Rulle med bevegelig akse: Evolusjon, revolusjon eller bare svindyr luksus?
Wahoo Kickr Move bringer noe helt nytt til bordet, smartrulla har nemlig en akse som beveger seg. Men klarer rulla å bedre imitere utendørsfølelsen enn forgjengeren og alternativene? Mjæææ.
NYVINNING: Wahoo Kickr Move har en bevegelig akse og er massiv. Alle foto: Knut Andreas Lone
Wahoo Kickr Move
Pris: 18 990,- veil.
Vekt: 29 kilo
Maks watt: 2 200 watt i 40 km/t
Maks simulert stigningsprosent: 20 prosent
Nøyaktighet wattmåling: +/- 1 prosent
Høsten 2022 slapp Wahoo en oppgradert versjon av den populære Wahoo Kickr. Tross et år med finansielle problemer og omstrukturering, har ikke selskapet ligget på latsiden.
Høsten 2023 ble nye Wahoo Kickr Move lansert, og den bevegelige aksen på rulla ser umiddelbart slående ut. Wahoo lover at den nye funksjonen skal gi et «gigantisk løft» i komfort og realisme.
Men prisen er stiv. I forhold til Kickr v6, som vi testet i fjor, er det et solid prishopp, fra 13 990 kroner veiledende til 18 990 for Kickr Move.
Så godt som den eneste forskjellen på de to er den nye aksen. Og prisøkningen, så klart.
Når det er sagt blir ikke Kickr Move noen erstatter for Kickr v6, men heller et tilskudd til Wahoos produktlinje.
Hva er bevegelig akse? Se denne korte videoen, som illustrerer essensen ved rulla:
Dette er Wahoo Kickr Move
Kickr Move har beholdt det meste fra Kickr v6, og alle endringer ligger egentlig i den midterste foten på rulla, som holder og støtter den bevegelige delen.
Den midterste foten er nå blitt massiv, og en del lenger også. Det er for at den skal kunne bære den bevegelige delen som svinghjulet på rulla nå er en del av.
Foten fungerer også som en skinne, som den bevegelige delen kan vandre frem og tilbake på.
Målet med dette er å kunne ha en mer realistisk og flytende overgangen mellom sittende og stående posisjon, samtidig som vandringen mellom de to delene skal gi en mindre rigid følelse under sittende sykling.
Ellers har den støttebeina som på foregående modeller, som har to føtter, som skal gi lett demping og sideveis vandring når du står og tråkker. Føttene kan justeres i høyden.
Oppe på den bevegelige aksen, er det en knapp som låser/åpner aksen for vandring.
Støttebeina er som før, og kan foldes inn for å spare plass under lagring.
Utover det er disse funksjonene/spesifikasjonene videreført fra Kickr v6:
2200 watt maksimal motstand
+/- 1 prosent nøyaktighet på wattmåling
ERG Easy Ramp
Automatisk kalibrering
Innebygd WiFi-tilkobling
Kilometer- og bruksstatistikk
Installasjon av Wahoo Kickr Move
Med de nye tilskuddene til rulla, den to-delte bevegelige delen, er også vekta vesentlig høyere enn på Kickr v6, 21,8 kilo mot 29 kilo.
Fremdeles har den det solide håndtaket, som gjør den "lett" og stabil å løfte av bakken, men vekta gjør at det er noe mer knotete å flytte den rundt enn Kickr v6.
I eska ligger den nå på en plattform av papp, som du kan trekke rett ut av eska når den ligger på bakken. Herfra er det bare å løfte rulla ut av papp-konstruksjonen, fjerne litt tape og plast, og så er du nesten good-to-go.
Rulla kommer med en Shimano 11-delt-kassett, så om det er det du bruker, kan du bare slå ut beina, feste sykkelen og sette i gang.
Har du en sykkel med Campagnolo eller SRAM, må du ha skaffe deg et boss spesifikt for det.
For vår del måtte vi bytte til SRAM-boss og kassett. Låsebolten for bosset på rulla åpnes med en 14 mm skiftenøkkel.
Låsebolten satt skikkelig hardt på vår rulle, så det kan være lurt å tre en hurtigkobling gjennom, stramme den opp og låse den mot bolten og skiftenøkkelen, så du slipper å slite kantene på låsebolten ved glipptak.
Bruker du standard hurtigkobling, følger det med. Har du gjennomgående aksling (standard for sykler med skivebremser), er det adaptere for 142/148x12mm.
Det følger også med to ekstra sett føtter, såkalte «Axis Feet», som har forskjellige størrelser. De er basert på ryttervekt. De som står på rulla fra eske er for ryttere med en vekt på mellom 63 og 81 kg, mens et mindre og et større par føtter i eska er for henholdsvis lettere eller tyngre ryttere.
Etter en har foldet ut føttene, justerer en dem i høyden og sjekker at den står støtt.
AXIS FEET: Føttene gir et godt grep i gulvet, og skal gi litt fleks også.
FOLD UT: En enkel knapp for å løsne beina for å folde dem inn eller ut.
Wahoo Kickr Move i bruk
Under testingen har vi brukt både Wahoos egen app (som bare heter Wahoo) og den virtuelle treningsappen Zwift.
Med den bevegelige aksen, er det ikke behov for noe forhjulsstøtte, forhjulet ditt kan (og må) stå fritt ned på bakken, for å kunne bevege seg frem og tilbake i takt med aksen.
