg fungerer det dog som anvist. Montering var litt mer plundrete enn på videoen, men ikke voldsomt.
2:DU MÅ HA ET DEKK SOM PASSER: Det minste dekket Retyre anbefaler til Mediumpakken er et dekk med 37 mm bredde. Det betyr at du kan risikere å måtte kjøpe nye dekk å ha under piggdekkbeltet, med mindre du har en hybridsykkel der brede dekk er standard.
Har du en hybrid er det ikke dermed gitt at dekket passer. På flere av dekkene vi testet med ble beltet flytende rundt innerdekket, da dette ikke fylte beltet godt nok. Det kunne sykles på, men opplevdes som å sykle på et punktert piggdekk.
3: DU MÅ SYKLE MED VELDIG HØYT DEKKTRYKK: For å fylle piggdekkbeltet så godt som mulig – det som er slangens jobb på et vanlig piggdekkoppsett – må du ha høyt trykk. I alle tilfellene vi testet, typisk fire til fem bar på et 40mm dekk. Dette gir et knallhardt oppsett.
Et hardt dekk vil i utgangspunktet folde seg dårlig etter underlaget, noe som gjør at komforten går vesentlig ned. I Retyres tilfelle snakker vi nå altså om et knallhardt dekk, pluss piggdekkbeltet. Det er snakk om store mengder hard gummi som nå skal folde seg rundt små issvuller og snøklumper. Dette skjer ikke i tilfredsstillende grad, og grepet reduseres. Så lenge underlaget er plant går det fint, men langsgående iskanter skal ikke være mange millimeterne høye før vi sklir.
Det høye dekktrykket vil også gi mindre dekkavtrykk, og når vi spretter mer mot underlaget vil vi også ha mindre kontakt.
4: PUNKTERINGER VIL VÆRE NOE SABLA DRIT: Å få på den blå glidelåslisten gikk greit i noen tilfeller, mens det i andre tilfeller ble mye fikling. Punkterer du på en kald dag har du en svært lite gledelig slangejobb foran deg.
5: FARTSBEGRENSNING PÅ 25 KM/T: Retyre sier: It is not recommended to use the product when riding at speeds exceeding 25 km/h. De sier ingenting om hvorfor, eller hva som kan skje, men det begrenser jo bruken noe veldig.
Jeg ser for meg selv i en utforkjøring i Nordmarka, der piggbeltet pent folder seg av slik beltene på tankser gjør i krigsfilmer. Jeg ender i grøfta og lurer på hva som skjedde. Eller kanskje ikke?
Jeg skal visst heller ikke ut i skogen, se neste punkt.
6: DU SKAL KUN SYKLE PÅ ASFALT: Videre står det å lese i katalogen: The product is not intended for off-road use, only on snow/ice covered asphalt. Er våre vinterkledde grusveier for mye å takle for Retyre? Eller menes det stisykling? Jeg vil uansett ikke sykle på vinteråpne veier i skogen, når produsenten fraråder både fart og underlag. Ja, vi prøvde dekket på grusveier og det gikk fint. Dog, vi vil gjerne ha et dekk uten denne begrensningen.
Så hva er Retyre egentlig bra til?
Retyre er et dekk til deg som sykler i skiftende omgivelser, og som kanskje har lang vei til jobb. I Oslo-området hvor dekket er testet, kan det fint være bart en dag og holke den neste.
Alle som har prøvd timelange pendlerturer på bar asfalt vet hvordan piggdekk suger, like mye som det er et mareritt å bytte dekk hele tiden. Da er det deilig å kunne ta av piggbeltet på sekunder, og sykle hjem på raske dekk.
Men her stopper også bruksområdet. Vi ser på dette som et rent transportdekk - det gjør forsåvidt Retyre også.
Dekket har for mange forutsetninger for å kunne brukes til aktiv sykling, og om så alle forutsetningene ovenfor er til stede?
Du skal fortsatt ikke sykle i mer enn 25 km/t, og heller ikke der det er aller finest.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.