S–Works Recon Lace er Specialized sine sko for gravelsykling, og kommer med en omdiskutert strammeløsning: lisser. Hva får du igjen for å investere 4 300 kroner i disse skoene? Vi har testet.
Specialized var en katalysator for eventyr– og gravelsykling da de lanserte sykkelen Diverge i 2014. Åtte år senere er grussykling den største trenden i sykkelsporten, og det er klart at den amerikanske utstyrprodusenten da også må ha en gravel–spesifikk sykkelsko.
S–Works (som er den dyreste utstyrslinja til Specialized) Recon Lace bygger på terrengsykkelskoen Recon, men er blitt utstyr med lisser i stedet for BOA–stramming.
Skoene kommer med 2–bolts klossefeste og er altså ment for å brukes på SPD–pedaler, det landeveissyklister gjerne kjenner til som terrengpedaler. Disse er imidlertid hyppig brukt også til gravel, spesielt litt grovere grussykling, hvor man gjerne må raskt ut og inn av pedalene.
Undersiden er godt bygget opp og beskyttet med knaster i hard gummi, både for å kunne gå på og beskytte skoen mot sammenstøtt. Skoene har også skruknotter i front, for bedre grep når du går i brattere bakker.
Skoene har karbonsåle som måler 13 av 15 på Specializeds egen stivhetsskala.
Sålen er utformet med Specializeds Body Geometry. Det vil si at de er ergonomisk utformet og er 1,5 mm høyere på innsiden (mot sykkelen) enn utsiden, som skal skape bedre komfort og forhindre kneproblemer.
Tåboksen er romslig har rikelig med perforerte hull som skal puste, og stoffet er relativt mykt. På langsidene av skoen er det et hardere og stivere stoff, som skal være slitesterkt mot skraper og kutt.
STORE GUMMIKNOTTER: S–Works Recon Lace tåler litt juling på undersiden også, men har en del karbon som er eksponert også. Foto: Knut Andreas Lone
GODT GREP: Skruknotter sørger for at du har bedre grep i bratte eller glatte motbakker. Foto: Knut Andreas Lone
Foran på tuppen av skoen er den forsterket med plast. Rundt hælen på skoen er det også en forsterkning i hard plast, som Specialized kaller for Padlock, som skal stive opp hælpartiet.
Vi har testet skoene en periode høsten 2022, hvor de er brukt til sykling på grus i marka i variert vær. Turene har vært alt fra én til tre timer lange.
Den umiddelbare og åpenbare fordelen med lisser er at det er veldig enkelt og greit å stramme skoen akkurat passe, samtidig som lissene også gir mer fleksibilitet enn BOA og snellesnøring.
Den åpenbare ulempen er da selvsagt at man ikke kan justere dem i fart, dersom man har knyttet dem for hardt.
Lissene plasseres i en liten strikk litt ned på pløsen (tungen) på skoen, hvor de sitter fint under hele sykkelturen. Pløsen på skoen er i tynt, upolstret stoff og er veldig behagelig mot ankelen.
De fire øverste lissehullene er forsterket med metallringer, som gjør at både stramming og oppknyting går enkelt.
Fra en veldig romslig tåboks, smalner skoen inn bakover. Passformen er ganske aggressiv, og skoen sitter tett på foten.
Når vi går med skoen merker man at den er fryktelig stiv og litt ubehagelig å manøvrere seg rundt i. Den høye hælkappen merkes også at gnager litt mot ankelknoken og trykker mot akillesen.
Skoen er også ganske bra oppbygd med gummiknottene under, så når vi går på litt grovt eller humpete underlag, føles den ustabil og tråkker vi litt feil kjenner vi spesielt hælkappen trykke inn rundt ankelen.
På sykkelen opplevde vi sjeldent at hælkappen var til bry, men gjorde stort sett jobben sin med å stive opp og hjelpe med å konsentrere kraften i tråkket. Bare dersom vi fikk vridninger eller skled ut av pedalen i røft terreng, ble det ubehagelig.
Generelt synes vi skoen var veldig behagelig. Vi brukte den både i ti plussgrader og fem minusgrader (med skotrekk), og opplevde den som bra under alle forhold.
Skoen både puster godt, samtidig som den også tørker raskt, dersom du skulle bli svett eller våt.
Det er viet god plass til lengre klossespor, slik at du har gode justeringsmuligheter. Gjengene til skruene er også i titan, så du kan føle deg trygg på at skruene både sitter og er enkle å få opp. Klossesporene er plassert relativt langt bak på skoen, så dersom du liker å ha klossene dine langt frem bør du kanskje vurdere andre sko.
Alternative produkter
Er du på utkikk etter en gravel–sko som er litt rimeligere, har du mange alternativer. Du kan strengt tatt bruke hvilken som helst terrengsykkelsko (for SPD–klosser), og der finner du sko i enhver prisklasse.
Vår søsterside Terrengsykkel (som du også har tilgang til som Landevei–abonnent) har testet flere sko som du kan vurdere:
Ønsker du deg sko med lisser, finnes det flere alternativer:
Giro Privateer Lace (cirka 1 400 kroner)
Shimano XC5 (cirka 1 500 kroner)
DMT GK1 (cirka 1 600 kroner)
Konklusjon
S–Works Recon Lace er en strålende sko – enten om du skal sykle raskt eller langt. Den sitter fast og trygt på foten, gir god kraftoverføring og er komfortabel.
Med andre ord scorer den høyt på de aller fleste parametrene vi ønsker i en sko.
For de fleste vil det komme ned til pris og funksjonalitet.
Ønsker du deg en sko fra øverste hylle, som presterer og ser bra ut, og du skal sykle langt/hardt, men ikke har det så travelt at du ikke kan stoppe for å justere lissene, er dette et godt alternativ for deg.
Med tanke på funksjonalitet er det ikke alle som liker lisser. Sykler du mye konkurranser eller bare harde langturer, ønsker du gjerne muligheten til å stramme og løsne skoen underveis. Det får du ikke med Recon Lace.
At skoen ikke er videre god å gå med er ikke prekært, men det er greit å notere seg – i hvert fall dersom du har planer om å sykle mye i ulendt terreng, hvor du må en del av og på sykkelen.
Utformingen på sålen(e) til Specialized liker vi spesielt godt, så dersom du fristes av denne, har Specialized flere billigere terrengsko med Body Geometry–utforming.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.