TOPPSKO: S-PHYRE XC9 er Shimanos premiumsko innen kross-segmentet og er en modell fullspekket med innovative løsninger. Foto: Marcus Liebold.
Lesetid: 6 minutter
SHIMANO S-PHYRE XC 9
PRIS: 3499,- kroner VEKT: 342 gram i str. 43 IMPORTØR: Shimano Nordic
PLUSS: Høy komfort takket være myke og støtdempende materialer, nøyaktig stramming og trykkfordeling, flott pløse-løsning som gjør at foten sklir rett ned i skoen, hardgummi på tuppen som forhindrer slitasje, godt grep selv i sleipt terreng.
MINUS: Strengt tatt ingen, men hælkappen slipper foten i bratte løpepartier - det virker som skoen er bygget på en annen lest enn vi er vant med fra Shimano
PASSER FOR: Deg som vil ha en av markedets beste terreng- og kross-sko med god passform og som kan hoste opp de nødvendige kroner
Alle opplyste syklister verden over vet at japanske Shimano ikke bare er produsent av sykkelkomponenter og utstyr, men bekledning også. I en årrekke har Shimano således laget sykkelsko i ulike former og fasonger til bruk både i terrenget og på landeveien.
Japanerne har produsert rimelige skovarianter til de med liten lommebok, og dyrere modeller til de med større pengesekk. Ved Shimanos S-Phyre XC 9 er det imidlertid ikke noe tvil om i hvilken kategori skoene havner. Dette er produsentens toppsko innen terreng- og krossykling, som er designet for å gi best ytelse, koste det hva det koste vil. Her har det verken blitt spart på eksklusive materialer eller teknologiske nyvinninger, men la oss ta en nærmere titt på skoene.
VENTILASJON OG STRAMMING
Vår testmodell er holdt i en nøytral og funksjonell svarttone, men kommer også i himmelblått eller neongult, alt ettersom hvor ekstrovert personligheten din måtte være. Skoene har et stort luftepanel ved tærne, mens overlæret er perforert med utallige små luftehull. Kombinasjonen av panelet i front og luftehullene rundt skoene gir god lufting, uten at det noen gang oppleves kjølig når temperaturene måtte nærme seg den norske normalen.
LUFTEPANEL: Det store luftepanel over tærne gir god lufting, uten at det noen gang oppleves kjølig når temperaturene måtte nærme seg den norske normalen. Foto: Marcus Liebold.
To Boa-hjul på vristen sørger for en nøyaktig stramming og trykkfordeling rundt hele foten. Så snart vi strammer hjulene, kjenner vi et jevnt trykk og opplever at skoene omslutter føttene våre tett og godt. Pløsen på skoene er ikke av den klassiske typen, men er fiffig konstruert. I motsetning til andre modeller, der pløsen gjerne er fiksert på skoenes midtpartiet, er overlæret til Shimanos S-Phyre XC 9 helt enkelt delt i to.
Denne romslige pløse-løsningen gjør at vi sklir rett inn i skoene samtidig som vi opplever dem som behagelige å ha på. I tillegg er også innsiden av skoene foret med myke og støtdempende tekstiler, som alt i alt gjør at S-Phyre XC 9 skårer høyt på komfort.
STRAMMING: To Boa-hjul på vristen sørger for nøyaktig stramming og trykkfordeling rundt hele skoen. Strammingen løsnes enkelt ved å trekke opp hjulene. Foto: Marcus Liebold.
PASSFORM
Innersålene kommer med utskiftbare puter under fotbuen, slik at de enkelt kan tilpasses høy eller lav fotbue. Vi er godt kjent med Shimanos sykkelsko, da det er den skoen som har passet føttene våre best.
Dog, passform er ytterst individuelt. Vi er vel vitende om at sykkelsko, som bindeledd mellom kropp og sykkel, tilkommer en avgjørende rolle når det gjelder kraftoverføringen og bør således passe dine føtter etthundre prosent for å få gode opplevelser. Vi mener likevel at Shimanos passform danner et godt utgangspunkt for alle de som ikke har hobbit-føtter.
YTTERSÅLE: På Shimanos egen stivhetsindeks skårer yttersålen til S-Phyre XC9 11 av 12 poeng. Skoene er responsive uten av det går på bekostning av komforten. Foto: Marcus Liebold.
RESPONS OG GREP
Når vi først er inne på kraftoverføring, så er det viktig å ta en titt på S-Phyre XC 9 sine fullkarbon yttersåler. På en Shimano-skala fra 1 til 12 er sålene til våre testsko definert som 11, noe som skal indikere en meget stiv og responsiv yttersåle. I og med at alle produsenter opererer med sin egen stivhetsindeks, er det vanskelig å angi nøyaktig hvor stiv sålene er i forhold til andre skomodeller.
