Etter over ti års samarbeid med Giro for å lage sko, har Rapha nå kuttet ut samarbeidet og laget sin helt egen sko fra grunnen av. Resultatet er Rapha Pro Team Shoe, en skarp og stram sko for de som vil sykle fort.
USKYLDSHVITT: Hvite sko er raskest, ikke sant? Forbered deg på at de ikke er hvite alt for lenge. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 7 minutter
Rapha Pro Team Shoe er helt ny av året, og er definitivt ment å konkurrere med toppmodeller fra Giro, Sidi eller Bontrager, for å nevne noen.
Prisen på 3600 kroner er definitivt av de dyrere skoene på markedet, men selv om prisen er høy, er den sammenlignbar med andre sko i samme klasse.
Specializeds toppsko ligger eksempelvis på mellom 3600 og 5299, Shimanos toppmodell S-Phyre koster 3599, Giro Empire ACC koster 3299, Mavic Cosmic Ultimate koster 3499 og Bontrager RXXXL koster 3599.
Rapha har hatt en lang og kronglete vei i sin skoproduksjon. Deres første modell, Rapha Grand Tour Shoe hadde vi ikke mye positivt å si om annet enn utseendet, faktisk ville ingen i redaksjonen beholde dem særlig lenge – de var varme, tunge, klumpete og så ut som du hadde kløyvd ved med dem etter kort tids bruk.
Senere har de laget flere modeller i samarbeid med Giro. Rapha Climbers Shoe var en favoritt, men den korte historien er at de aldri har greid å lage noen sko som virkelig oser Rapha-kvalitet, unntatt den første, som hadde dårlig kvalitet.
Så hva nå, holder Rapha Pro Team Shoe mål?
Vi kan ta oppsummeringen først som sist, den gjør det. Skoene er verdt prisen. Dette er rittsko stive som noen, og vi snakker ikke bare om sålen. Både hælen, som er støpt i plast, sålen, som selvsagt er i det fineste karbon, samt overlæret, laget i Raphas eget materiale kalt Powerweave, er laget for de som vil ha følelsen av en minimalistisk sko.
Nedenfor tar vi for oss innersåle, yttersåle, overlær, stramming, passform og totalvurdering.
Karbonsålen
Vi skal være dønn ærlige. Det er umulig å kjenne forskjell på karbonsåler. Vi har ikke sjans i havet til å si at denne er stivere eller mykere enn noen andre sko vi har testet.
Like fullt er det særlig en detalj vi liker godt.
Gjengene til innfestingen er laget i rustfritt stål. Alle som har syklet en stund vet at gjengene med tiden vil ruste, av og til til det punktet der en må bytte dem. Å få tak i denne delen til en eldre sko er oftere lettere sagt enn gjort, og flere ganger har vi måttet kassere sko fordi disse gjengene er rustet i filler.
Skoene har en utskiftbar hælkloss i myk gummi som skal gjøre det litt bedre å gå til og fra caféene. Den står til godkjent, kanskje like greit at den ikke gjør for mye ut av seg.
Tåpartiet har også fått beskyttende gummi. Vi noterer dette på plussiden, mange produsenter dropper dette for å spare penger, med det resultat at skoene harves opp i tuppen.
Overlæret
Og hva er egentlig Powerweave? Tilfører Powerweave noe som helst til en sko? Powerweave er det fancy navnet Rapha har valgt på overlæret, som i dette tilfellet er en form for vevd polyesteer.
Teknologien med vevd overlær er noe Giro startet med for et par år siden, og det gjøres for å kunne lage overlæret i ett stykke.
Dette fjerner for eksempel sømmer, og det er simpelthen færre ting som kan slites i stykker.
Overlæret har i dette tilfellet en stor fordel. Som du ser på bildene er skoene helt tette, men dette puster usedvanlig godt. Dette puster langt bedre enn andre sko med tilsvarende tett konstruksjon.
De puster eksempelvis bedre enn redaktørens personlige favoritt, Giro Empire, og holder fartsvind effektivt ute.
Skoene skal også være satt inn med et vannavstøtende materiale. Heller du vann på skoene vil du se at dråpene preller av. Men sykler du i regn, blir du våt uansett.
Litt gimmick, litt funksjon.
Overlæret er stivt og stramt, og føyer seg ikke nevneverdig etter foten. Om du liker dette eller ei må være din egen sak, men liker du den stramme racingfølelsen er dette et stort pluss.
Skoene minner veldig om toppmodellene til Specialized, Sub 7, eller lissemodellen sub 6. Også disse har ganske lite stretch i overlæret, og de vil heller ikke forme seg noe med tiden.
Andre vil heller kanskje foretrekke litt mykere varianter, slik som eksempelvis Giro Empire eller Sidi Sixty.
Her finnes det ingen fasit, og du må selv velge hva du vil ha. Men om du ikke er vant med de stiveste, strammeste toppmodellene som åpenbart har mer fokus på prestasjon enn komfort, da er ikke dette skoene for deg.
Er langturer med kaffestopp og solkrem din greie bør du kanskje velge noe annet.
Skoene vekker definitivt minner om rittdagene, da alt skulle være så trangt, stivt og skarpt som mulig, og komfort gladelig ble ofret.
Strammeløsning
Rapha bruker to strammehjul per sko, de nyeste BOA-hjulene. Disse strammehjulene er supersmarte.
De rimeligere boahjulene kan kun strammes eller løsnes helt, for så å måtte strammes helt opp igjen. Disse hjulene kan både strammes og slakkes i små klikk, i tillegg til å løsnes helt.
Strammingen på venstreskoen er også snudd motsatt vei av høyreskoen.
Dette betyr at du vrir strammingen samme vei med begge hender, slik at du slipper å tenke på å vri motsatt vei på venstre fot.
Ingen voldsom greie, men dette begynner du å like fort.
Strammingen skjer via to tynne vaiere, der en tynn pløs ligger under. Strammeløsningen fungerer godt, uten å gjøre voldsomt mye ut av seg.
Passform
Skoene har normal bredde, de med de bredeste føttene vil ikke trives veldig godt i disse skoene.
Vi noterer oss for en romslig tåboks. Den er normalt bred, men litt høyere enn normalt. Dette liker vi, det skader ikke å kunne vifte litt med tærne når det strammer godt rundt resten av foten.
Hælpartiet er smalt, og litt høyere enn vi er vant med. Foten holdes på plass med et litt seigt lærstykke i bakkant, som fungerer som det skal.
Skoene vil på ingen måte gå seg særlig til, om disse oppleves ubehagelige på når du prøver dem, send dem tilbake.
Da anbefaler vi heller at du går for den mer føyelige modellen Classic Shoes.
Innersålen
Innersålen i skoen er en tynn lefse med utskiftbare puter under vristen. De to putene som følger med heter low eller medium, men det er knapt forskjell på dem.
Det er kul grafikk på sålene, men de gjør lite ut av seg. Vi mistenker Rapha for å anta at folk bytter dem ut uansett.
Disse sålene er ikke av den kvaliteten vi forventer. Skal du ha så flotte sko anbefaler vi alltid at du har egne, formstøpte såler, de medfølgende vil ikke gi deg spesielt mye glede.
Vask og rens
Liker du hvite sko, (det gjør vi alle) må vi skuffe deg. Disse skoene er hvit en gang, og det er når du tar dem ut av esken.
Vårt testpar har flere flekker det er umulig å få bort, en av dem kom allerede før vi hadde tatt dem i bruk. Akkurat dette er smått idiotisk, hvite sykkelsko må ha en glatt overflate, ikke en vevd flate med tusenvis av mikroporer der skitt setter seg fast.
Overflaten er nesten bomullsaktiv i sugeevnen av skitt. Bare tenk deg høyreskoen på en regnværsdag med klissete kjedeolje.
Gå heller for sko i en mørkere variant, eller forbered deg må mye vask og skrubb.
Oppsummert
Rapha Pro Team Shoe er en dønn stiv, tettsittende og stram rittsko. Den er helt på høyde med andre toppmodeller.
Skoene er dyre, men ikke dyrere enn andre merker i samme kategori. Akkurat det må sies å være et pluss for Raphas del, for stort sett har de alltid lagt seg 10-20 prosent høyere i pris.
Anbefaler vi dem?
Definitivt. Men du må vite at det er slike sko du vil ha.
Rapha Pro Team Shoe
Rapha Pro Team Shoe
276 gram i størrelse 45
3600 kroner
rapha.cc
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.