NESTEN SYNDIGE: Sub6 er Specializeds aller mest rittfokuserte sko. Dette er moderne industridesign i praksis.
Sub6 er en lett konkurransesko laget for å sitte så tett på foten som overhodet mulig. Hele frontpartiet er laget i en del, og er et ventilert stykke kunstlær i tynn utgave. Pløsen er laget noe tykkere for å være behagelig, ettersom det ligger rett under strammingen. Hælpartiet er laget i svart plast, og vi finner en liten logorefleks ved hælen.
På innsiden av hælpartiet finner vi en liten støtdempende pølse, laget i et solid materiale med mye friksjon. Dette er laget for at skoen ikke skal kippe. Hælen på skoen er bevisst laget så smal det lar seg gjøre, det skal være bra for aerodynamikk med en slik form.
Specialized er et amerikansk merke, og passformen er deretter. De er normal-brede i passformen, og vi har hatt testere med både høy og lav vrist, hvor ingen har rapportert om problemer. Overlæret er dog lite fleksibelt, og vi opplevet ikke å kunne vide ut disse skoene i nevneverdig grad. Her bør foten din passe godt til skoen, ellers kan det fort bli litt stramt til lange dagsturer.
Sub6 har grove nylonlisser over nesten hele fremfoten, med en liten gummiløkke der du fester lissene så de ikke flagrer.
LØKKE: Inne i denne lille løkken gjemmer du lissene, slik at de ikke flagrer inn i drivverket når du sykler.
Sålen er definert som 13 på merkets stivhetsindeks, som betyr at det er så stivt som du får det. Vi finner et lite luftehull under skoen, som gir litt avkjøling sammen med hullene på oversiden. Skoens hælkloss kan byttes, og den glir sømløst sammen med resten av sålen.
Sålens form har også bygget noe støtte under fotbuen, et velkomment innslag for de fleste av oss.
Skoen kommer også med et sett gamasjer, laget for å dekke lissene. Ser du på skoen med gamasjene på ser det ut som et stykke lær, som skal være veldig bra for aerodynamikken.
I PRAKSIS
Dette er en ren konkurransesko, de sitter som en kondom på foten, og det er enkelt å knyte til det er passe stramt. Dette kunstlæret strekker seg ikke like bra til foten din som vi er vant med fra andre Specialized-modeller, dette skyldes at skoens opprinnelige form er laget for å være så aerodynamisk som mulig. Vi sitter dønn fast i hælpartiet, den smalere løsningen fungerer godt på vår testfot. Skoene har seks festepunkter til lissene, men vi brukte bare de fem nederste.
Dette er selvsagt smak og behag, men vi satt virkelig dønn fast uansett hvor mye eller lite vi strammet.
For noen vil den medfølgende sålen være god nok, men vi trengte mer støtte under fotbladet enn vi fikk her. Testen ble gjennomført med våre egne spesialtilpassede såler fra SureFoot.
SMALT: Hælpakken er desidert smalest i testen, og det seige læret gjør at dette sitter svært tett og fast til de som har fot som passer.
Vi føler ikke et enormt behov for å bruke gamasjen, det er klin umulig å merke om det går fortere med den eller ikke. Det er dog litt stilig, for de som liker oppmerksomhet på veien. Den er masete å få på, og vi kjørte uten hele testperioden.
Vi har knallgod kontakt med sykkelen og vi opplever god kontakt med underlaget. Dette er raske sko som sørger for umiddelbar respons i sykkelen. Specialized har rendyrket konkurranseelementet i sine lissesko, og det er et pluss om de også kan gjøre deg raskere, om det så bare er noen sekunder på mila.
Av alle skoene i testen er dette den som gjør minst ut av seg i form av vekt og volum. Det er supernett, men kan bli litt skarpt og stramt i lengden.
LITE: Sålen har et lite luftehull under tåballene. Det gir noe ventilasjon, men ikke mye.
ULEMPER
Rene konkurransesko har mindre padding innvendig, og drar du på dagslange turer eller ukesturer i fjellene kan mange synes kunstlæret blir litt stivt og gnagende.
Specializeds Body Geometri-konsept er ikke for alle. Samtlige av merkets sko er vinklet litt utover, sålen er altså høyere på den langsgående siden som vender inn mot sykkelen. Det løser et problem for mange, men noen opplever også smerter i knærne av merkets sko.
OPPSUMMERT
Passer Specializeds skokonsept for deg, samtidig som du har lyst på superlette sko som er som smidd for offensiv sykling, løp og kjøp. Dette er i følge Specialized selv deres mest aerodynamiske sko, forutsatt at du skjuler lissene. Men ha i bakhodet at dette er en fullblods konkurransesko, vil du ha lissesko for utseendet og komfort bør du se på de andre modellene. Men skal det gå fort er det disse du skal ha.
SMÅ HULL: Over store deler av overlæret finner vi bittesmå luftehull for ventilasjon. Sub6 er den varmeste skoen i testen.
Specialized Sub6
Pris: 2999 kroner Vekt: 213 gram Importør: Specialized Europe
SPECIALIZED SIER: Dette er den letteste og mest aerodynamiske skoen vi har produsert. VI MENER: Skoen er dødlett, behagelig og har mange smarte detaljer, som gjør den til en knallbra rittsko. PASSFORM: Normalt fot – normal + VILLE VI ANBEFALT DETTE PRODUKTET? Til ritt og trening absolutt, forutsatt at du passer Specializeds skokonsept.
Vi har testet Specialized Sub6 ute, på bane og på rulle i perioden november – januar.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.