Det vi dog kan fastslå, er at S-Phyre XC 9 sine såler ikke bygger nevneverdig i høyden, og derfor gir god og direkte kontakt med pedalene. Vi opplever skoene som responsive uten at vi føler at føttene våre blir numne selv på lange turer.
Yttersålen har mange gummiknotter som gir bra med hold selv i sleipt og vått terreng. Fra sålens midtparti vinker Michelin-mannen, som skal indikere fransk kvalitet og kunnskap om gummiblanding og profil. I hvilken grad det dog faktisk gir fordeler å spurte rundt i en krossløype med Michelin-gummi under foten, fremfor å være gimmick, tør ikke vi å avgjøre. Med skoene følger to frontpigger som kommer til sin fulle rett i ulendt terreng når føttene ikke skal vike unna en enestecentimeter.
Midtpartiet av undersålen er også gummiert, slik at om du skulle være uheldig å bomme på pedalene når du hopper på sykkelen igjen, har du forstatt friksjon mot pedalen midt under foten. Dette så vi først brukt på stisko, men det er etterhvert blitt et vanlig syn på sko til sykkelkross og rundbane. Det øker vekten med noen få gram, men funksjonen knuser vekttapet i dette tilfellet.
GUMMISÅLE: På midtpartiet av yttersålen finner vi et gummibelegg av den franske bildekkprodusenten Michelin som skal gi godt grep i terrenget. Foto: Marcus Liebold.
DETALJER
Innsiden av hælkappen er kledd i et seigt stoff med mange små mothaker, som på papiret skal forhindre at føttene våre sklir ut av skoene i for eksempel bratte løpepartier. Vi har testet ut påstanden på utallige sykkelturer, men her må vi kommentere en ting. Uansett hvor hardt vi strammer skoene, slipper dem hælen alt for lett når vi klikker oss ut av pedalene for å løpe. Vi har brukt Shimano-sko i en årrekke, fordi det har passet akkurat vår fot veldig godt. Her virker det som skoen er bygget rundt en annen lest enn tidligere, med større plass til hælen.
Det gjør skoen verken bedre eller dårligerer, men trofaste Shimano-tilhengere bør prøve skoen i butikk først.
Utsiden av hælpartiet er laget i svart plast som stabiliserer foten når det humper som verst samtidig som den beskytter det sensitive området mot støt. På tuppen av skoen finner vi et lag med motstandsdyktig hardgummi som forhindrer slitasje på selve skoene, og gjør at vi lengre kan glede oss over skoenes makeløse utseende.
TUPP: Tuppene på skoene har et lag med motstandsdyktig hardgummi som forhindrer slitasje på selve skoene. Foto: Marcus Liebold.
Innersålen er laget i en type tekstil som inneholder sølv-ioner, og som skal forhindre bakterievekst og påfølgende luktdannelse i skoene, selv når disse er utsatt for mye gjørme fra omgivelsen eller svette fra våre føtter. Etter flere måneders bruk av S-Phyre XC 9 er vi fortsatt usikre på den biokjemiske virkemåten som foregår i innersålene våre, men vi kan trygt fastslå at vond lukt eller misfarging av enkelte skopartier på grunn av bakterievekst ikke har forekommet så langt.
OPPSUMMERT
Uansett om vi er ute i skogen eller prøver oss i en teknisk krevende kross-løype, Shimano sin S-Phyre XC 9 oppleves som topp rittsko. Skoene er responsive, uten at det i det hele tatt går på bekostning av komforten. Med drøye 660 gram per par er skoene i tillegg konkurransedyktige når det gjelder vekt. Når vi skriver topp rittsko, så mener vi akkurat det. S-Phyre XC 9 er nesten for gode til bare å bruke i trening, spesielt når vi ser på prislappen.
Men som ved Shimano-produkter ellers kan du være trygg på at du får god kvalitet og lang holdbarhet når du først punger ut 3500 kroner for et par S-Phyre XC 9. Om vi har noe å utsette på skoene, så må det være hælpartiet, som slipper foten for lett i bratte løpepartier - vi opplever det som at skoen har en annen passform enn vi er vant med fra Shimano.
SØLV: Sølv-ioner innarbeidet i inenrsålen til S-Phyre XC 9 skal forhindre bakterievekst og vond lunkt i skoene. Foto: Marcus Liebold.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.