Selv om vi har fått både integrerte styrer og gravel-styrer de siste årene, har det ikke skjedd spesielt mye med selve fasongen på bukkestyrene.
Et evig problem med moderne landeveisstyrer har vært å kunne sette seg i en virkelig aerodynamisk posisjon, noe det nederlandske custom-selskapet Speeco nå mener å ha løst.
Deres nye Speeco Aero Breakaway Bar minner mistenkelig mye om tempobøyler du klipser på et vanlig landeveisstyre, bare at dette er selve styret. Dette gjør kort forklart at du kan ligge i tempostilling på et (u)vanlig bukkestyre.
Flere proffsyklister har de seneste årene tatt til orde for å bruke langt smalere styrer enn anbefalt. Evighetsmaskinen Adam Hansen brukte for eksempel 36 cm brede styrer, mens en tradisjonel bike-fit ville ment han skulle brukt 24 eller 44 cm brede styrer.
TEMPOSTILLING: Jan-Willem van Schip demonstrerer for dypt du kan ligge med det nye styret. Foto: Speeco.
Den store fordelen er selvsagt aerodynamisk, ettersom en blir smalere, ulempen er dårligere kontroll på sykkelen, i tillegg til at mange opplevere at de ikke får åpnet brystet og pustet skikkelig dypt om styret blir for smalt. Adam Hansen på sin side var helt klar på en av fordelene, det ble lettere å ligge dypt, med armene i 90 graders posisjon, for å være så aerodynamisk som mulig.
En svakhet han kunne melde om var midlertid at han ikke hadde noe sted å hvile albuene, og det er dette Speecos styre i hovedsak løser for vanlige landeveissykler.
Når du ser på fasongen til styret er det lett å tenke at dette vil forandre sykkelens egenskaper vesentlig. Men hendlene vil befinne seg på akkurat samme sted som med et vanlig styreoppsett. Som du ser av bildene er stemet forkortet ned til et minimum, og de centimeterne som er tatt derfra er brukt til å forlenge styret fra hendlene.
AGGRESSIVT: Stemet har 17 grader negativ helling. Foto: Speeco.
Resultatet er at du nå har en flere centimeter lengre overflate å hvile underarmene på. I praksis kan du legge deg i tempostilling, på et styre som faktisk er godkjent av UCI. Hvileflaten vil gi syklisten 4-6 centimeter lengre flate å kunne hvile på enn et vanlig styre, alt avhengig av hvor lang reach du har på styret ditt.
Den store fordelen er selvsagt at du nå har en fordypet og lang hvileflate til armene.
Vi vil anta at hjelperyttere og fartsholdere på de flate etappene vil ta i bruk styret, mens klatrere og spurtere trolig vil styre unna. Styret blir nemlig i smaleste laget for annet enn om du skal ligge alene i front, og trolig vil det ikke være like vridningsstivt som et konvensjonelt styre.
INTEGRERT: Med i prisen får du et integrert feste til Wahoo Bolt.
Kun som customstyre
Speeco er en nederlands customprodusent som lager komponenter primært til triatleter eller temposykler. Du har trolig sett tempostyrene deres i Tour de France, skjønt da uten logo.
«ABB»-styret er utviklet i samarbeid med Roompot-Charles proffen Jan-Willem van Schip, som til daglig bruker et japansk banestyre som bare er 32 cm bredt. Når du selv bestiller et styre velger du både styrebredde-og dybde, i tillegg til lengde på «hornene».
I tillegg kan du velge hvor mye «flare», eller utoverbøy om du vil, på styret. Da får du en litt mer normal sittestilling når du er i bukken.
Prisen på styrene er selvsagt noe høy. Med mindre det er svært spesielle behov ved bestilling koster styret 1500 euro, med et depositum på 500 euro. Leveringstiden vil variere fra 4-12 uker.
SOM VIST PÅ TV: Speeco er til nå best kjent for å lage custom tempostyrer til proffene, selvsagt med kamuflert logo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.