Heat Experience varmesåler har batteriene integrert i sålen, og kan styres med en liten fjernkontroll. Men når det kommer til praktisk bruk, faller produktet i gjennom.
VARME? Heat Experience er et norsk merke. Hvor gode er sålene deres til vintersykling? Foto: Henrik Alpers.
Heat Experience Varmesåler
Pris: 1499 kroner
Vekt: 145 gram per såle i størrelse XL
Importør: Heatexperience.no
Testet: På lange sykkel- og skiturer, samt friluftsliv i desember måned
Varmesåler som går på batteri er intet nytt, men det er selvsagt litt mer stas når en norsk gründerbedrift leverer såler til test.
Heat Experiene varmesåler, ja de heter faktisk bare det, er den enkleste av to modeller. Begge modellene har batteriet integrert i sålen, og forskjellen på de to produktene er enkel.
Den enkleste modellen styres med en fjernkontroll, mens den dyreste modellen styres med en app. Hva som er enkleste å bruke i vinterkulda må være opp til den enkelte, men det er definitivt deilig å slippe å bruke mobilen til alt mulig rart.
Hvordan fungerer de?
Produktet er enkelt i bruk. Du lader sålene med mikro-USB, trykker på en bitteliten knapp på siden av sålen, og så sprer varmen seg utover.
Varmetrådene er plassert under tærne og tåballene, mens fra undersiden av vristen og bakover, finner vi batteriet. Her er det ikke varmetråder.
Du må skru sålene på med knappen på selve sålen, etter at de er ladet. Deretter kan du skru de av og på med fjernkontrollen.
Nå kan du fra fjernkontrollen, eller direkte på sålen om du ikke vil ta med deg fjernkontrollen, velge mellom tre varmetrinn.
Sålene kan klippes til rundt tuppen, slik at de passer perfekt i akkurat dine sko.
Vi leker litt med innstillinger på varmen og den medfølgende fjernkontrollen, før vi etterhvert bestemmer oss for å ta dem med på tur.
Dessverre, nå starter det vi mener er flere svakheter med produktet.
Sålene kan fungere for enkelte, men for aktiv bruk og de flestes føtter, mener vi dette produktet ikke er godt nok.
Hvor god er varme-effekten?
Når vi tester produktet i ulikt skotøy, kjenner vi ganske lite til varme-effekten. Dette gjelder både innendørs og utendørs, det er lite varme å kjenne enten vi tasser rundt på kontoret, eller er ute og sykler. Det er kun i plussgrader og på maks varme-effekt at vi kan si at vi har varmesåler. Ellers er det lite varme å hente.
Men det er nå en gang slik at de skal gi varme – ikke nødvendigvis at du skal kjenne at de er på. Om det er varmt i stua trenger du ikke nødvendigvis å kjenne panelovnen på kroppen i tillegg.
Vi noterer oss at sålene avgir mer varme på undersiden av sålen enn på oversiden. Det vil si at de vil bruke mer energi på å varme selve skosålen enn føttene dine. Vi er ikke kjent med om dette er et resultat av svakt produktdesign, eller om det simpelthen blir sånn med alle varmesåler.
Men poenget blir uansett, at det er et lite areal som får nyte godt av varmekablene, og da ikke all varmen.
Det gjør at det skal ikke mange kuldegrader til før vi ikke kjenner noe særlig til sålene, selv på maks varme opplever vi lite til ingen effekt.
Under testingen har vi hatt flere turer i temperaturer kaldere enn minus fem, men aldri kaldere enn 12-15.
Vi har syklet mange timer der vi bytter på hvilken såle som er på. Selv i blindtester har vi regelrett slitt med å kjenne hvilken såle som er på, det er først når temperaturen bikker tilbake over null vi kan oppleve en svak tendens til varme.
I så måte beskytter de oss heller mot kulde, heller enn å avgi noe særlig varme. Det er vel og bra, men det er et eller annet uferdig med produktet, like fullt.
Tykke og ubehagelige såler
Vi har testet skoene i to par vintersykkelsko, ett par vanlige sykkelsko, et par klassisk skisko, fjellstøvler, skøytesko og fjellskisko, altså syv par sko tilsammen. I kun ett av parene var det behagelig og korrekt plass til både føtter og såler, og det var altså i fjellskiskoene – som er til salgs på finn.no fordi de er for store.
Disse sålene er simpelthen så tykke at de stjeler uforholdsmessig mye volum fra skoene de puttes i, og det vil være få sko der de får plass.
Sålene er cirka åtte mm tykke under tærne og tåballene, og mellom 12 og 14 mm i den bakre delen. Skal du kunne få plass til disse sålene i skoene dine, betinger det at du har veldig romslige sko i dag, og da særlig i høyderetningen.
Noter deg også at det vil kjennes ut som du har en klump midt under vristen. Antageligvis er det enden av batteriet som du kjenner. Flere opplevde dette som direkte ubehagelig, andre som merkbart.
Mange syklister går opp en størrelse eller to på vintersykkelsko, for å kunne ta på et par skikkelige grove raggsokker når været er som verst. Men om dette er nok for å få plass til sålene er vi slettes ikke sikre på, det fungerte altså ikke på våre vintersykkelsko.
Du må simpelthen være en person med en lav fot, skal du kunne bruke disse sålene.
Ikke gode til aktiv bruk
Om du først bruker 1500 kroner på varmesåler, antar vi du vurderer å bruke dem i mer enn bare sykkelskoene. Sålene er myke og føyelige under tærne og tåballene, men fra vristen og bakover, der batteriet sitter, er de like stive som sålene på en sykkelsko.
Det betyr at de ikke vil følge fotens gange, om du eksempelvis bruker de i fjellsko eller på langrenn. Da er de ikke særlig behagelige å bruke i det hele tatt.
At de er nesten dobbelt så tykke under hæl og vrist, som de er under tåpartiet, gjør også at de kjennes veldig merkelige ut sammenlignet med vanlige såler. De er gjerne marginalt tykkere under hælen, men da med en gradvis overgang til sålenes tynneste parti.
Sålene presser veldig under vristen. Disse er annerledes samtlige såler vi har testet, ikke på den positive måten.
Ettersom sålene er stive, er de også tuklete å ta ut og inn av skoene.
Hva med lang tids bruk?
Den lille gummiflappen som skal tette over ladeporten, sitter svært utsatt til. Vi har allerede ødelagt den ene, den datt av da vi jobbet med å få sålen ned i skoene – det er litt plundrete ettersom de er så stive.
Dette silikonlokket over ladeporten er en svakhet ved produktet, det er ikke laget godt nok. Det er vanskelig å si hva som vil skje med sålene etter noe tids bruk, men vi ser for oss at salt svette, våte sokker, snø eller vann kommer til å gjøre skade på ladeporten.
Landevei mener: Kan ikke anbefale dette produktet
Som vanlig stiller vi oss spørsmål når det gjelder produkttester: Ville vi kjøpt dette selv? Om en venn av oss spurte, ville vi anbefalt hen å kjøpe dette produktet? Svaret er dessverre nei på begge spørsmålene.
Sålene er simpelthen så tykke at de vil passe i de færreste sykkelsko, og den brå overgangen mellom hæl og tåparti gjør at de kjennes litt rare, for mange direkte ukomfortable. I tillegg mener vi varme-effekten er for svak.
Det vi forventer av dette produktet er at det varmer føttene våre. Det kjente vi sjelden noe til, og når vi ikke opplevde varmen kjente vi bare på å ha på noen vonde sko.
Velg heller varmesåler med eksternt batteri. De bygger mindre, og da får du i tillegg varmetråder i hele sålen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.