FARGERIKE: Giro Empire ACC kommer i flere farger, og alle skoene har svart hæl. Skoen er vår favoritt.
Giro Empire ACC
Pris: 2 599 kroner
Vekt: 285 gram i str. 45
Passform: Normalt fot – normal +
Denne sykkelskoen med lisser er en videreføring av originalmodellen Empire. Svært lite er endret siden originalen, men når har vi langt flere farger å velge mellom.
Også denne modellen består av en karbonsåle der hele overlæret består av ett stykke stoff, limt fast til sålen. En tykk pløs sørger for komfort når du strammer lissene, som har syv festepunkter over vristen.
Giros overlær er det mest fleksible av alle skoene i testen, og følgelig veldig behagelig. Når du strammer lissene strekker læret seg litt og former seg rundt foten, og når du løsner lissene går skoen tilbake til sin opprinnelige form. Dette gjør at skoen trolig vil oppleves behagelig for et stort publikum, en er ikke så avhengig av at passformen er tett opptil perfekt før bruk.
Lissene festes i en liten løkke omtrent midt på pløsen. En får ikke følelsen av å være like spent fast i skoen som eksempelvis på Specialized-modellen, om dette er en god ting må du selv avgjøre. Giros lest er helt gjennomsnittlig, kanskje en tanke bredere enn snittet.
Skoen har en liten lufteventil under tåballene. Overlæret er perforert med bittesmå hull på høyre og venstre side. Skoen har en fornuftig mengde lufting for norsk klima.
I hælkappen finner vi en tykk skumgummipølse for økt komfort, som er kledd i et litt seigt stoff. Dette gjør at du unngår kipping i hælen.
Sålen er laget av karbonspesialisten Easton, angivelig av deres EC90-karbon, den fineste karbonen de leverer. Verken Easton eller Giro opererer med stivhetsskalaer, kanskje like greit, ettersom alle skalaer er produsentenes egne.
Som vanlig følger det med gode innleggs-såler når du kjøper en dyr Giro-sko. Sålene kommer med utskiftbare puter under fotbuen, slik at du kan tilpasse dem til høy, lav eller flatere fotbue.
I praksis
Giro Empire ACC gjør at vi raskt forstår det som gjorde at mange rittsyklister raskt begynte å bruke lissesko. Det kjennes behagelig ut å ha på skoen, uansett hvor mange timer vi sitter på sykkelen. Strammingen på skoen er jevn over hele foten, og vi finner ingen punkter i skoen hvor det klemmer ubehagelig.
Sålen oppleves akkurat like responsiv som de andre skoene i testen. De fleste rittsyklister vil ha utstyret så kompromissløst, tett og stramt som overhodet mulig, men stadig ser vi proffer på tykke og gamle seter, eller slitte og gamle sko. I deres univers vil denne skoen være en behagelig oase blant ellers stramme og harde produkter. Vi liker det, time etter time, vi også.
Ulemper
Vi finner ingen store ulemper hos denne skoen. Den er tyngst i testen, men vi snakker om 40 gram per par. Skruene på de utskiftbare hælklossene er litt skjøre, men nye skruer følger med når du kjøper klosser. Har du en sykkel med tå-overlapp, følg med. Læret får stygge merker om hjulet subber inntil tåpartiet.
Oppsummert
De tre lisseskoene i denne testen utmerker seg på hver sin måte, og ingen av dem har spesielle svakheter. Måtte vi dog velge ett par sko ville det vært denne. Empire ACC har god kontakt med sykkelen, har et godt lær som strammer behagelig rundt foten, ser bra ut og kjennes tilsvarende raske ut. Den er særlig behagelig under lange turer, og bedre tilpasset norske dager som ikke alltid er like varme. Originalen holder fortsatt stand!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.