Med en gang du stiger på sykkelen, kan du merke at rulla vugger litt frem og tilbake.
Aksen er kurvet innover mot midten bra begge sider og har et tyngde/senterpunkt, så når sykkelen vandrer frem eller tilbake, vil den alltid søke tilbake mot det, samtidig som den har en jevn bevegelse ut fra det punktet.
Når du sitter og sykler er det litt vandring, men ganske lite. Men det er merkbart, og det gir litt ekstra komfort da sittestillingen ikke blir så statisk.
Generelt følte vi at det tok mye lenger tid før det ble ubehagelig å sitte, at vi ikke måtte sitte og flytte oss rundt på setet for å lete etter punkter som ikke var så såre.
Vandringen er også fin når du justerer litt på sittestillingen din. Det oppleves mer som det gjør utendørs. At du kan flytte deg litt mer naturlig i tråkket, uten at det blir hakkete og uten at du føles som du røsker hele shortsen og underlivet med i samme slengen.
I det hele tatt føles syklingen litt mykere når du er sittende.
Aksens fulle effekt før du først kjenne på når du reiser deg. På samme måte som når du reiser deg ute blir sykkelen presset bakover, og det er nå du får kjenne dens fulle effekt.
Mens du står, sklir sykkelen frem og tilbake på aksen, mens forhjulet vandrer på gulvet.
Så til det store spørsmålet: Hvor naturlig og realistisk føles det?
I blant kan det være ganske nært, men det er langt fra konsekvent.
Du havner jevnlig ut av rytmen din, uten at det nødvendigvis er dramatisk for opplevelsen. Men du får jevnlig bevegelser på aksen som er motsatt av hvor du er i tråkket og rytmen din.
Spesielt om du begynner å akselerere sittende og går over i stående, så sklir du overdrevent langt bakover på aksen, og du ender opp ved å vugge voldsomt frem og tilbake, og det tar litt tid å hente inn igjen rytmen.
Det er litt sideveisbevegelse i rulla. Føttene er noe demping i, så de gir litt etter, samt at selve aksen også er litt "løs", så sykkelen beveger seg noe, men så lite at det ikke har noe betydning for opplevelsen.
Du kan imidlertid oppleve litt "klunking" fra aksen hvis du får veldig harde sideveisbevegelser når du står.
Under full spurt er kanskje der hvor det føles minst naturlig. Generelt med ruller får en jo ikke bevegelsen fra side til side som når en spurter ute, mens med Kickr Move får en i tillegg en del bevegelse frem og tilbake, som ikke gjør saken bedre.
Utover det som er nytt, er alle de andre kvalitetene vi roste Kickr v6 for, beholdt. Det vil si ting som den realistiske motstandsfølelsen fra svinghjulet og ERG Easy Ramp (jevn økning i motstand etter dropp i kadens eller watt).
Med tanke på støy er den relativt sett svært lav og ikke til sjenanse. Majoriteten av støyen kommer fra drivverket, og selv når du tråkker ordentlig til, er lydøkningen minimal.
Rulla kommer altså med tilkobling gjennom både WiFi, ANT+ og Bluetooth.
I fjor høst lanserte Wahoo Race Mode, som skal forbedre overføringen av data til Zwift, og gjøre dette opp til ti ganger raskere enn tidligere. Denne modusen er først og fremst ment for konkurransen, og noe du ikke legger særlig merke til, om du aktiverer den.
Men det vi kan si er at tilkoblingen, uansett type, generelt fungerer helt fint.
Ønsker du ikke å betale noe ekstra for bruk av rulla, kan du bruke Wahoos egen app. Den funker helt fint, gir god oversikt over dataene dine, men nedsiden er at du ikke kan sette en spesifikk motstand (watt) eller en forhåndslaget økt.
Det vil ikke si at den bare har ett motstandsnivå, for ettersom du øker kraften du legger ned, øker også motstanden i rulla, så du kan kjøre intervaller.
Men vil du kunne sette en gitt motstand, altså ERG-modus, må du eventuelt ha den andre Wahoo-appen, X, som er en abonnementsbasert app, hvor det også ligger mange økter tilgjengelig. Eventuelt Zwift, TrainerRoad eller andre treningsapper.
JUSTERBAR: Rulla kan tilpasses flere forskjellige sykkeltyper og hjulstørrelser. Både gravel, terreng og cyclocross-sykler kan brukes.
UTTAK: Bak på rulla fester du strømkabelen (som har god lengde), og eventuelt nettverkskabel.
Konklusjon
Så, gjør Wahoo Kickr Move opplevelsen på rulla bedre? Svaret er ja, men ikke udiskutabelt.
Og svaret blant folk vil nok variere her. Enkelte synes rulla er et nødvendig onde, og en time kan være nok både for konsentrasjon, bein og underliv.
Vi synes ikke det revolusjonerer opplevelsen på en måte som gjør at vi vil glede oss veldig mye mer til en økta på rulla.
For andre, som elsker å kjøre ritt på Zwift og sitter i timevis, vil det tilføre noe nytt, som gjør innendørssyklinga enda mer spennende.
Samtidig så gir det et løft med tanke på komforten. Syklingen føles litt smidigere og belastningen oppleves ikke like hard som på andre ruller.
Om salgs-kickeren (heisann!) til Wahoo er den nye aksen, så vil vi heller si at den økte komforten er essensen her, ikke at aksen gir mer realistisk opplevelse.
Rulla er et solid produkt, men med en ekstra luksus som koster.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.