Når proffe mekanikere skal få opptil 15 sykler rene etter en etappe i Tour de France må det gå fort.
Da har de ikke noe annet valg enn å bruke høytrykkspyler. Ikke det at de ville valgt noe annet om de kunne, heller.
Mange har nok hørt at høytrykkspyling av sykkelen, det vil potensielt kunne ødeleggen den.
At du spyler krank- og styrelager tom for fett, eller at du vil kunne spyle av lakken på sykkelen.
– I gamle dager kunne det det, men da snakker vi om tiden da høytrykkspylere kom, og lagrene på sykkelen var dårlig, forteller Landevei-journalist Henrik Alpers.
Tidligere var nemlig ikke disse lagrene lukket på samme måte som de er blitt i moderne tid.
Dermed kunne du faktisk risikere å spyle ut fettet.
– Et moderne kulelager er veldig vanntett og inn her klarer du nesten ikke å sprute noe vann, og i hvert fall ikke nok til å herpe sykkelen din, slår Alpers fast.
PSST! Landevei har testet både gravel- og landeveissykler, hjelmer og mye annet utstyr (+)
Høytrykkspyler er dermed en strålende mulighet til å gjøre en både rask og grundig vask av sykkelen din.
Har du mye dritt som sitter fast enten på ramma eller i drivverket, vil høyttrykkspyleren gjøre en langt mer effektiv jobb enn en vanlig hageslange.
Dog skal du ikke være helt uforsiktig når du bruker høyttrykkspyleren.
Har du fått en flerre i lakken kan du potensielt forverre dette, om du spyler direkte på skaden.
Derfor er det alltid lurt å holde litt avstand med høytrykkspyleren. Og start med å spraye sykkelen lett med vann, før du vasker med såpe og spyler ordentlig.
Denne balansen lærer du raskt ved å prøve deg frem. Står du for langt unna, vil ikke effekten av spyleren være slik du ønsker.
Pass også på å ikke være for tett på enklere og skjørere komponenter på sykkelen.
Kraften i høyttrykkspyleren er svært stor, så du bør ikke spraye veldig direkte og tett på for eksempel lykten på styret ditt.