S-Works Ares skoene skiller seg ganske markant fra Specialized sine tidligere sko. Likhetene er dog også tilstede. Ares har to Boa-sneller per sko, likt andre Specialized sko.
Forskjellene ligger i at Ares har Boa-trådene festet på nye måter. Boa-trådene er fordelt mer utover skoen. Trådene går også gjennom seks stoffløkker, og kan ikke hektes ut av disse.
Den forreste snellen er plassert helt foran på tærne. Begge deler skal gjøre at du kan ha skoen strammere på foten, uten at det oppstår ømme punkter.
I tillegg har Ares ikke noe pløse, men snarere enn sokk inne i skoen. Denne skal også holde bedre på foten, uten ubehaget en løsere pløse kan gi.
Ares er også rikelig polstret rundt hælen for godt hælgrep uten at det skal bli ubehagelig rundt akillessenen. Tidligere generasjoner av S-Works sko har vært stive og stramme rundt hælen, uten særlig polstring. Noen har opplevd dette som ubehagelig.
Specialized skriver i presseinformasjonen for den nye skoen at den skal være 1 prosent raskere enn noen sko de har laget tidligere.
Merk at de ikke skriver at du vil sykle 1 prosent raskere, men at skoene er 1 prosent raskere. Hvordan de måler raskheten til en sko er litt krevende å forstå.
Specialized hevder å ha målt at strammingen av S-Works Ares og dens større fordeling av trykk over foten, skal føre til større og bedre kontakt med skoen og dermed pedalen. De hevder at Ares-skoene gir 20 prosent større kontakt mellom sko og føtter enn andre sykkelsko.
Den spesielle Boa-strammingen på Ares-skoene kombineres med Specialized egen karbonsåle, som de selv har gitt en stivhets-indeks på 15. Sålene skal også være blant bransjens letteste. At gjengene til skoklossene er laget av titan bidrar til å holde vekten nede. Gjengeinnsatsene kan justeres 4-5 mm i skoens lengderetning.
Den irske superspurteren og vinner av den grønne trøyen i Touren i 2020, Sam Bennett sier i Specializeds pressemelding om Ares-skoene, som han har vært med å utvikle:
«Under Touren var jeg redd for at noen andre spurtere skulle få tak i Ares-skoene før meg. Jeg vet at den utgjør en forskjell.»
Om et par sko kan utgjøre forskjellen mellom å vinne en spurt, eller å komme på andreplass skal ikke vi være helt bombastiske om, men det er ganske mange faktorer som bidrar til en spurtseier. Hovedfaktoren vil alltid være kraften i beina til den som spurter.
En ting vi kan si er at det er et kjent fenomen at sprintere gjerne strammer skoene litt ekstra før en spurt. Hvis man antar at dette har en positiv innvirkning på resultatet, er det også nærliggende å anta at en sko som omslutter foten ekstra bra vil kunne påvirke resultatet på noe av den samme måten.
Det er dette Ares i følge Specialized skal gjøre. De skal være mer komfortable å ha stramme hele tiden, samtidig som de gir enda bedre kontakt med pedalen enn andre sko når de strammes rundt foten.
Som med alle sko Specialized har laget de siste 20 årene kommer også S-Works Ares med Body Geometry-utforming.
I enkle trekk innebærer dette at skoen er vinklet noe utover - altså at innsiden av skoen er løftet 1,25 mm i forhold til utsiden. Dette skal motvirke at ankelen setter seg ned på pedalen under tråkk, samt begrense at kneet vrir seg innover mot sykkelens overrør under sykling.
I praktisk bruk
Vi har fått et par Ares S-Works sko til prøving og har fått prøvd skoene på foten og på noen rulleøkter allerede. Undertegnede utstyrstester har lang erfaring med Specializeds sykkelsko og har god erfaring med Body Geometry-funksjonene fra tidligere. Andre i redaksjonen føler ubehag ved bruk av Specializeds noe vinklede sko, mens jeg opplever at knærne trives bedre med det enn med flatere sko.
Jeg har brukt flere generasjoner S-Works sko tidligere.
Når det kommer til komfort, er det lett å gi Specialized rett i at Ares-skoene er bedre på og rundt foten enn tidligere S-Works sko. Det nye opplegget av Boa-trådene gjør det helt klart mulig å stramme skoene hardere rundt foten, uten at det oppstår ubehagelige klemmepunkter.
Strømpen, som erstatter pløsen fra tidligere modeller skaper heller ikke noe ubehagelig gnissing mot forsiden av ankelen, slik vi har opplevd på noen tidligere Specialized-sko, som S-Works 6.
Boa-strammingen foran over tærne gjør at vi føler at vi får strammet skoene akkurat der foten står over pedalene og skoklossene. Dette gir en veldig god følelse med skoen i tråkket.
Tåboksene på skoene er til gjengjeld ganske romslige, noe som også bidrar til høy komfort. Tærne har plass, samtidig som skoene sitter dønn tight på.
Polstringen inne i hælkappen er kjærkommen og gir også den følelsen av en sko som omslutter foten på en stram, men komfortabel måte. Omtrent som en real klem fra en sterk kompis du ikke har sett på lenge. Polstringen holder foten på plass i skoen, uten at den klemmer ubehagelig mot akillessenen.
Overlæret på skoene er laget av såkalt Dyneema-materiale. Et kunstlær-materiale som er strekkfast, men samtidig tilbyr noe elastisitet der det er ønskelig.
Foran tærne er det funnet rom for en plastbeskytter som omslutter tærne, uten at tåboksen blir trang, samtidig som den vil beskytte skoenes utsatte tåparti. Mange landeveissko lages uten stiv tåbeskytter og blir fort slitt her foran. Hælkappen er også beskyttet av stiv plast på utsiden.
Boa-snellene på Ares er ikke, som på noen av forgjengerne i Specializeds skohistorie, laget av metall. På Ares har Specialized gått for standard Boa-sneller i plast.
Heldigvis er snellene side-spesifikke, slik at du skrur inn mot innsiden av begge skoene for å stramme. Dette føles mer naturlig enn å skru lik vei på begge sko, fordi vi gjerne strammer begge skoene samtidig med begge hender. Da er det enklere å skru begge hendene utover, eller begge hendene innover.
Skoene er litt krevende å få på, da strømpen inne i skoen ikke lar seg åpne helt. Men med et skohorn er det null problem. Det går også fint uten, med litt fikling. Strømpen er elastisk. Før du strammer til på Boa-snellene er det et poeng å passe på at overlærets forskjellige elementer havner under trådene.
Den ekstra fliken på innsiden av skoen, som skal over vristen, under fliken med Boa-snellen på, kan havne på utsiden av en tråd og forhindre smidig stramming. Det bør være opplagt hvordan disse flikene skal stokkes, men det er greit å være obs på at de kan havne litt feil før du strammer til på snellen.
For å løsne skoene trekker du opp Boa-snellene og fortsetter å trekke oppover til trådene er løse nok til at skoene er løse. Trådene har rikelig med lengde til at det kun er strømpen inne i skoen som begrenser hvor lett det er å komme inn og ut av skoen.
Ønsker du å mikrojustere kan du skru Boa-snellen kneppvis begge veier. Du slipper å trekke snellen opp for så å begynne strammingen helt på nytt. Hakkene i snellen for slakking er litt grovere enn dem for stramming.
Testskoene i størrelse 44 veier 258 gram per sko. Noe som ikke er lettest, verken på markedet generelt eller i Specializeds sko-utvalg, men likevel ganske så lett.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.