FABIANS FAVORITT

Bontragers nye toppmodell er utrolig gjennomført, men har et problem vi ikke blir kloke på.

Sist oppdatert: 16. desember 2014 kl 22.48
SOKKESVIK: Fabian Cancellara har feil farge på sokkene, men heldigvis riktig farge på sine Bontrager XXX. Foto: Cor Vos.
SOKKESVIK: Fabian Cancellara har feil farge på sokkene, men heldigvis riktig farge på sine Bontrager XXX. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 5 minutter

Bontrager XXX
Importør: FOSS SYKLER
Pris: 2799,-
Vekt: 260 gram i størrelse 44, oppgitt til 220gram i str. 42

PLUSS: 30 dagers full returrett av sko og seter hos Bontrager om det ikke passer, lav vekt, stilig design, velfungerende og gjennomtenkte detaljer.
MINUS: nummen følelse i føttene etter en tids sykling.

Amerikanske Bontrager startet som en garasjebedrift en gang på 80-tallet, men siden den gang har de kommet en lang, lang vei. Samarbeidet med sykkelprodusent Trek, hvor Bontrager er datterselskap, har vært svært frukbart. Produkter med Bontrager-logo har blitt et velkjent syn i proffeltet, og sortimentet har utviklet seg i stadig nye retninger. Fra å være produkter med moderat kvalitet, har nå Bontragers kolleksjon havnet på et nivå som er sammenlignbart med Specializeds produktportefølje av sykkelutstyr.

Les også: To nye hjelmer med høyst forskjellig kvalitet

Siste tilskudd på produkttreet er den nye toppmodellen for oss landeveisryttere, som går under modellnavnet XXX. Dette er skoene Fabian Cancellara, og mange andre proffer med ham, har brukt de siste årene, og den kraftfulle sveitseren og lagkompisene i Trek Factory Racing skal også ha deltatt i utviklingen av modellen som nå har nådd butikkhyllene.

Les også: Flott vinterjakke fra Bontrager

Ut av esken er det ingen tvil om at dette er en sko som er utviklet av og for proffer. Vekten på 260 gram, i størrelse 44, er absolutt bra, selv om vi har testet hakket lettere sko tidligere. Sålen er laget av Bontragers egen Platinum Carbon og flekser ikke en millimeter, akkurat slik vi liker det. BOA-stramming fungerer som alltid utmerket, dette er rett og slett det beste strammesystemet på markedet per dags dato. Borrelåsen nederst strammer du én gang og tenker ikke over siden. 

bontrager_xxx
bontrager_xxx

TRE VALG: Bontrager XXX finnes i sort, hvit og rød. Vi testet selvsagt den hvite. Foto: Bontrager

Hele skoens overdel er laget i et stykke, og dermed er det ingen sømmer som gnager eller presser noe sted.

Bontrager har døpt det syntetiske læret for «Clarino Microfibre», og sier at «om kenguruer kunne velge, er det Clarino de ville brukt som skinn». Sykkelbransjen er som alle øvrige bransjer kjent for å dra på med flosklene, men akkurat i dette tilfelleter påstanden ikke spesielt langt unna sannheten. Dette er et svært godt stykke arbeid. 

Specializeds S-Works-sko har lenge vært en favoritt blant mange proffer, det har også vært en sko som har blitt brukt i smug på grunn av sponsorer. For Trek må det også være en stor glede å se at deres nye XXX-sko også blir brukt i smug av stadig flere.

Selv om det er relativt lite materiale i den sitter XXX som støpt på foten, og materialet i hælpartiet som sørger for ekstra grep skal ha en del av ærene i så måte. Det finnes sykkelsko der ute med mer komfort, men vi mener Bontrager har lagt seg tett opp til det idelle kompromisset her. Prisen på 2799 er selvsagt høy, men ikke alt for ille om man ser på resten av markedet. 

UFORKLARLIG NUMMENHET

På papiret har vi faktisk ingenting å utsette på Bontragers toppmodell, det er rett og slett en eksemplarisk gjennomført sko. Etter et par timer tråkking klarer vi imidlertid ikke å være like begeistret. Skoene gir nemlig en svært nummen følelse i føttene, uten at vi har klart å forske oss fram til årsaken. Det kjennes rett og slett ut som om foten sovner mens vi er ute og sykler. Slike ting er selvsagt avhengig av formen på den enkeltes fot, og vi sendte derfor XXX på en liten runde innad i redaksjonen.

Resultatet ble imidlertid det samme hos alle tre testpersonene i tillegg til redaktøren, både med egne såler og de medfølgende. Vi har prøvd å komme til bunns i dette etter beste evne, men klarer ikke finne noen god forklaring på problemet. Kanskje vi bare har veldig rare føtter? Undertegnede har i alle fall aldri opplevd noe lignende tidligere, selv med svært mange sykkelsko på samvittigheten.

Trek-og Bontragerimportør Foss sykler ved markedsansvarlig Jo-Inge Mandt informerer om at de ikke kjenner til at dette skal være et kjent problem med skoen. Informasjonen er sendt videre til produsenten, men Foss informerer om at du på alle sko-og seteprodukter fra Bontrager har en prøveperiode på 30 dager.

Om produktet ikke skulle passe, har du full returrett på varen.

Det er også verdt å være oppmerksom på at Bontrager XXX er noe store i størrelsen enn medianen. Redkasjonen bruker normalt sett 45, men i dette tilfellet har vi gått ned til størrelse 44.

OPPSUMMERT

Bontrager har laget en god sykkelsko med sin nye toppmodell XXX. Den er lett, scorer mange stilpoeng, har gode festemekanismer og mange gjennomtenkte detaljer. Det er ikke noe vanskelig å kåre dette til en av de beste landeveisskoene noensinne. 

Men: En sykkelsko er først og fremst en bruksgjenstand og ikke et kunstverk, og etter et par timer ute på veien er det for enkelte noe som ikke stemmer helt med XXX.

Det er synd, for disse skoene er flotte på så mange måter at vi har veldig lyst til å like dem. Om nummenhetsproblemet bare gjelder for føttene til oss som har testet skoen, eller for alt og alle, har vi ikke noe godt svar på. Slipper du unna sovne-følelsen i foten er imidlertid dette en av de aller råeste og mest gjennomførte skoene på markedet.

Da har du brått fått deg gjengens stiligste sko, og slipper å dra tilbake til butikken.

Publisert 16. desember 2014 kl 22.48
Sist oppdatert 16. desember 2014 kl 22.48

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen