ANBEFALES: Lette, solide og sitter på vått og tørt. Vredestein Fortezza Sensa.
Lesetid: 4 minutter
Redaksjonens aluminiumsramme fra Cannondale er blitt et populært skue på veiene i Oslo og omegn. Rammen har så langt fått forbausende få skavanker, og det er etter hvert gått en liten faen i undertegnede.
For hvor mye deng må det egentlig til for å få frem svakheter og mangler i selve rammen? I det siste har vi tatt sykkelen med på utallige grusturer, for virkelig å få frem knirkelyder, lakkriper, ubehageligheter og ting som ikke er som det skal.
Enn så lenge er det bare drivverket vi har greid å slite ut. Det meste annet fungerer som fjell. Mest imponert er jeg akkurat nå over lakkarbeidet. Ta en titt på Stravaprofilen min så finner du mange grusturer. Jeg elsker å sitte på overrøret i utforkjøringer, og selv med våt grus i hekken og innsausede knevarmere som subber inni overrøret ser sykkelen fortsatt nærmest ny ut.
Også var det delene ja. Slik har det gått med første runde produkter:
Specialized Romin 143mm
Specialized går langt i å hevde at de har markedets beste seter, og at de har et sete til enhver tenkelig bakende. Å finne det perfekte setet er en høyst individuell affære, og det finnes svært få objektive kriterier å vurdere et sete etter.
Dette setet er et flatt sete med bred snute. Det er en liten forsenkning som bidrar til å vippe hoftene litt frem, og denne formen foretrekkes ofte av de som er litt stivere i ryggen. Spalten fungerer svært godt så lenge en sitter litt bak på setet, og mange som opplever nummenhet i skrittet vil trolig like modellen godt.
Men, om du ikke liker passformen vil du aldri føle deg komfortabel her. Likevel, setet utmerker dette sete seg på flere områder.
Setet har nesten perfekt friksjon, uansett hvilken bukse du måtte finne på å bruke. Når vi er ute på reportasje-og testturer blir det mye start og stopp, sykkelen blir liggende på bakken, lent mot alt tenkelig underlag, kort forklart blir det utsatt for mye. Setet ser fortsatt nærmest nytt ut. Ingen knirking og ingen tegn til slitasje på karbonskinnene er godt nytt etter mange tusen kilometer.
Passer det baken din, er dette et lett, stilig og trygt kjøp. Neste sete ut er fra Bontragers nye seteserie.
Vredestein Fortezza Sensa 23mm
Vi begynte testingen med smale dekk. Fortezza Sensa går for å være et lett konkurransedekk til alle slags værtyper. Dekket er blitt testet under alle tenkelige forhold, i tillegg til masse brostein og grus.
Punkteringer kan være tilfeldige opplevelser, men disse dekkene ble med tiden kjørt hardt og hensynsløst på alt tenkelig underlag det ikke er ment for. Til slutt ble de byttet ut med et sett dekk i 27mm, vi fikk rett og slett ikke ødelagt de på noe vis.
Fortezza Sensa er et strålende konkurransedekk som har vist seg å tåle mye juling. Å si hva som er best av dette og et GP4000S fra Continental blir umulig, men jeg tror neppe jeg hadde merket forskjell i en blindtest.
New Ultimat karbonpinne
Setepinner i karbon tjener oftest to formål. De skal spare vekt, og de skal være mer komfortable.
New Ultimates pinne gjør saktens det første, men vi kunne godt tenkt oss enda mer komfort. Nå er pinnen montert langt nede, men en sammenligning med eksempelvis en pinne fra Easton viste store forskjeller.
Dog, klemmemekanismen har vi opplevd svært varierende resultat med. I dette tilfellet sitter setet bom fast, og det er heller ingen knirking.
Mer enn godt nok, med andre ord.
Lizard Skins 3.2mm styrebånd
3,2mm høres kanskje ikke mye ut, men dette er styrebåndet gutta bruker når de kjører Paris-Roubaix eller andre ritt hvor det rister som besatt. Styrebåndet er tykt, med masse padding.
Som nevnt er det tykke saker vi snakker om. Svært tykke saker. Jeg kan ikke anbefale dette styrebåndet med mindre du virkelig vet du vil ha det. Selv med mine store hender ytterst på en 192 cm lang kropp slet jeg med å få godt tak i styret.
Skulle jeg kjørt Paris-Roubaix, ja. Til alt annet, nei. Vi var raskt tilbake til vanlig tykkelse fra Lizard Skins, som fungerer strøkent.
TJUKKAS: Alt for tykt mener vi. Gå heller for varianten som er 2,3 mm tykt.
Følg med videre for flere omtaler av sykkelen!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.