Specialized Torch 1.0 er den amerikanske produsentens aller billigste sykkelsko til landeveissykling. Den har et enkelt og brukervennlig design og en fin pris. Er den like god som den er enkel og billig?
Specialized Torch 1.0 kunne fint vært en av produsentens dyreste sko rent utseendemessig, men koster ikke mer enn 1 300 kroner og er deres billigste sko. Det er i underkant av 4 000 kroner rimeligere enn toppmodellen, S-Works 7.
Det putter den i samme kategori som Shimano sin RC3, sko som «låner» fra toppmodellen til budsjettpris.
Vi har også testet den dyreste skoen i innstegsserien til Specialized, Torch 3.0, som vi lot oss imponere veldig over, og er spent på om lillebror leverer til forventningene.
Harde fakta
Skoen kommer med ett BOA-hjul til stramming og står for majoriteten av strammingen. I tillegg er det en enkelt borrelås nederst.
Strammehjulet kan strammes, men må åpnes helt (du BOA-hjulet trekker opp og utover fra skoen) for å kunne slakke. Det gjør mikrojusteringer litt mer omstendelig.
Borrelåsen strammer opp litt over forfoten, men det er ikke snakk om veldig mye.
På begge sidene på utsiden av skoene er det 94 perforerte hull for lufting. På undersiden av skoen, helt forrest er det også et lite hull for ventilering.
På samme sted er også tuppen av skoen forsterket med har gummi til når du går med skoen eller dersom du skulle tråkke ned i bakken i fart på sykkelen.
Overlæret er todelt. Den fremre delen er ganske tynn og fleksibel, mens rundt hælen er den mer robust og forsterket.
TODELT OVERLÆR: Hælpartiet er mer solid og fastere enn dem fremre halvdelen. Foto: Knut Andreas Lone
Under bak er det også en hælkloss i gummi, men den er ganske sentrert og ikke veldig stor, så vi frykter at den slites raskt ned og ikke beskytter sålen – som ikke er i karbon, men i nylon og injeksjonsstøpt – godt nok.
Med en vekt på 290 gram per sko (i str. 43) er de for eksempel 20 gram tyngre enn Shimanos sko i samme prisklasse, RC3.
Skoene har 6 av 15 på Specializeds egen stivhetsskala. Til sammenligning får Torch 3.0 8,5 i score.
Skoen skal ifølge Specialized ha en «moderat stivhet», men være «lett nok».
I bruk
Det er lett å løsne opp strammingen på skoen, og foten sklier lett ned i skoen. Pløsen, eller tungen, på skoen er ganske stor, med god bevegelighet, slik at du kan justere hvis det er noen trykkpunkter.
Selv om denne skoen skal være en innstegssko, gjerne for nybegynnere, har den likevel ganske, kall det aggressiv passform. Den er noe mer romslig enn Torch 3.0 for eksempel, men den er ikke bred. Har du høy vrist, vil den nok heller ikke passe deg.
Skoen er i likhet med de andre Specialized–skoen, laget med Body Geometry, som vil si at de er «ergonomisk designet». Skoen oppleves noe flatere i sålen enn Torch 3.0, uten at det oppleves ukomfortabelt.
Romslig
I forhold til Torch 3.0 er de betydelig mer romslig både i tåpartiet og hælen. Det har sine fordeler og ulemper.
Fordeler: Du kan ha tykkere sokker i når det blir kaldere i været. Du har også mer å gå på når foten blir varm og utvider seg litt.
Ulemper: Skoen kan føles litt løs og du kan oppleve mer bevegelse i foten enn du ønsker.
ROMSLIG: God plass til tærne. Foto: Knut Andreas Lone
OGSÅ ROMSLIG: Hælpartiet kan nok være litt løst for enkelte. Foto: Knut Andreas Lone
BOA–strammingen sørger imidlertid for at den sitter veldig godt på vår fot når vi sykler, til tross for den ekstra plassen. Vi føler riktignok at pløsen tidvis trykker litt mot ankelen.
Når vi tråkker ordentlig til ute på veien merker vi et skoen flexer litt, men med mindre du er ekstremt opptatt og avhengig av marginer, er ikke dette noen utfordring.
Alternative produkter
Skoen er i direkte konkurranse med Shimano RC3, som har samme pris. De har mange likheter utover prisen, blant annet strammingen, som er av samme kvalitet.
RC3 er nok nye luftigere underfra og har hakket lavere såle enn Torch 1.0 (at det er kort avstand mellom pedalakslingen og foten).
Vil du ytterligere noen kroner ned i pris, fungerer Shimano RC1 til 1 000 kroner ganske bra, selv om vi mener de ekstra 300 kronene til RC3 og Torch 1.0 er verdt det.
Giro Styles koster 1 200, men har bare borrelåser. Den er imidlertid forbausende god, selv om vi foretrekker strammehjul.
Konklusjon
Specialized Torch 1.0 er absolutt å anbefale, dersom du er på utkikk etter en solid sko – enten om du er i startfasen med landeveissykling eller ser etter en rimelig, men bra sko.
Den er ikke rå på stivhet, men det har sine fordeler med tanke på komfort. Skoen sitter i all hovedsak godt og tett på foten, men kun ett BOA–strammehjul kan gjøre det vanskeligere å presisjonsjustere skoen.
Prisen er bra og gir god valuta for pengene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.